InfoGmina.eu – nowe możliwości wsparcia samorządu i organizacji pozarządowych
Interaktywna Platforma Partycypacji Społecznej ułatwiający wymianę informacji między samorządem, a organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami gminy. Innowacyjna platforma to przede wszystkim Budżet Obywatelski, Konsultacje Społeczne i Bezpieczna Gmina. Inspiracją do powstania narzędzia ułatwiającego komunikację międzysektorową byli nie tylko przedstawiciele gminy i organizacji pozarządowych, ale także sami mieszkańcy.
Inteligentne, rozwijające się miasta i gminy to rzeczywistość. Smart City to dziś nie tylko innowacyjne systemy i rozwiązania technologiczne ułatwiające zarządzanie miastem, ale również innowacyjne narzędzia do komunikacji z mieszkańcami, współtworzenia rozwiązań i wyzwalania w ludziach aktywności społecznej.
W naszym ujęciu to wszystkie rozwiązania pozwalające na zbudowanie nowoczesnego miasta otwartego na pomysły mieszkańców i zaangażowanie obywateli w jego nieustanne usprawnianie.
- Mieszkańcy zgłaszają swoje uwagi
- Urząd przekazuje mieszkańcom ważne informacje/komunikaty
- Moduł bezpieczna gmina
Przy pomocy modułu miasta, gminy i powiaty informują swoich mieszkańców m.in. o:
- wszelkich zmianach w organizacji ruchu które mogą w jakikolwiek sposób mogą wpłynąć na plany mieszkańca
- wydarzeniach kulturalnych, sportowych
- planowanych bezpłatnych badaniach lekarskich prowadzonych w ramach profilaktyki
- sytuacjach bezpośrednio lub pośrednio zagrażającym mieszkańcom, tj. niekorzystne wyniki badań bieżących ujęć wody, czy krytyczne zjawiska pogodowe.
Ponadto, w ramach komunikacji dwukierunkowej moduł umożliwia mieszkańcom angażowanie się w dbałość o środowisko lokalne dając jednocześnie uczucie, że zauważono ważne bądź uciążliwe dla mieszkańca nieprawidłowości lub incydenty tj.:
- Akty dewastacji
- Uszkodzony chodnik
- Dziury w drodze
- Brak oświetlenia
- Nielegalne wysypisko itd.
- Moduł konsultacji społecznych
Nasza aplikacja pozwala na przeprowadzenie konsultacji społecznych, w którym przedstawiciele władz (każdego szczebla: od lokalnych po centralne) przedstawiają obywatelom swoje plany dotyczące np. aktów prawnych (ich zmiany lub uchwalenia
nowych), inwestycji lub innych przedsięwzięć, które będą miały wpływ na życie codzienne w mieście, gminie czy powiecie.
Konsultacje w aplikacji nie ograniczają się jednak tylko do przedstawiania tych planów, ale także do wysłuchania opinii na ich temat, ich modyfikowania i informowania o ostatecznej decyzji uwzględniając archiwum.
Moduł konsultacji społecznych to idealny sposób uzyskiwania opinii, stanowisk, propozycji, itp. od instytucji i osób, których w pewien sposób dotkną bezpośrednio lub pośrednio, skutki proponowanych przez administrację działań.
W ramach komunikacji dwukierunkowej mieszkańcy są na bieżąco informowani przez urząd m.in. odnośnie:
- planowanych inwestycji,
- spotkań konsultacyjnych
- już konsultowanych projektów i zagadnień
- wyników konsultacji społecznych
Tylko wspólna rozmowa, szeroko pojęty dialog społeczny, wyrażanie własnej opinii, poglądów, dzielenie się swoimi uwagami i alternatywnymi rozwiązaniami umożliwi poznanie stanowiska wszystkich zainteresowanych stron. To pozwoli na wybranie najlepszych rozwiązań.
- Moduł budżetu obywatelskiego
Moduł budżetu obywatelskiego jest mechanizmem partycypacji obywatelskiej - narzędziem umożliwiającym mieszkańcom faktyczne współdecydowanie o wydatkowaniu wydzielonej części środków z lokalnego budżetu.
Aplikacja przede wszystkim pozwala na:
Z punktu widzenia mieszkańca:
- Zgłaszanie propozycji projektów
- bieżąca informacja dotycząca trwania naboru „pomysłów”
- głosowanie w ramach budżetu partypacyjnego
- podgląd wyników poszczególnych projektów
- weryfikację harmonogramu realizacji ze wskazaniem postępu prac i kolejnych etapów projektu (dzięki czemu strona funkcjonuje dla mieszkańców nadal nawet po zakończeniu głosowania)
Z punktu widzenia urzędu:
- umożliwia na szybką ocenę propozycji mieszkańców przez jednostkę merytoryczną
- tworzy mapę propozycji projektów która może służyć w przyszłości jako element weryfikacji potrzeb mieszkańców
- skuteczną weryfikację autentyczności oddanych głosów
- publikację wyników głosowania
- Moduł panelu obywatelskiego (w przygotowaniu)
Aplikacja poprzez partycypację mieszkańców dostarcza innowacyjne pomysły dotyczące wszelkich działań życia miasta (np. komunikacji, transportu, edukacji, inwestycji, kultury, turystyki i rekreacji oraz tożsamości). Niniejszy moduł umożliwia współpracę władz, obywateli i wszystkich interesariuszy samorządu, tworząc miejsce oraz warunki do otwartego dialogu na temat kierunków rozwoju miasta i sposobów rozwiązywania problemów. Działania na platformie partycypacji dostarczają obszerny materiał badawczy do opracowania raportu diagnostycznego. Zawiera on szczegółową analizę opinii oraz pomysłów mieszkańców.
Z punktu widzenia mieszkańców:
- Umożliwi wyrażenie opinii istotne dla nich i dla miasta tematy
- Da poczucie uczestnictwa i realnego wpływu na to co dzieje się w mieście
- Zbuduje świadomość tego, że władze miasta interesują się głosem przeciętnego mieszkańca
Z punktu widzenia władz miasta:
- Umożliwi regularne prowadzenie badań opinii publicznej, diagnozę nastrojów, potrzeb i oczekiwań mieszkańców
- Usprawni proces decyzyjny poprzez natychmiastowy dostęp do opinii mieszkańców na wybrane tematy
- Stanowi ekonomiczne i racjonalne rozwiązanie w stosunku do badań opinii zlecanych doraźnie
- Dodatkowo
- kalendarz mieszkańca
- wywóz śmieci
- informacje o bezpłatnych badaniach medycznych
Kalendarz mieszkańca pozwala na bieżący wgląd we wszystkie imprezy kulturalne, starty i zakończeni i koncerty, daty rozpoczęcia i zakończenia głosowania w budżecie obywatelskim, daty wywozu nieczystości w określonym rejonie – zgodnie z potrzebami i wymaganiami mieszkańca.