Innowacyjny podręcznik edukacji klimatycznej dla nauczycieli już dostępny
Wczoraj we Wrocławiu odbyła się konferencja, na której przedstawiono Model i podręcznik Edukacji Klimatycznej dla szkół, dzięki któremu nauczyciele będą mogli pracować z uczniami w tematyce zmiany klimatu, rozwijając ich sprawczość i praktyczne umiejętności niezbędne na rynku pracy.
Podczas konferencji była mowa o tym, jak uczyć o klimacie oraz wspierać szkołę i uczniów we wdrażaniu rozwiązań przyjaznych środowisku. Podręcznik to gotowy model do wykorzystania przez administrację rządową i samorządy w zmianie systemowej polskiej szkoły w zakresie edukacji klimatycznej
Uczniowie i nauczyciele od wczoraj mają narzędzie, które pokazuje, jak uczyć o klimacie i może zostać wykorzystane do realizacji podstawy programowej wszystkich przedmiotów. Metoda jest praktyczna i daje poczucie sprawczości uczniom. Według badań, to sprawczość jest kompetencją niezbędną do tego, by młodzi poradzili sobie we współczesnym, zmiennym świecie. Zapewne jest to też kluczowa cecha w czekającej ich walce ze zmianą klimatu.
Podręcznik edukacji klimatycznej jest dostępny do pobrania bezpłatnie. Wystarczy wejść na adres https://bit.ly/PODRECZNIK_EDU_KLIMAT lub zeskanować QR kod
KOD QR
i dołączyć do Platformy Edukatorów Klimatycznych, na której zamieszczony jest podręcznik oraz inne ciekawe materiały m.in. podcasty i webinary edukacyjne o klimacie, rzekach i mokradłach, a także o empatii w dzisiejszym niełatwym świecie.
Konferencja została zorganizowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego oraz Fundację Forum Inicjatyw Społecznych. Wydarzenie uświetnili swoja obecnością goście, m.in. Ewa Ewart, reżyserka głośnego filmu dokumentalnego „Do ostatniej kropli” dając motywacyjną mowę o odwadze, wspólnocie i sprawczości.
„Film porusza serca widzów, budzi w nich motywację do działania i dzięki temu może być pięknym punktem startowym do edukowania o klimacie w myśl podejścia story based education” – mówi Ewa Ewart.
Uczniowie i nauczyciele ze szkół z Dolnego Śląska, Czech i Niemiec zaprezentowali wyniki swoich projektów realizowanych w ramach pilotażu modelu edukacji klimatycznej. Konferencję ożywiła dyskusja na temat tego, czy warto wdrażać lokalne systemy edukacji klimatycznej i jak wspierać uczniów w praktycznej nauce o klimacie.
Agata Juzyk, kierowniczka projektu, nie kryje emocji. „Jestem bardzo wzruszona. Udało się nam stworzyć społeczność wokół metody i podręcznika edukacji klimatycznej. Ludzi, którzy byli z nami od samego początku, rozwijają się z nami i chcą pracować z nami dalej. Wiedzą już, że podstawę programową można realizować w inny sposób i na każdym przedmiocie z powodzeniem uczyć o klimacie. Mam nadzieję, że społeczność edukowania o klimacie będzie rosła, również dzięki naszej platformie dla Edukatorów Klimatycznych CEOP!”.
Na koniec odbył się warsztat, gdzie uczestnicy (w tym uczniowie, nauczyciele, dyrektorzy, przedstawiciele samorządów i organizacji samorządowych) zastanawiali się jak wdrożyć tę metodę w codzienne życie szkoły i realizować nią podstawę programową.
„We Wrocławiu przede wszystkim pokazaliśmy szkołom Model Edukacji Klimatycznej i opisujący go Podręcznik dla nauczycieli. Jest on wynikiem naszych doświadczeń z ponad czteroletniej współpracy z 19 szkołami. Proponowane działania testowaliśmy podczas 6000 godzin lekcyjnych. Można spokojnie powiedzieć, że jest to gotowy materiał do wdrożenia w polskich szkołach i z powodzeniem mógłby być zaproponowany jako rozwiązanie systemowe. Praca w modelu rozwija sprawczość, współprace, kreatywność, umiejętności rozwiązywania problemów. W 2028 roku wejdą na rynek pracy dzisiejsi uczniowie. Wyobrażam sobie polską szkołę, która dzięki pracy z modelem, da tym młodym ludziom właśnie takie umiejętności już na starcie” – tak wczorajszą konferencję opisuje dr Małgorzata Snarska-Nieznańska, prezeska Fundacji Forum Inicjatyw Społecznych.
Głównym celem projektu jest wdrożenie nowego modelu sprawczej edukacji klimatycznej do szkół, w którym uczniowie będą rozwijać umiejętności pomagające w zapobieganiu zmianom klimatu. Konferencja była zwieńczeniem ponad 2-letniego projektu finansowanego ze środków programu EUKI – European Climate Initiative – „Zrównoważony ekosystem edukacji klimatycznej – Polska, Niemcy, Republika Czeska”.
W projekcie wzięło udział 160 uczniów z 8 szkół na Dolnym Śląsku, Niemczech i Republice Czeskiej. W ramach programu uczniowie analizując swoje otoczenie, identyfikowali potrzeby mieszkańców związane z klimatem i proponowali działania mające na celu rozwiązanie prawdziwych lokalnych problemów. Na podstawie informacji zwrotnych od nauczycieli i uczniów na temat modelu w fazie pilotażowej, opracowano podręcznik edukacji klimatycznej, który został zaprezentowany na konferencji.
Projekt jest realizowany przez Fundację Forum Inicjatyw Społecznych w modelu partnerskim z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, SEVER – Centre for Environmental Education z Czech oraz EuroSoc-digital GmbH (EUD) z Niemiec. Fundacja zgłosiła tę inicjatywę w ramach European Climate Initiative, który jest finansowany przez Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.
Źródło: Fundacja Forum Inicjatyw Społecznych