Jak komunikować idee Europejskiego Zielonego Ładu w czasach konfliktu?
Dlaczego Europejski Zielony Ład nadal jest wykorzystywany przez denialistów i populistów klimatycznych? Jak wzmacniać promocję i komunikować długookresowe korzyści transformacji i reform dla klimatu? Green REV Institute, koalicja Future Food 4 Climate zadała to pytanie osobom eksperckim i wraz z reporterką Klaudią Urban przeprowadziła analizę mediów i komunikacji dla klimatu.
Wnioski i rekomendacja
Mapa powstała w ramach prac Green REV Institute i koalicji Future Food 4 Climate nad działaniami dla skutecznej, efektywnej i rzetelnej debaty na temat polityk klimatycznych i Europejskiego Zielonego Ładu. W ramach mapy opracowana została analiza mediów oraz rekomendacje, które powstały w ramach dwóch paneli eksperckich, w których udział wzięli: prof. Piotr Skubała, dr. Marta Jaskulska, dr Andrzej Kassenberg, dr Ryszard Kulik, dr Wojciech Lewandowski, Piotr Antoniewicz, Alicja Barcikowska, Szymon Bujalski, Maciej Fijak, Radosław Gawlik, Jacek Karaczun, Katarzyna Niemier, Sebastian Pypłacz, Karolina Skowron-Baka, Anna Spurek, Urszula Stefanowicz, Marzena Wichniarz, Marcin Wrzos.
Dzisiaj, w czasie kryzysu gospodarczego, energetycznego, w czasie wojny i niepokoju potrzebujemy publicznej i politycznej narracji dla walki ze zmianami klimatu, narracji dla sprawiedliwej transformacji dla planety.
Jest bardzo niewiele mediów, które faktycznie i rzetelnie podejmują temat Europejskiego Zielonego Ładu (EZŁ), pokazując nie straty, a zyski płynące z jego wprowadzenia. Zdecydowanie brakuje pozytywnej, widocznej i skutecznej narracji wykazującej konieczność wprowadzania unijnej strategii, niezależnie od wojny, kryzysu klimatycznego oraz gospodarczego.
Jak wskazują wypowiadające się w trakcie zorganizowanych przez nas spotkań osoby eksperckie, należy wprowadzić EZŁ nie pomimo wojny, a wręcz w związku z jej wybuchem. Trudna sytuacja geopolityczna powinna być więc motorem napędzającym zieloną transformację. A tego prawie wcale się nie komunikuje.
Środowisko naukowe, organizacje pozarządowe oraz media dostrzegają problem próby hamowania lub odchodzenia od głównych założeń EZŁ. Wskazują także najbardziej zagrożone obszary zielonej transformacji. Mówią również, że debaty dotyczącej przedmiotowych kwestii po prostu nie ma. Podają przykłady, jak komunikować cele EZŁ w czasach dzisiejszych kryzysów.
Najważniejsze postulaty – sformułowane w czasie przeprowadzonych przez nas debat eksperckich, to:
- Używanie języka korzyści;
- Pokazywanie, że EZŁ rozwiązuje nasze główne problemy;
- Odwoływanie się do emocji;
- Stosowanie zrozumiałych, prostych sformułowań;
- Prezentowanie dobrych przykładów – wskazywanie ich w otoczeniu;
- Dostosowanie metody komunikatu do grupy odbiorców – straszenie EZŁ nie zadziała na każdego;
- Mówienie o tym, że wdrażanie EZŁ pomaga zatrzymać finansowanie zbrodni Putina;
- Udzielanie wywiadów mediom – bywanie w nich, żeby mówić o EZŁ, co pozwala trafiać do dużej grupy odbiorców i odbiorczyń;
- Przedstawianie pełnego obrazu EZŁ: zalety wdrożenia, możliwe, lecz przejściowe poświecenia, alternatywy wyborów, które – dzięki zastosowaniu się do EZŁ – pozwolą wszystkim dostrzec lepszą codzienność.
Źródło: Green REV Institute