Jak poprawić jakość świadczonych usług szkoleniowych firmy wykorzystując fundusze z EFS
Wiedza jako towar w obecnym świecie zyskuje co raz bardziej na wartości. Wzrost gospodarczy, co za tym idzie możliwości rozwoju przedsiębiorstw i w szczególności inwestycja w kadry doprowadziły do sytuacji, w której rynek firm szkoleniowych rozkwitł na dobre.
W ostatnim dziesięcioleciu dwudziestego wieku usługi szkoleniowe trafiły w Polsce na bardzo podatny grunt. Na zapotrzebowanie na szkolenia z zarządzania i marketingu odpowiedzieli psychologowie oraz socjologowie i to dzięki nim podstawy technik sprzedaży zostały sformułowane w oparciu o wiedzę akademicką. Przedsiębiorcy oswajali się z tą nową formą inwestowania w pracowników i nie przeszkadzał im brak indywidualizacji oferty szkoleniowej. Grzegorz Warchoł z portalu Gazetabankowa.pl pisze, iż zakup szkolenia w latach 90. przypominał wizytę w barze szybkiej obsługi: "poproszę szkolenie raz". Rynek szkoleń rósł, a zapotrzebowanie było ogromne, sytuacja zmieniła się na samym początku dwudziestego wieku, gdy gospodarka zwolniła, a bezrobocie osiągnęło 18%. Kryzys gospodarczy uderzył w rynek szkoleniowy, do 2004 upadło około 40% firm szkoleniowych. Kryzys ten wymusił zmianę podejścia firm szkoleniowych, postawiono na jakość świadczonych usług, oraz na wąską specjalizację oferowanych szkoleń dopasowanych do potrzeb i profilu zamawiającego.
Ożywienie rynku szkoleniowego w Polsce nastąpiło po wejściu naszego kraju do Unii Europejskiej, głównie za sprawą Europejskiego Funduszu Społecznego, oferującego wsparcie finansowe na cele szkoleniowe oraz doradztwo i staże.
Na rozwój szkoleń zawodowych w przedsiębiorstwach miały wpływ trzy programy:
- Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) 2004-2006,
- Program Inicjatywy Wspólnotowej (PIW) EQUAL dla Polski 2004-2006
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013
W SPO RZL od 2004 r. do końca 2007 r. w dofinansowanych kursach, studiach, warsztatach i konferencjach wzięło udział prawie 450 tys. osób, z czego 398 tys. podniosło swoje kwalifikacje, uzyskując certyfikaty. W Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki w latach 2007 – 2013 pracodawcy na kształcenie pracowników przedsiębiorstw mogą wykorzystać ponad 11 mld euro. Biorąc pod uwagę powyższe, śmiało można stwierdzić, iż rynek szkoleniowy w naszym kraju rozwija się dynamicznie, rośnie konkurencja, w związku z tym wymagane jest stałe podnoszenie jakości szkoleń, ciągłe inwestowanie kadry trenerskiej w poszerzanie warsztatu i zdobywanie nowych umiejętności trenerskich.
Biorąc pod uwagę tę potrzebę rynku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wznowiła konkurs na projekty szkoleniowe skierowane do trenerów mających specjalistyczną wiedzę, chcących udoskonalić umiejętności przekazywania jej uczestnikom szkoleń, poprzez pracę nad pogłębieniem warsztatu trenerskiego, oraz do trenerów posiadających już doświadczenie trenerskie, pragnących rozwijać swój wachlarz kompetencji trenerskich. W środowisku trenerskim mówi się, iż trener uczy się zawsze, poszerza swe kompetencje, wśród których za najważniejsze uważa się przejrzystą komunikację, dobór metod szkoleniowych adekwatny do odbiorców, szacunek wobec klientów, otwartość na ich poglądy i odmienne widzenie tej samej sprawy.
Z „Raportu z badania rynku trenerów 2007” opracowanego na potrzeby PARP przez Polską Izbę Firm Szkoleniowych wynika, że uruchomienie w ramach nowej perspektywy finansowej olbrzymich środków, siedmiokrotnie przekraczających środki przeznaczone dotychczas na rozwój kapitału ludzkiego i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw, do roku 2010, usługi dla małych i średnich przedsiębiorstw powinno świadczyć dodatkowo, co najmniej 1500 nowych, kompetentnych trenerów. Jednocześnie szczególnego znaczenia nabiera odpowiednie dostosowanie oferty podmiotów prowadzących działalność szkoleniową i doradczą do potrzeb firm, szczególnie tych małych i średnich, a także podnoszenie jakości świadczonych usług tak, aby oferowały one aktualną wiedzę oraz stosowały odpowiednie metody i formy szkolenia.
PARP, w ramach Podziałania 2.2.2 PO KL wdraża działania mające na celu podnoszenie kwalifikacji osób kluczowych dla powodzenia procesu szkoleniowego w przedsiębiorstwach. W ramach projektu systemowego „Podnoszenie kompetencji kadry szkoleniowej”, którego realizację przewidziano na lata 2008-2013, o łącznym budżecie 100 mln zł, zaplanowano działania mające objąć ponad 4000 osób szkolących, chcących podnieść swoje kwalifikacje. Rozpisano już trzy konkursy z podziałania 2.2.2 PO KL. W tym roku w miesiącach sierpniu i wrześniu odbyły się dwa etapy konsultacji merytorycznych projektu wytycznych dla podmiotów ubiegających się o udzielenie wsparcia na realizację projektu związanego z podnoszeniem kwalifikacji kadry szkoleniowej w ramach IV konkursu.
Grupa docelowa została rozszerzona w stosunku do Beneficjentów Ostatecznych projektów objętych wsparciem w ramach pierwszego konkursu, realizowanego w 2008 r. (gdzie grupą docelową byli pracownicy osób prawnych prowadzących działalność w zakresie szkoleń, osoby fizyczne prowadzące własną działalność gospodarczą w tym zakresie oraz pracownicy przedsiębiorstw), o osoby fizyczne świadczące, na podstawie umów cywilnoprawnych, usługi szkoleniowe dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie szkoleń.
W ramach podziałania 2.2.2 PO KL w poszczególnych konkursach podpisano:
Konkurs I – 13 umów na łączną kwotę 21 511 007,74 złotych (kwotę wsparcia zwiększono z 20 000 000),
Konkurs II – 15 umów na łączną kwotę 14 485 180,18 złotych,
Konkurs III – 15 umów na łączną kwotę 26 900 626,05 złotych.
Jak widać do wykorzystania na szkolenia kadry trenerskiej w latach 2011 – 2013 pozostało ponad 37 000 000 złotych.
Źródła: http://pokl.parp.gov.pl, „Raport z badania rynku trenerów 2007”, gazetabankowa.pl,