Pozycjonowanie stron jest niezbędnym narzędziem, jeśli chodzi o zaistnienie w Internecie. I chociaż sama teoria dotycząca tego zabiegu może wydawać się skomplikowana, w rzeczywistości nie jest to zbyt skomplikowane. Aczkolwiek trzeba poświęcić temu dużo uwagi.
SEO – search engine optimization – służy do podbicia pozycji w organicznych wynikach wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i kluczowych fraz. Wszystko odbywa się poprzez wykorzystanie znanych algorytmów stosowanych przez wyszukiwarki, dlatego osoby zajmujące się SEO muszą trzymać rękę na pulsie i regularnie sprawdzać, jakie zmiany zaszły w algorytmach odpowiadających za pozycjonowanie. Znane są przypadki ogromnych serwisów, które upadały w przeciągu kilku tygodni, ponieważ ich administratorzy przegapili zmiany w zasadach pozycjonowania.
Działania SEO podzielić można na dwie główne grupy: optymalizacja treści oraz optymalizacja kodu strony. W pierwszym przypadku szczególny nacisk kładziemy na frazy, które są charakterystyczne dla naszych działań, a więc pod które chcemy prowadzić pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Nieodłącznie wiąże się z tym SEO copywriting, specjalistyczna metoda tworzenia tekstów z zachowaniem odpowiedniego rozkładu słów kluczowych, z jakich korzystamy. Dotyczy to zarówno tekstów pisanych na bieżąco, jak i optymalizacji już istniejących. Jeżeli nigdy nie mieliśmy do czynienia z SEO copywritingiem, warto rozważyć pozyskanie kogoś, kto zajmuje się tym profesjonalnie – chociażby po to, by przeprowadził szkolenie.
Kolejnym elementem optymalizacji treści jest odpowiedni dobór nagłówków oraz aranżacja linkowania wewnętrznego serwisu. Nagłówki, często traktowane przez wyszukiwarki, jako tagi, są niezwykle istotne. Powinny być konstruowane w sposób pozwalający na wykorzystanie w nich słów kluczowych, czyli tych, które będą wykrywane przez algorytmy wyszukiwarek. Jeżeli korzystamy z platformy WordPress lub podobnej, dobrze będzie poszukać dedykowanych narzędzi wspomagających SEO, ponieważ często są to niezwykle przejrzyste, łatwe w obsłudze, a jednocześnie bardzo wydajne i efektywne programy.
Działania w zakresie kodowania i struktury serwisu pozostają niewidoczne dla użytkowników, ale mają znaczący wpływ na indeksowanie i klasyfikację w wyszukiwarkach. Jako, że są to dosyć złożone zabiegi, warto zasięgnąć pomocy ekspertów, dla których standardy W3C (regulacja dotycząca pisania i przesyłania stron WWW), stosowanie CSS (język opisujący formę prezentacji stron WWW) w celu oddzielenia warstwy logicznej dokumentu od warstwy prezentacji czy konwertowanie kanoniczne z poziomu HTML (hipertekstowy język służący do tworzenia stron WWW) nie są pojęciami brzmiącymi jak prastare zaklęcia Majów. Warto pamiętać, że usprawnienie kodowania i treści są równorzędnie istotne dla poprawy promocji strony.
Jak większość profesjonalnych działań w sieci, także pozycjonowanie objęte jest swoistym kodeksem etycznym, którego lepiej się trzymać. Jego nieprzestrzeganie naraża nas nie tylko na niechęć ze strony innych właścicieli oraz użytkowników, ale również na całkowite usunięcie naszego serwisu z wyników wyszukiwarki, lub zrzucenie go na odległe strony z wynikami. Dlatego warto pamiętać o kilku kluczowych kwestiach:
→ nie ukrywajmy słów kluczowych (można to robić np. poprzez pisanie ich w kolorze tła czy umieszczanie w niewidocznych miejscach);
→ umieszczajmy tylko słowa kluczowe zgodne z treścią;
→ nie gromadźmy zbyt wielu słów kluczowych w ramach jednego tekstu;
→ nie stosujmy tzw. cloakingu – podsuwania robotom wyszukiwarek spreparowanej wersji strony;
→ wymieniajmy banery i linki z innymi stronami tematycznymi;
→ regularnie optymalizujmy działanie strony;
→ stosujmy tzw. przyjazne adresy – oparte na słowach, nie kodowaniu;
→ nie utrudniajmy życia użytkownikom – nie wykorzystujmy dodatkowych technologii (JavaScript, Flash) do nawigacji po stronie;
→ wzmocnijmy semantykę znaczników;
→ stosujmy zasady redaktorskie oparte na pogrubianiu, podkreślaniu lub kolorowaniu ważniejszych słów w tekstach
→ stosujmy nagłówki i tagi;
Warto pamiętać również, żeby słowa kluczowe podawać najlepiej w mianowniku, ponieważ wtedy najlepiej wpływają na właściwą optymalizację SEO. Przy stosowaniu „uczciwych” metod pozycjonowania możemy być pewni, że wyszukiwarki nie usuną naszego serwisu z wyników wyszukiwania.
Kolejną istotną kwestią, jaką powinniśmy mieć w pamięci, jest fakt, że Google najbardziej „lubi” i premiuje wartościowe strony, a więc takie, na których coś się dzieje. Statyczne strony narażają się na niechęć algorytmów wyszukiwarki i ryzykują drastyczny spadek – nawet, jeśli były doskonale wypozycjonowane – jak również całkowite usunięcie z wyników wyszukiwania.
Jakie są najlepsze sposoby wypromowania strony? Metodą prób i błędów można wykorzystać kilka zabiegów, które mogą kosztować nas jedynie czas:
→ blog (prawdopodobnie najlepsze narzędzie do pozycjonowania strony, z jedną jedynie wadą – musi być bardzo często aktualizowany, żeby przynosił wymierne korzyści);
→ social media (kontakt z użytkownikami jest bardzo istotnym elementem promocji w sieci);
→ udzielanie się na innych blogach, serwisach, fanpage'ach (analogicznie do punktu wyżej – aktywność, dzielenie się opiniami, linkowanie do naszej strony – ale nie byle gdzie i byle jak!);
→ kanał na YT (doskonale spisuje się, jako element SEO);
Jednym z ciekawszych i bardziej skutecznych metod pozycjonowanie jest również budowanie zaplecza. Chodzi o to, by tworzyć spójną sieć kilku serwisów skupionych wokół jednej tematyki, ale charakteryzujących się różnorodnymi treściami. Jeżeli zrobimy to profesjonalnie i serwisy zaplecza będą tak samo dobrze prowadzone i jakościowe, jak strona główna, algorytmy Google nie będą miały obiekcji, a my zyskamy potężne narzędzie wykorzystujące SEO.
Dobrze wykonane pozycjonowanie to skuteczna broń w walce o miejsce w Internecie. Stosując wszystkie zasady tzw. White Hat SEO (uczciwego pozycjonowania) możemy mieć pewność, że nasz serwis szybko odczuje wymierne korzyści. Ale pamiętajmy również, że nic nie dzieje się samo, zatem musimy dbać o jakość treści oraz o zachowanie wszystkich kluczowych dla SEO zasad, jakie powinniśmy wykorzystać na stronie.
Źródło: Technologie.ngo.pl