Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
IV Forum Internetu Obywatelskiego - Cyfrowe wykluczenie w społeczeństwe informacyjnym
Uri Filipowicz
21 stycznia 2003 roku - w ramach ogólnopolskich Targów Komputer Expo - odbyło sie już po raz czwarty Forum Internetu Obywatelskiego. Tematem przewodnim IV Forum było: 'Cyfrowe wykluczenie (digital divide) czyli: Jak zapobiec podziałowi informacyjnemu polskiego społeczeństwa?'.
IV Forum rozpoczęło się od uroczystości przyznania tytułu Internetowego Obywatela Roku. Otrzymał go ksiądz Józef Kloch, współtwórca serwisu internetowego Opoka (http://www.opoka.org.pl), który od wielu lat promuje nowe technologie w środowisku kościelnym. Przekonuje także do zalet tegoż środowiska, za przykład czego może posłużyć bogactwo i różnorodność treści dostępnych w serwisie Opoka.
Ksiądz Kloch na samym początku podziękował całemu zespołowi, który pracuje na sukces i popularność serwisu. Zaznaczył, iż jest to zespół młody i bardzo aktywny, i dzięki tym młodym ludziom serwis Opoka może popularyzować wartości chrześcijańskie również przez Internet. Laureat tytułu Internetowego Obywatela Roku zaznaczył, iż jest to zbiorowe wyróżnienie wszystkich członków zespołu redakcyjnego serwisu Opoka.
Dyplom wręczał minister Michał Kleiber.
Po zakończeniu ceremonii przedstawiciele ruchu Internet Obywatelski podsumowali zeszłoroczne akcje: 'poseł on-line', 'administracja on-line', 'burmistrz on-line' oraz badanie ankietowe 'sieci trzepakowe w Polsce'.
Akcja 'poseł on-line' odbyła się w marcu 2002 roku. Wówczas do wszystkich posłów wysłano zapytanie. Odpowiedzi uzyskano od 13% badanych. Efektem pozytywnym tej akcji było zwiększone zainteresowanie Internetem wśród posłów po zakończeniu badania.
Akcja 'administracja on-line' odbyła się w maju 2002. Podczas jej trwania przejrzano strony internetowe administracji centralnej i regionalnej. Najwyższe noty uzyskało Ministerstwo Finansów. Za najgorszą stronę uznano serwis Ministerstwa Zdrowia.
W grudniu 2002 roku przeprowadzono akcję 'burmistrz on-line'. Wysłano zapytania do 256 burmistrzów w Polsce. Uzyskano odpowiedzi od 124. Najaktywniejszym regionem okazało się opolskie, zaś najbardziej zamkniętym i niechętnym zachodniopomorskie, w którym ani jeden burmistrz nie odpowiedział na pytanie wysłane mailem.
Ostatnią z akcji przeprowadzonych w zeszłym roku była akcja 'sieci trzepakowe w Polsce'. Do 576 sieci działających w całej Polsce wysłano prostą ankietę. Pierwsze odpowiedzi przyszły już w ciągu 30 sekund od chwili wysłania pytań. Kolejne w ciągu następnych 10 minut. W sumie jednak na pytania zareagowały tylko 24 sieci, co stanowi zaledwie 4% wszystkich badanych.
Pytania dotyczyły aspektów technicznych działania i problemów, z jakimi borykają się administratorzy takich sieci. Zwracali oni uwagę, iż największym problemem jest opór ze strony niezainteresowanych lokatorów, którzy czynnie utrudniają możliwość powstawania takich sieci. Z 24 sieci 15 nadal się rozbudowuje, ale żadna z nich nie chce przekształcić się w firmy komercyjne świadczące usługi dostępu do Internetu. Znacząca większość nadal chce pozostać inicjatywą społeczną lokatorów.
Po prezentacji wyników akcji odbyła się prezentacja prof. dr hab. inż. Wojciecha Cellarego 'Wykluczenie w społeczeństwie informacyjnym', w której profesor zwrócił uwagę na mechanizmy zmian zachodzących w społeczeństwie informacyjnym.
Zmiany te zachodzą równolegle, acz nierównomiernie w różnych dziedzinach życia, czasem dokonują się bardzo szybko. Wprowadzanie maszyn w dziedziny działania człowieka jest klasycznym objawem postępu. W społeczeństwie industrialnym człowiek został skonfrontowany z maszyną i niestety konfrontacja ta przysporzyła mu szkód. Tak jak w dobie społeczeństwa industrialnego maszyna eliminowała poszczególne grupy zawodowe takie jak np. szwaczki, siewców itp., tak w dobie społeczeństwa informacyjnego komputer eliminować będzie tzw. 'pracowników umysłowych'. Są to ludzie wykonujący obecnie prace rutynowe, np. urzędnicy przekładający czy archiwizujący dokumenty. Będą oni zmuszeni przekwalifikować się, aby móc wykonywać czynności nowe i niepowtarzalne, pozostające poza możliwościami komputerów.
Można postawić sobie również pytanie, czy zanikną kontakty bezpośrednie miedzy ludźmi. Oczywiście, że nie, kontakty te nie znikną, ale będą zwielokrotnione. Co w takim razie z pracą fizyczną? Ona również nie zaniknie, zostanie natomiast położony większy nacisk na działalność usługową kosztem pracy czysto produkcyjnej.
Najważniejszym przesłaniem w społeczeństwie informacyjnym jest wiedza. Człowiek, który nie posiada jej w odpowiednim wymiarze, zostanie wykluczony z takiego społeczeństwa. Wiedza nie jest już tylko dodatkiem w naszym życiu - stała się towarem, który sprzedajemy oraz kupujemy. W społeczeństwie informacyjnym wiedza jest towarem najcenniejszym i najbardziej poszukiwanym. To, co jest istotne to fakt, iż wiedza szybko ulega zmianie oraz szybko się dewaluuje. Wykluczenie natomiast następuje wówczas, gdy jednostka nie nadąża za zmieniającą się wiedzą. Może to być spowodowane oporem przed aktualnymi informacjami lub niechęcią do zdobywania nowej wiedzy. Jeśli tak się dzieje, następuje izolacja takich jednostek od reszty społeczeństwa. Izolacja ta powoduje frustrację wyizolowanych osób.
Wykluczenie społeczne nie jest zjawiskiem nowym ani obcym, ale to, co jest nowego w wyizolowaniu obecnie to fakt, iż następuje ono bardzo dynamicznie oraz dotyczy w równym stopniu wszystkich grup społecznych. Można zadać sobie pytanie, w jaki sposób można uniknąć wykluczenia. Szansą na wyjście z niego jest edukacja. Co jest istotne - edukacja przez całe życie. Jeżeli zastanowimy sie nad obecnym modelem kształcenia, musimy dostrzec, iż konieczna jest jego zmiana. Model ten zakłada, iż edukacja powinna dotyczyć przede wszystkim osób w wieku 10 - 24 lata. W chwili, gdy dostrzeżemy konieczność zdobywania wiedzy przez osoby starsze, musimy doprowadzić do tego, aby model kształcenia uwzględniał specyfikę i predyspozycje osób w wieku 24 - 50 lat. Model w związku z tym musi być dostosowany do osób w różnym wieku. Co w takim razie może stać się skutecznym medium wspomagającym nowy model kształcenia? Medium tym jest oczywiście Internet. Pozwala on na samokształcenie, jak również kształcenie wspierane przez nauczycieli i edukatorów. Z Internetu mogą korzystać w równym stopniu osoby młode, jak i starsze.
Na koniec prezentacji profesor Cellary zaznaczył, iż, jeśli chcemy uniknąć wykluczenia ze społeczeństwa informacyjnego następnych pokoleń, powinniśmy już teraz myśleć o dzieciach. One mają szanse dzięki naszej pomocy w przyszłości uniknąć problemów związanych z wykluczeniem społecznym.
Po prezentacji odbyła się dyskusja panelowa z udziałem zaproszonych gości.
Ksiądz Kloch na samym początku podziękował całemu zespołowi, który pracuje na sukces i popularność serwisu. Zaznaczył, iż jest to zespół młody i bardzo aktywny, i dzięki tym młodym ludziom serwis Opoka może popularyzować wartości chrześcijańskie również przez Internet. Laureat tytułu Internetowego Obywatela Roku zaznaczył, iż jest to zbiorowe wyróżnienie wszystkich członków zespołu redakcyjnego serwisu Opoka.
Dyplom wręczał minister Michał Kleiber.
Po zakończeniu ceremonii przedstawiciele ruchu Internet Obywatelski podsumowali zeszłoroczne akcje: 'poseł on-line', 'administracja on-line', 'burmistrz on-line' oraz badanie ankietowe 'sieci trzepakowe w Polsce'.
Akcja 'poseł on-line' odbyła się w marcu 2002 roku. Wówczas do wszystkich posłów wysłano zapytanie. Odpowiedzi uzyskano od 13% badanych. Efektem pozytywnym tej akcji było zwiększone zainteresowanie Internetem wśród posłów po zakończeniu badania.
Akcja 'administracja on-line' odbyła się w maju 2002. Podczas jej trwania przejrzano strony internetowe administracji centralnej i regionalnej. Najwyższe noty uzyskało Ministerstwo Finansów. Za najgorszą stronę uznano serwis Ministerstwa Zdrowia.
W grudniu 2002 roku przeprowadzono akcję 'burmistrz on-line'. Wysłano zapytania do 256 burmistrzów w Polsce. Uzyskano odpowiedzi od 124. Najaktywniejszym regionem okazało się opolskie, zaś najbardziej zamkniętym i niechętnym zachodniopomorskie, w którym ani jeden burmistrz nie odpowiedział na pytanie wysłane mailem.
Ostatnią z akcji przeprowadzonych w zeszłym roku była akcja 'sieci trzepakowe w Polsce'. Do 576 sieci działających w całej Polsce wysłano prostą ankietę. Pierwsze odpowiedzi przyszły już w ciągu 30 sekund od chwili wysłania pytań. Kolejne w ciągu następnych 10 minut. W sumie jednak na pytania zareagowały tylko 24 sieci, co stanowi zaledwie 4% wszystkich badanych.
Pytania dotyczyły aspektów technicznych działania i problemów, z jakimi borykają się administratorzy takich sieci. Zwracali oni uwagę, iż największym problemem jest opór ze strony niezainteresowanych lokatorów, którzy czynnie utrudniają możliwość powstawania takich sieci. Z 24 sieci 15 nadal się rozbudowuje, ale żadna z nich nie chce przekształcić się w firmy komercyjne świadczące usługi dostępu do Internetu. Znacząca większość nadal chce pozostać inicjatywą społeczną lokatorów.
Po prezentacji wyników akcji odbyła się prezentacja prof. dr hab. inż. Wojciecha Cellarego 'Wykluczenie w społeczeństwie informacyjnym', w której profesor zwrócił uwagę na mechanizmy zmian zachodzących w społeczeństwie informacyjnym.
Zmiany te zachodzą równolegle, acz nierównomiernie w różnych dziedzinach życia, czasem dokonują się bardzo szybko. Wprowadzanie maszyn w dziedziny działania człowieka jest klasycznym objawem postępu. W społeczeństwie industrialnym człowiek został skonfrontowany z maszyną i niestety konfrontacja ta przysporzyła mu szkód. Tak jak w dobie społeczeństwa industrialnego maszyna eliminowała poszczególne grupy zawodowe takie jak np. szwaczki, siewców itp., tak w dobie społeczeństwa informacyjnego komputer eliminować będzie tzw. 'pracowników umysłowych'. Są to ludzie wykonujący obecnie prace rutynowe, np. urzędnicy przekładający czy archiwizujący dokumenty. Będą oni zmuszeni przekwalifikować się, aby móc wykonywać czynności nowe i niepowtarzalne, pozostające poza możliwościami komputerów.
Można postawić sobie również pytanie, czy zanikną kontakty bezpośrednie miedzy ludźmi. Oczywiście, że nie, kontakty te nie znikną, ale będą zwielokrotnione. Co w takim razie z pracą fizyczną? Ona również nie zaniknie, zostanie natomiast położony większy nacisk na działalność usługową kosztem pracy czysto produkcyjnej.
Najważniejszym przesłaniem w społeczeństwie informacyjnym jest wiedza. Człowiek, który nie posiada jej w odpowiednim wymiarze, zostanie wykluczony z takiego społeczeństwa. Wiedza nie jest już tylko dodatkiem w naszym życiu - stała się towarem, który sprzedajemy oraz kupujemy. W społeczeństwie informacyjnym wiedza jest towarem najcenniejszym i najbardziej poszukiwanym. To, co jest istotne to fakt, iż wiedza szybko ulega zmianie oraz szybko się dewaluuje. Wykluczenie natomiast następuje wówczas, gdy jednostka nie nadąża za zmieniającą się wiedzą. Może to być spowodowane oporem przed aktualnymi informacjami lub niechęcią do zdobywania nowej wiedzy. Jeśli tak się dzieje, następuje izolacja takich jednostek od reszty społeczeństwa. Izolacja ta powoduje frustrację wyizolowanych osób.
Wykluczenie społeczne nie jest zjawiskiem nowym ani obcym, ale to, co jest nowego w wyizolowaniu obecnie to fakt, iż następuje ono bardzo dynamicznie oraz dotyczy w równym stopniu wszystkich grup społecznych. Można zadać sobie pytanie, w jaki sposób można uniknąć wykluczenia. Szansą na wyjście z niego jest edukacja. Co jest istotne - edukacja przez całe życie. Jeżeli zastanowimy sie nad obecnym modelem kształcenia, musimy dostrzec, iż konieczna jest jego zmiana. Model ten zakłada, iż edukacja powinna dotyczyć przede wszystkim osób w wieku 10 - 24 lata. W chwili, gdy dostrzeżemy konieczność zdobywania wiedzy przez osoby starsze, musimy doprowadzić do tego, aby model kształcenia uwzględniał specyfikę i predyspozycje osób w wieku 24 - 50 lat. Model w związku z tym musi być dostosowany do osób w różnym wieku. Co w takim razie może stać się skutecznym medium wspomagającym nowy model kształcenia? Medium tym jest oczywiście Internet. Pozwala on na samokształcenie, jak również kształcenie wspierane przez nauczycieli i edukatorów. Z Internetu mogą korzystać w równym stopniu osoby młode, jak i starsze.
Na koniec prezentacji profesor Cellary zaznaczył, iż, jeśli chcemy uniknąć wykluczenia ze społeczeństwa informacyjnego następnych pokoleń, powinniśmy już teraz myśleć o dzieciach. One mają szanse dzięki naszej pomocy w przyszłości uniknąć problemów związanych z wykluczeniem społecznym.
Po prezentacji odbyła się dyskusja panelowa z udziałem zaproszonych gości.
Źródło: inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.