Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Komisja Europejska opublikowała standardy mierzenia wartości dodanej przedsiębiorstw społecznych. Standardy te służyć mają wypracowaniu przez przedsiębiorstwa społeczne narzędzi, pozwalających prezentować wpływ na zmianę społeczną. Dobre narzędzia mierzenia wartości społecznej przydadzą się w rozmowach z partnerami, inwestorami i administracją publiczną. Będą również istotne w staniach o środki europejskie.
Standardy, opracowane przez międzynarodową grupę ekspertów GECES, stanowią ważny element wdrażania Social Business Initiative.
Komisarz ds. Rynku Wewnętrznego i Usług Michel Barnier stwierdził, że raport i standardy są ważnym krokiem dla sektora, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem zarówno strony publicznej jak i prywatnych inwestorów. Raport nie zawiera sztywnej listy wskaźnków. Eksperci uznali, że jest to niemożliwe ze względu na zróżnicowanie sektora. Zamiast tego zaproponowali pięcioetapowy proces, który jest wystarczająco elastyczny, by mógł zostac zastosowany przez różnego rodzaju przedsiębiorstwa społeczne.
Pięć etapów:
- Zdefiniowanie celów. Pierwszy krok wymaga ustalenia, co chcą osiągnąć poszczególne strony biorące udział w procesie oraz jaki jest cel usługi czy produktu, które podlegają mierzeniu.
- Zidentyfikowanie uczestników. Drugi krok to wylistowanie interesariuszy: kto korzysta z usługi, kto ją dostarcza i w jaki sposób.
- Stworzenie właściwej listy wskaźników. To zadanie spoczywa na przedsiębiorstwie. Znając swoje cele i metody, ustala ono w jaki sposób spodziewane efekty zostaną osiągnięte i jak uczestnicy na tym skorzystają. Wskaźniki powinny być uzgodnione z interesariuszami przedsiębiorstwa.
- Mierzenie i walidacja. W tym etapie sprawdzamy, czy wskaźniki zostały osiągnięte, jaką zmianę oznaczą i jaką wartość stanowi wykonana praca dla interesariuszy.
- Raportowanie i wyciąganie wniosków. Ostatni, ale bardzo ważny etap. Aby mierzenie wartości służyło stałej poprawie jakości usług i podnoszeniu ich wartości, musi być regularnie i sensownie raportowane. Zarówno opinii publicznej jak i członkom organizacji.
Standardy są istotne m.in. ze względu na możliwość starania się o środki unijne. Zarówno europejski program EaSI (zatrudnienie i innowacje społeczne), jak i europejski fundusz przedsiębiorczości społecznej (EuSEF) zakładają, że beneficjantami mogą być przedsiębiorstwa czy podmioty, które w wiarygodny sposób zaprezentują swój wpływ społeczny.
Źródło: ekonomiaspoleczna.pl
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.