Potrzeby mieszkańców i chęć ich zaspokojenia zainspirowały firmę Pfeifer & Langen Polska S.A. do stworzenia własnego programu grantowego. Nagradza pomysły aktywizujące społeczności lokalne.
Artykuł ukazał się w numerze 29/2021 magazynu As Biznesu. Cały numer jest dostępny tutaj.
Firma co roku przetwarza ponad cztery miliony ton polskich buraków dostarczanych przez ponad 8000 plantatorów. Od 25 lat buduje w Polsce pozycję jednego z kluczowych producentów białego cukru oraz asortymentu cukrowego pod marką Diamant. Od początku jest mocno związana z Wielkopolską, bo to tutaj znajdują się trzy z czterech cukrowni: w Gostyniu, Miejskiej Górce i Środzie Wielkopolskiej. Czwarta cukrownia usytuowana jest w Glinojecku, na Mazowszu.
Łącznie we wszystkich cukrowniach oraz biurze w Poznaniu pracuje ponad tysiąc pracowników. – To oni są nie tylko naszą największą siłą, lecz także najlepszymi ambasadorami marki – przekonuje Paweł Maciejewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Pfeifer & Langen Polska S.A.
Zgoda buduje
Nie chcą wyłącznie produkować. Pragną stać się dobrym i życzliwym sąsiadem dla lokalnej społeczności. Bo to ludzie są motorem napędowym ich działań. Strategia firmy opiera się na budowaniu silnych i życzliwych relacji z tymi, których życie jest na co dzień związane z bliską obecnością zakładów.
– Staramy się być miłym i nieuciążliwym sąsiadem zgodnie z zasadą, że zgoda buduje – mówi przedstawiciel firmy. Wieloletnie wsłuchiwanie się w potrzeby lokalnych społeczności i chęć ich zaspokojenia zainspirowały firmę do stworzenia własnego programu grantowego: Dobre Działania pod marką Diamant. Jego istotą jest nagradzanie pożytecznych aktywności, w szczególności tych, które integrują mieszkańców, aktywizują różne grupy społeczne, pomagają zachować cenną historię lub budują lepszą przyszłość dla regionu. W każdej edycji, która trwa trzy miesiące, nagradzane są trzy inicjatywy. Każda z nich otrzymuje po 3000 złotych na realizację przedsięwzięcia.
Pierwsza edycja spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem. Do programu zgłosili się zarówno mieszkańcy mniejszych miejscowości, jak i dużych miast. Łącznie w I edycji zgłoszonych zostało prawie 60 inicjatyw. Nagrodzono projekt budowy budek lęgowych dla ptaków zagrożonych wymarciem w okolicy Środy Wielkopolskiej, projekt aktywizowania dzieci z okolic Gostynia i stworzenie zielonej przestrzeni dla dzieci z gminy Guszyna w województwie mazowieckim. – Wszystkie trzy inicjatywy doskonale wpisały się w ideę zrównoważonego rozwoju, dbałości o ludzi, środowisko i zwierzęta – dodaje Maciejewski.
Dobre Działania
Dobre Działania nagradzają projekty z bardzo różnych dziedzin życia. Organizatorzy nie narzucają zwycięzcy, na co może przeznaczyć otrzymany grant. – Nie oczekujemy rozliczania faktur, skrupulatnych raportów. Jedyne, na czym nam zależy, to przeprowadzona w dogodny dla zwycięzców sposób relacja z tego, jak został zrealizowany pomysł, co zmienił, jak wpłynął na innych. Takie materiały będą dla nas nie tylko wspaniałą pamiątką. Liczymy także na to, że zainspirują i zmobilizują innych – wyjaśnia dyrektor.
Jednym z laureatów pierwszej edycji konkursu był Łukasz Walczak, który w powiecie gostyńskim prowadził Akademię Ruchu zvINNA. – Zdecydowałem się wysłać swój pomysł na prowadzenie zajęć ogólnorozwojowych, ponieważ nieskromnie twierdzę, że jest on naprawdę wyjątkowy. Skoro marka Diamant chce wspomagać lokalne projekty, to pomyślałem, że moje inicjatywy mogą im się spodobać – przyznaje Walczak.
Ludzie są siłą
Powyższe społecznie odpowiedzialne działania posłużą oczywiście ociepleniu wizerunku marki, a także będą potwierdzeniem, że firma zadba nie tylko o dobra produkcyjne, ale i o społeczności, obok których na co dzień funkcjonuje.
– Nie chcemy wyłącznie produkować, pragniemy realnie przyczynić się do rozwoju tych obszarów. Taka postawa sprawia, że wszystkim żyje się lepiej. Doceniają to nasi konsumenci, pracownicy, plantatorzy. W każdym biznesie siłą napędową są ludzie – i to do nich kierujemy nasz program. Chcemy, aby w kolejnych edycjach jeszcze chętniej zgłaszali oni swoje potrzeby lub mówili, co można poprawić – takie inicjatywy będziemy współfinansować – dodaje Maciejewski.
Pomoc internautów
Inną z ubiegłorocznych flagowych akcji spółki było działanie o nazwie: Drobna, wielka moc na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce, które pomaga porzuconym i osieroconym dzieciom. Jej najważniejszym celem było finansowe wsparcie potrzeb statutowych stowarzyszenia, m.in. wsparcie edukacyjne i psychologiczne dla dzieci w potrzebie, opuszczonych lub z rodzin zagrożonych rozbiciem.
Firma Pfeifer & Langen Polska S.A. przekazała Wioskom Dziecięcym wsparcie finansowe, a do dalszej pomocy zachęciła internautów. – Wszyscy, którzy opublikowali zdjęcie z naszym produktem i hashtagiem, dołożyli swoją cegiełkę w postaci 1 zł, które Diamant przekazał dodatkowo organizacji. Ponadto zorganizowaliśmy dzieciom warsztaty świąteczne, które pozwoliły na spędzenie kreatywnie tego czasu razem – wyjaśnia dyrektor.
W tę akcję charytatywną szczególnie chętnie włączyli się pracownicy. Cała firma optymistycznie przyjęła pomysł ponownego, zimowego wsparcia stowarzyszenia – nie tylko finansowego, lecz także poprzez przygotowanie kilkudziesięciu paczek świątecznych dla dzieci.
Cukrowy PR
Troska o dobro społeczności, ekologię i zrównoważony rozwój to po części elementy walki z niekorzystnym PR cukru i cukrowych produktów, któremu spółka produkcyjna codziennie stawia czoła. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i coraz częściej sprawdzają skład produktów i dań, pochodzenie składników, sposób powstania.
– Naszą misją jest tworzyć najlepszej jakości produkty dla tych, którzy chcą wybierać świadomie – nie nakłaniamy do niezdrowej diety, jednak do umiarkowanych przyjemności. Jesteśmy orędownikami zbilansowanego jadłospisu, w którym jest miejsce także na cukier. Rosnąca świadomość konsumentów jest dla nas czymś naturalnym i pozytywnym – zapewnia dyrektor działu marketingu.
Źródło: Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich "PISOP"