Zdarzyło Ci się kiedyś odpłynąć myślami podczas szkolenia, kiedy osoba prowadząca wspierała się prezentacją i omawiała kolejne slajdy? A może prowadziłaś/-łeś spotkanie online i zastanawiałaś/-łeś się, czy ktoś Cię w ogóle słucha, bo wszyscy mieli wyłączone kamerki i mikrofony? Z pomocą Nearpod stworzysz multimedialne prezentacje, dzięki którym Twoja publiczność nie tylko będzie słuchać, ale weźmie aktywny udział w Twoim wystąpieniu.
Nearpod to bezpłatne (w podstawowej wersji) narzędzie do tworzenia interaktywnych prezentacji multimedialnych. Ma szereg funkcji i niesamowite możliwości. Sprawdza się zarówno podczas wystąpień stacjonarnych i jako program do prezentcji online. Jak? Gotową prezentację udostępniamy publiczności chwilę przed lub nawet w trakcie naszego wystąpienia – zajmuje to zaledwie kilkanaście sekund.
O co chodzi z tą interaktywnością? Cały patent polega na tym, że pomiędzy „zwykłymi” slajdami z treścią mogą być ukryte różne zadania dla osób oglądających (np. quiz, memory, tekst z lukami do wypełnienia). Twoi słuchacze rozwiązują je na swoich urządzeniach w czasie rzeczywistym, w trakcie wystąpienia, a Ty masz podgląd odpowiedzi. Możesz też wyświetlać efekty ich pracy na dużym ekranie.
Slajdy z zadaniami niewątpliwie uatrakcyjniają nasze wystąpienie, angażują publiczność oraz sprawdzają stopień zrozumienia i przyswojenia poszczególnych zagadnień. Podczas takiej prezentacji interaktywnej nie ma miejsca na nudę!
Rejestracja w Nearpod
Zanim zaczniemy pracę nad naszą multimedialną prezentacją, należy utworzyć konto użytkownika na stronie Nearpod.com lub w aplikacji dostępnej w sklepie Google Play oraz App Store. Konto musi posiadać tylko twórca prezentacji, osoby oglądające go nie potrzebują.
Aplikacja i strona internetowa dostępne są w języku angielskim. Jeśli to dla Ciebie utrudnienie, pamiętaj, że niektóre przeglądarki (np. Chrome czy Firefox) mają wbudowaną funkcję tłumaczenia stron.
Po rejestracji i pomyślnym zalogowaniu na portalu, trafisz do sekcji „Moje lekcje”. To tutaj znajdziesz wszystkie stworzone przez siebie zasoby. Możesz pogrupować je w foldery. W tym miejscu zapisują się także materiały, które ktoś Ci udostępnił.
Prezentację „Słowa – lekcja wychowawcza” znalazłam na Facebookowej grupie Nearpod POLSKA. Jej autorką jest Marta Florkiewicz-Borkowska, ale ponieważ po zapisaniu w „Moich lekcjach” zmodyfikowałam ją, przy tytule widnieje tylko moje nazwisko. Jeśli korzystasz z gotowych prezentacji multimedialnych udostępnianych przez innych twórców, zapisz ich nazwiska, by zadbać o przestrzeganie praw autorskich. Przy dużej ilości materiałów można się w tym pogubić.
Jakiego typu treści stworzysz w Nearpod?
W prawym górnym rogu znajdziesz dwa przyciski: „Create” oraz „Quick Launch”. Ten drugi to funkcja “szybkiego dostępu” do zadawania pytań otwartych, tworzenia tablicy do współpracy oraz czasomierza. Utworzenie i udostępnienie publiczności tych aktywności zajmie Ci kilkanaście sekund, zatem możesz ich używać na bieżąco, w razie potrzeby.
Po kliknięciu w przycisk „Create” masz do wyboru kilka rodzajów materiałów:
- Lesson – to właśnie interaktywna prezentacja, której poświęcimy najwięcej uwagi,
- Video – czyli film, w który możesz wstawić pytania angażujące Twoją publiczność,
- Activity – to szybki dostęp do tworzenia trzech rodzajów interaktywnych aktywności (łączenie w pary, quiz, tablica do rysowania) bez konieczności tworzenia prezentacji,
- Google Slides – umożliwia integrację Nearpod z Prezentacjami Google. Osoby, które kupiły płatną wersję Nearpod (złoty pakiet) mogą osadzać interaktywne aktywności bezpośrednio w Google Slides. Na szczęście dla użytkowników i użytkowniczek bezpłatnego pakietu zostawiono pewne rozwiązanie: należy najpierw przygotować prezentację w Google Slide, potem załadować ją do Nearpod i tutaj edytować, dodając angażujące zadania.
Pierwsze kroki z multimedialną prezentacją w Nearpod
Po kliknięciu kolejno w „Create” i „Lesson” na ekranie pojawia się przestrzeń do tworzenia prezentacji. Trzy kafelki na środku zachęcają do dodania pierwszego slajdu. Kolejne będziesz dorzucać, korzystając z odpowiadających im miniaturowych ikonek, które znajdziesz w lewym górnym rogu.
Za pomocą kafelka „Upload your own files” możesz załadować przygotowany wcześniej materiał z Dysku Google, Dropboxa, OneDrive’a, a także z Twojego urządzenia. Mogą to być obrazy, dźwięki i prezentacje w całości. Przydatną funkcją przy wgrywaniu kilkustronicowego pliku PDF jest opcja podzielenia go na pojedyncze slajdy.
W Nearpod możesz równie dobrze stworzyć prezentację od zera. Do tworzenia standardowych slajdów z treścią wypróbuj kafelek „Add quick slide”. Odpowiada mu ikonka z plusem w lewym górnym rogu. Uruchamia ona prosty edytor slajdów z możliwością wybrania układu, szablonu, tematu, kolorów i rodzaju treści na slajdzie (tekst, obrazy, kształty, pliki GIF itp.).
Pełen wachlarz możliwości, które oferuje Nearpod otworzy się przed Tobą po wybraniu kafelka „Add content and activities”. Są one pogrupowane w cztery kategorie:
- „Create” – do tworzenie prezentacji,
- „Interactive” – do przygotowywania slajdów z interaktywną treścią,
- „Quizzes & Games” – zestaw aktywności angażujących Twoich słuchaczy,
- „Discussions” – narzędzia przydatne podczas moderowania dyskusji.
Tworzenie interaktywnej prezentacji
Przy tworzeniu prezentacji możesz wykorzystać:
- zwyczajne slajdy z treścią, w taki sposób, że slajd, który prezentujesz wyświetla się na ekranach Twoich słuchaczy w czasie rzeczywistym. Osoby słuchające nie mogą samodzielnie przewijać prezentacji do przodu i do tyłu;
- mini-pokaz slajdów jako część dłuższej prezentacji. Twoja publiczność będzie mogła sama przewijać slajdy, które zamieścisz w pokazie;
- strony i prezentacje przygotowane wcześniej w Microsoft Sway;
- pliki PDF w całości – osoby, którym udostępnisz prezentację będą mogły je same przewijać;
- obrazy i dźwięki jako osobne slajdy lub jako element slajdów z treścią;
- prezentacje przygotowane wcześniej w PowerPoincie, Google Slides i w postaci plików PDF.
Slajdy z interaktywną treścią
Swoją multimedialną prezentację w Nerapod możesz wzbogacić o:
- dowolne strony internetowe, w tym także zewnętrzne aplikacje z aktywnościami dla osób uczestniczących, np. Wordwall czy LearningApps,
- filmotekę od BBC,
- kolekcję obiektów w 3D (miejsca, zwierzęta, ciało człowieka), które można obrać, powiększać itp.,
- symulacje, które tłumaczą zagadnienia z zakresu matematyki i wyjaśniają zjawiska przyrodnicze,
- spacer po wielu miejscach na świecie, dostępny również w okularach VR (kilkaset miejsc w Polsce!),
- interaktywne video, o którym więcej przeczytasz niżej.
Interaktywne video
Jedną z moich ulubionych funkcji w Nearpod jest dodawanie filmów do mojej multimedialnej prezentacji. Skorzystaj z dostępnej na portalu „Biblioteki filmów”, załaduj film ze swojego urządzenia lub z serwisu YouTube (znajdziesz go w wbudowanej wyszukiwarce albo wkleisz link). Za pomocą przycisku „Trim” przytniesz go z obu stron do odpowiedniej długości. W wybranych momentach filmu możesz dodać aktywności angażujące osoby oglądające: pytania otwarte lub wielokrotnego wyboru (symbolizują je niebieskie kropki na pasku przewijania).
Multimedialne prezentacje z angażującymi zadaniami
Multimedialne prezentacje często mają różnego typu zadania dla publiczności. Takie aktywności dodasz właśnie w Nearpod. Osoby rozwiązują je w czasie rzeczywistym. W tym czasie Ty śledzisz ich pracę, widzisz, ile podejmują prób zanim udzielą prawidłowej odpowiedzi, decydujesz czy udostępnisz wszystkim efekty pracy całej grupy lub poszczególnych osób, możesz też zanonimizować odpowiedzi. Takie aktywności umieszczone pomiędzy slajdami z merytoryczną treścią pomagają utrzymać uwagę grupy, a dla osoby prowadzącej stanowią informację zwrotną na temat zrozumienia treści prezentowanych zagadnień.
Zaktywizuj swoją publiczność poprzez:
- quiz wielokrotnego wyboru,
- zadania polegających na narysowaniu czegoś,
- uzupełnianie luk w tekście (tekst wklejasz do Nearpod i wybierasz słowa, które mają z niego zniknąć),
- grę pamięciową memory,
- łączenie w pary – możesz tworzyć pary typu tekst–tekst, obraz–obraz i obraz–tekst,
- grę „Czas się wspinać” – gra polega na rozwiązywaniu testu przez osoby uczestniczące na ich urządzeniach. Postępy w rozwiązywaniu zadań są wizualizowane na dużym ekranie. Każdej osobie odpowiada wybrany przez nią avatar, który wspina się pod górę, o ile gracz udzieli prawidłowej odpowiedzi lub schodzi w dół, gdy popełni błąd. Kto będzie pierwszy na szczycie? Brzmi niewinnie, ale rozgrywce towarzyszą zazwyczaj duże emocje.
Narzędzia do moderowania dyskusji
Ostatnią grupa narzędzi oferowaną przez Nearpod są te, które pomagają w moderowaniu dyskusji i udzielaniu informacji zwrotnych osobie prowadzącej przez grupę. Wśród nich znajdziesz:
- tablicę do współpracy – można ją porównać do flipchartu, na którym osoby uczestniczące w warsztatach stacjonarnych przyklejają karteczki typu post-it. Wykorzystasz ją np. do burzy mózgów i zbierania opinii grupy na jakiś temat. Osoby mogą wrzucać na tablicę teksty, obrazy i filmy. Do Ciebie należy decyzja o anonimowości wpisów i zatwierdzaniu ich treści przed pojawieniem się w miejscu widocznym dla wszystkich;
- zintegrowane z Nearpod narzędzie Flipgrid, służące do nagrywania krótkich filmików, którymi grupa dzieli się miedzy sobą i z osobą prowadzącą;
- sondaż, czyli pytanie jedno lub wielokrotnego wyboru. Tutaj nie ma prawidłowych odpowiedzi. Zbieramy opinie grupy lub głosujemy w jakiejś sprawie, a wyniki prezentujemy w formie graficznych wykresów;
- pytanie otwarte, na które osoby odpowiadają pisemnie lub nagrywają ustną wypowiedź. Możesz wzbogacić pytanie o dodatkowe zasoby (obraz, plik audio, video, dokument czy konkretną stronę internetową) i zebrać wypowiedzi grupy na ich temat.
Jak zapisywać i udostępniać swoje multimedialne prezentacje?
Każda prezentacja posiada domyślny tytuł „Untitled Lesson”. Możesz go zmienić edytując pole z tym napisem, które znajdziesz w lewym, górnym rogu. Kiedy skończysz już pracę nad wszystkimi slajdami, zapisz gotową prezentację przyciskiem w prawym, górnym rogu. Zostanie ona automatycznie dodana to „Moich lekcji”.
Przeciągając kursorem myszy po elementach, przyjrzyj się dostępnym opcjom:
- przeniesienie prezentacji do wybranego folderu,
- edytowanie,
- podgląd prezentacji (przed udostępnieniem),
- udostępnienie prezentacji w trybach: „na żywo” (kiedy chcemy pracować z grupą w czasie rzeczywistym) lub „do samodzielnego oglądania i rozwiązywania” (wówczas wybieramy datę, do której prezentacja jest otwarta dla osób uczestniczących).
Prezentację najłatwiej udostępnić osobom uczestniczącym poprzez przekazanie im kodu. Kod generuje się automatycznie podczas każdej sesji udostępniania. Należy go wpisać na stronie join.nearpod.com lub w odpowiednim miejscu w aplikacji. Podczas spotkania online, może być Ci wygodniej skopiować link do prezentacji i wkleić do na czacie wydarzenia.
Jeśli chcesz podzielić się swoją prezentacją z innymi, kliknij w trzy kropki na kafelku z jej nazwą. Możesz wysłać link do samego podglądu treści lub taki, który umożliwia edytowanie prezentacji i zapisanie jej na koncie innej osoby użytkującej Nearpod.
Dużą zaletą Nearpod jest dostęp do raportów z wszystkich sesji udostępniania swoich multimedialnych prezentacji. Obok daty i trybu przeprowadzonej sesji znajdziesz tam wyniki osób uczestniczących z rozbiciem na poszczególne zadania. Możesz je pobrać na swoje urządzenie. Raporty odszukasz w menu po lewej stronie interfejsu.
Ile to kosztuje?
W podstawowym, bezpłatnym planie (zwanym w Nearpod „srebrnym”) możesz zgromadzić łącznie 300MB materiałów, a pojedyncza prezentacja nie może przekroczyć 40MB. Do interaktywnej aktywności zaprosisz jednorazowo 40 osób. W prezentacji możesz wykorzystać tyle slajdów i tyle interaktywnych aktywności, ile chcesz, oczywiście do osiągnięcia limitu pamięci w srebrnym planie. To przewaga Nearpod nad popularniejszym Mentimeterem, gdzie w bezpłatnym planie masz do dyspozycji tylko dwa interaktywne zadania i pięć slajdów typu quiz, zaś cała prezentacja nie może przekroczyć 34 slajdów. Za to w Mentimeterze możesz pokazywać prezentację nieograniczonej publiczności.
Jeśli srebrny pakiet to dla Ciebie za mało, wypróbuj złoty lub platynowy. W złotym cieszysz się 1GB przestrzeni na wszystkie prezentacje, 100MB na jeden materiał i dostępem do 75-osobowej publiczności. Możesz testować go za darmo przez 30 dni, po których rezygnujesz i wracasz do planu srebrnego. Uwaga – tracisz wtedy dostęp do swoich najnowszych materiałów, które przekraczają 300MB bezpłatnej przestrzeni. Kontynuowanie złotego planu wiąże się z opłatą 13,25 dolarów miesięcznie.
Platynowa licencja to aż 5GB miejsca na wszystkie materiały, 100MB na jedną prezentację dla maksymalnie 90 osób, ale też ponad 33 dolary miesięcznej opłaty.
Źródło: Sektor 3.0