Pierwszy internetowy sklep charytatywny w duchu „slow fashion” – „Na dobrą sprawę”
Moda jest jedną z najbardziej szkodliwych branż dla środowiska. Przemysł tekstylny produkuje rocznie 1,2 biliona ton C02, co, zaraz po transporcie, daje mu niechlubną, drugą pozycję. Tymczasem nadal spotykamy się z pewnym paradoksem. Wiele osób zapytane o to, czy wiedzą skąd pochodzą ich ubrania, wzrusza ramionami, jakby zainteresowanie odzieżą było czymś w zasadzie nieistotnym.
Zaskakujące, gdyż pomimo negatywnych kosztów branży fast fashion, moda stanowi doskonałe źródło osobistej ekspresji oraz instrument do rozpowszechniania cennych społecznie wartości. Właśnie dlatego tak istotne są edukacja z zakresu „less waste”, promowanie etycznej mody w duchu „slow” oraz podkreślanie alternatywnych rozwiązań i różnorodności. Pomimo coraz większej ilości second handów oraz vintage shopów większość konsumentów nadal może mieć problem ze znalezieniem miejsc, które umożliwiają etyczne zakupy. Właśnie dlatego tak istotne są wszelkie informacje o oddolnych inicjatywach, promujących działania związane z odpowiedzialną społecznie i ekologicznie modą. Jedną z nich jest pierwszy we Wrocławiu internetowy sklep charytatywny „Na dobrą sprawę”.
„Za każdym razem, kiedy wydajesz pieniądze, oddajesz głos na świat, jakiego pragniesz” – podkreśla pisarka i działaczka Anna Lappe.
Jej przesłanie jest bardzo bliskie pomysłodawczyniom Fundacji Go’n’Act, które trzy miesiące temu otworzyły butikowy second-hand. Od samego początku istotnym elementem była troska o środowisko, dlatego właścicielki zdecydowały się na specjalnie wyselekcjonowaną odzież damską z drugiego obiegu. Na wirtualnych wieszakach pojawiają się zróżnicowane ubrania. W charytatywnym butiku nie ma miejsca na powielane w nieskończoność trendy czy sezonową jednorodność stylistyczną. Zamiast tego króluje dowolność, zabawa modą oraz eklektyzm. Brakujące elementy garderoby odnajdą tu zarówno miłośniczki minimalizmu, które pragną stworzyć szafę kapsułową, jak i barwne dusze spod znaku boho czy fanki stylizacji retro. Obok eleganckich marynarek, stylowych spodni czy oficjalnych koszul z łatwością dostrzec można barwne kombinezony oraz niepowtarzalne swetry vintage. Zasada jest prosta. Zakupione ubrania zdobywają nowe życie, a właścicielka otrzymuje rozwiązanie problemów wszechobecnego przesytu branży fast fashion, a ponadto – bez wychodzenia z domu – wspiera fundacyjne działanie na rzecz bardziej sprawiedliwego świata dla wszystkich. To właśnie na cele Fundacji Go’n’Act trafia całkowity dochód ze sprzedaży ubrań.
– Nasza fundacja działa na rzecz dzieci i młodzieży w trzech obszarach: praw dziecka, integracji społecznej i edukacji dla pokoju. Ponadto wspieramy wychowanie obecnego pokolenia dzieci i młodzieży na odpowiedzialnych i sprawiedliwych obywateli, którzy w przyszłości zadbają o przyjazny, bezpieczny i równy świat – mówi Magdalena Szymańska, prezeska Fundacji Go'n'Act. – Organizujemy warsztaty, szkolenia, kampanie społeczne, wymiany młodzieżowe, projekty “w terenie” z lokalną społecznością. Teraz otworzyłyśmy fundacyjny sklep, by w ten sposób zdobywać pieniądze na nasze działania statutowe.
O działaniach fundacji Go'n'Act dowiesz się więcej wchodząc na stronę www.goandact.org.
– Nieustannie poszukujemy sposobów na dotarcie z naszą inicjatywą do szerokiego grona zainteresowanych tematyką slow fashion. Myślimy o tym, aby w przyszłości otworzyć sklep stacjonarny we Wrocławiu – mówi Aleksandra Stachura, wiceprezeska Fundacji Go’n’Act. – W planach mamy również współpracę z lokalnymi artystami oraz przygotowanie specjalnych kolekcji. Szczegóły już niebawem!
Zakup produktów dostępnych w sklepie charytatywnym „Na dobrą sprawę” to doskonały sposób wsparcia fundacji, ale również droga do przewartościowania stosunku do nabywanych przedmiotów, które stają się sposobem społecznej interakcji. Świadomość tego, że co roku milion ton ubrań ląduje na wysypiskach śmieci, a większość z nich nie jest nawet noszona jest zatrważająca. Tym ważniejsze jest przeniesienie akcentu z przypadkowych wyborów konsumenckich na działania modowe, które nie zagrażają środowisku, podkreślają indywidualizm, a ponadto wspomagają szczytne idee. W ten sposób wybieramy jaki świat wspieramy. Takie etyczne podejście do mody wpływa na inne dziedziny życia, a ponadto generuje poczucie, że wspieranie oddolnych inicjatyw powinno być czymś naturalnym.
„Na dobrą sprawę” jest internetowym sklepem charytatywnym, który oferuje szeroki asortyment specjalnie wyselekcjonowanej odzieży damskiej. Wśród unikatowych produktów znaleźć można zarówno marki premium, jak i odzież vintage o różnych fasonach i krojach. Nowe dostawy pojawiają się w każdą środę.
Więcej informacji:
Źródło: „Na dobrą sprawę”