Dofinansowanie z Programu Innowacyjna Gospodarka (PO IG) umożliwiło realizację projektu TERYT 2, dzięki któremu dokładna i aktualna informacja przestrzenna dostępna jest w wersji elektronicznej. Skorzystają na tym m.in. przedsiębiorcy, służby ratownicze czy obywatele chcący określić właściwy urząd na podstawie adresu zamieszkania.
Czym jest TERYT 2?
Projekt „TERYT 2 – państwowy rejestr granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju” realizowany był przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii. Jego celem była budowa nowego rejestru, integrującego i harmonizującego istniejące już bazy: Ewidencji Gruntów i Budynków, Państwowego Rejestru Nazw Geograficznych, Państwowego Rejestru Granic. Atutem nowego rejestru jest różnorodność danych w nim zgromadzonych. Mogą być one zastosowane w wielu branżach i przy realizacji różnych projektów. Dotyczą one:
-
granic państwa oraz województw, powiatów i gmin;
-
granic jednostek ewidencyjnych oraz obrębów ewidencyjnych (te jednostki podziału stosuje się do celów ewidencji gruntów i nieruchomości);
-
granic rejonów statystycznych i obwodów spisowych;
-
granic podziału kraju ze względu na właściwość miejscową organów i jednostek organizacyjnych administracji specjalnej (np. obszary archiwów państwowych, urzędów skarbowych, izb skarbowych, nadleśnictw, regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, regionalnych zarządów gospodarki wodnej, urzędów morskich);
-
granic podziału kraju ze względu na właściwość miejscową sądów i prokuratur;
-
granic podziału kraju ze względu na obszary działania służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych;
-
granic morskich, w tym m.in. granic portów i przystani morskich, pasa nadbrzeżnego oraz morska linia brzegowa.
Na podstawie danych adresowych zgromadzonych w rejestrze, udostępnione zostały również słowniki ulic i adresów budynków w dowolnej gminie, powiecie, województwie i całym kraju.
Korzyści z projektu
Dane zgromadzone w rejestrze mogą zostać wykorzystane m.in. przez:
-
obywatela chcącego ustalić właściwy swojemu miejscu zamieszkania urząd skarbowy czy prokuraturę;
-
firmę transportową, która korzystając z systemów nawigacji satelitarnej, ma dostęp do aktualnej bazy punktów adresowych;
-
administrację państwową, która ma możliwość ustalenia aktualnego adresu oraz stwierdzenia właściwości miejscowej lokalnych instytucji.
Dostęp do danych
Wiceminister Wendel podkreśliła, że inwestycja realizowana była zgodnie z harmonogramem, przez świetny zespół projektowy. – Jest to dla nas dodatkowy argument w negocjacjach przyszłej perspektywy finansowej. Polska potrafi wdrażać takie projekty z korzyścią dla wszystkich obywateli – dodała.
-
Projekt: TERYT2 – Państwowy rejestr granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju;
-
Beneficjent: Główny Urząd Geodezji i Kartografii;
-
Wartość projektu: 45 mln zł (dofinansowany w 100 proc.);
-
Okres realizacji: 31 grudnia 2008 r. do 31 grudnia 2012 r.
Oprócz rejestru TERYT 2, dzięki Programowi Innowacyjna Gospodarka, uruchomiono już także inne rozwiązania z zakresu e-administracji:
Platforma Usług Elektronicznych dla klientów ZUS (PUE)
Dzięki uruchomionej w czerwcu 2012 r. Platformie Usług Elektronicznych (PUE) klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) mogą m.in. sprawdzić on-line stan składek ubezpieczeniowych oraz korzystać z innych udostępnionych usług. W ramach Platformy Usług Elektronicznych utworzono również Centrum Obsługi Telefonicznej, gdzie po uwierzytelnieniu można złożyć stosowne wnioski, a także nowoczesny System Kierowania Ruchem, umożliwiający umówienie przez Internet wizyty w placówce ZUS. Za pomocą tzw. "zusomatów" dostęp do profilu na portalu PUE zyskają klienci, którzy nie posiadają dostępu do komputera i Internetu. Zusomaty umożliwią też składanie wszelkich papierowych dokumentów już po zamknięciu placówki ZUS. Projekt „Platforma Usług Elektronicznych dla klientów ZUS (PUE)”, otrzymał z PO IG dofinansowanie w wysokości: 101,5 mln zł.
Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych (PLI CBD)
Platforma umożliwia identyfikację osoby dzwoniącej pod numer alarmowy 112, inne ogólnopolskie numery ratunkowe, czyli: 997, 998, 999, jak również numery lokalne, np. 986 do Straży Miejskiej w Warszawie czy do GOPR. Dzięki temu skraca się czas reakcji służb powołanych do niesienia pomocy i zlokalizowania zgłaszanego zdarzenia. Maksymalny czas przygotowania odpowiedzi przez system PLI CBD na zgłoszone zapytanie wynosi 4 sekundy, włączając w to czas przekazania danych lokalizacyjnych przez operatora telekomunikacyjnego. Projekt realizował Urząd Komunikacji Elektronicznej, dofinansowanie z POIG wyniosło 19,4 mln zł.
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEiDG)
CEIDG udostępnia bezpłatnie informacje o przedsiębiorcach, udzielonych koncesjach i zezwoleniach, pozwala bezpłatnie wyszukać dane Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego oraz wyszukiwarki kodów działalności gospodarczej. Od lipca 2011 r. umożliwia zarejestrowanie działalności gospodarczej przez Internet. Przedsiębiorca wypełnia tylko jeden formularz, który jednocześnie jest wnioskiem o nadanie numeru REGON, zgłoszeniem identyfikacyjnym do Urzędu Skarbowego i zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych do ZUS lub KRUS. Ponadto, w sposób elektroniczny można poprawić wpis pochodzący z ewidencji gminnej lub zawiesić, wznowić, zakończyć działalność gospodarczą, jak również pobrać zaświadczenie o wpisie w CEIDG, którym jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Projekt realizuje Ministerstwo Gospodarki, dofinansowanie z PO IG wyniosło 28,7 mln zł.
Informatyzacja wydziałów ksiąg wieczystych Nowa Księga Wieczysta (NKW)
Od sierpnia 2011 r. każdy obywatel posiadający nr księgi wieczystej nieruchomości (mieszkania, domu lub działki) może uzyskać jej odpis nie wychodząc z domu. Może też przekazać ten numer np. firmom, które potrzebują potwierdzenia tytułu własności nieruchomości w celu zawarcia umowy o świadczeniu usług. Dzięki temu poprawiły się warunki prowadzenia działalności gospodarczej na rynku nieruchomości. Projekt realizowało Ministerstwo Sprawiedliwości, dofinansowanie z PO IG wyniosło 30 mln zł.
Konsolidacja i centralizacja systemów celnych i podatkowych
W maju 2012 r. uruchomiono nowoczesne centrum usług elektronicznych resortu finansów pn. Centrum Przetwarzania Danych (CPD), które jest podstawowym elementem projektu pn. „Konsolidacja i centralizacja systemów celnych i podatkowych”. Celem projektu jest wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań w zakresie udostępnienia usług publicznych (np. e-deklaracje, e-cło) i rozwoju ich zaplecza informatycznego. W CPD zostaną skonsolidowane bazy danych systemów podatkowych i celnych z informacjami o należnościach i rozliczeniach ok. 24 mln podatników indywidualnych, a także przedsiębiorców, instytucji i urzędów będących płatnikami podatków. Oddanie do użytku innowacyjnego obiektu to również ważny etap w informatyzacji administracji i ułatwianiu podatnikom dostępu do nowoczesnych usług publicznych. Przedsięwzięcie realizowane przez Ministerstwo Finansów dofinansowano kwotą 167 mln zł z PO IG.