„Inklusiv GeDenken/Pamiętać inkluzyjnie" – międzynarodowe seminarium poświęcone edukacji w Miejscach Pamięci
30 marca 2017 r. rozpoczyna się w Krzyżowej seminarium „Inklusiv GeDenken/Pamiętać inkluzyjnie". Jest to spotkanie pracowników Miejsc Pamięci z Polski, Niemiec i Austrii, którzy będą rozmawiać o zastosowaniu pedagogiki włączającej w ofercie edukacyjnej Miejsc Pamięci i Miejsc Spotkań.
Inkluzja, czy też pedagogika włączająca, stała się w ostatnim czasie w Niemczech i Austrii szeroko rozpowszechnionym hasłem. W Polsce koncepcja ta nie jest jeszcze tak znana i popularna. Zakłada ona tworzenie oferty kształcenia w sposób pozwalający dotrzeć do możliwie szerokiego grona odbiorców bez względu na ich ograniczenia (np. niepełnosprawność). Perspektywa inkluzji pozwala angażować w proces edukacyjny możliwie duże grupy, uwzględniając ich różnorodność.
Zastosowanie pedagogiki włączającej to spore wyzwanie dla instytucji takich, jak Miejsca Spotkań i Miejsca Pamięci. Podczas trzydniowego seminarium w Krzyżowej będą o tym rozmawiać pracownicy z miejsc takich, jak: Muzeum Gross Rosen, Muzeum Stutthof w Sztutowie, Państwowy Muzeum Auschwitz-Birkenau, Miejsce Pamięci dla ofiar morderstw w ramach nazistowskiego programu Eutanazji (Brandenburg, Niemcy) oraz Miejsce Pamięci Zamek Hartheim (Schloss Hartheim, Austria). W trakcie spotkań będą oni mieli okazję wymienić swoje doświadczenia oraz zapoznać się z inkluzywną ofertą edukacyjną rożnych instytucji. Uczestnicy będą też odwiedzać Miejsca Pamięci na Dolnym Śląsku oraz przestrzeń publiczną i analizować ich dostępność w tym właśnie aspekcie.
Organizatorami seminarium są Fundacja "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego oraz Villa Fohrde e.V. z Niemiec.
Seminarium zakończy się 23 marca.
Źródło: Fundacja "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego