III OFIP: Organizacje poradnicze: doświadczenie współpracy, jakość usług, narzędzia
Piątek 20 września był pierwszym dniem III Ogólnopolskiego Forum Organizacji Pozarządowych. Jednym ze spotkań, które odbyły się tego dnia, był panel organizacji poradniczych. Gospodarzami tego spotkania były Hanna Gorska ze Związku Stowarzyszeń Biur Porad Obywatelskich oraz Agata Winiarska z Instytutu Spraw Publicznych.
Panel rozpoczęła prezentacja założeń „platformy współpracy organizacji świadczących poradnictwo prawne i obywatelskie” oraz wyników warsztatu, który odbył się w ramach platformy. Zarówno warsztat ten, jak i działania platformy zostały zainicjowane przez Instytut Spraw Publicznych w ramach programu „Obywatel i Prawo” finansowanego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności.
Właśnie wyniki tego warsztatu zostały zaprezentowane uczestnikom spotkania. W warsztacie wzięło udział 18 organizacji - laureatów konkursu grantowego programu „Obywatel i Prawo” oraz organizacji wybranych i zaproszonych przez Związek Biur Porad Obywatelskich ze względu na ich znaczenie dla poradnictwa obywatelskiego.
Z pewnym uproszczeniem można powiedzieć, że uczestnicy warsztatu zdefiniowali trzy główne obszary działania. Po pierwsze uznali, że celem platformy powinna być integracja środowiska (wzajemne poznanie się organizacji, nawiązanie kontaktów personalnych oraz poznanie zakresu pomocy świadczonej przez poszczególne organizacje), po drugie podnoszenie jakości świadczonych usług (przepływ informacji o dostępnych, bądź organizowanych szkoleniach, posiadanych publikacjach oraz innych zasobach) oraz rozwój platformy i tworzących ją organizacji (wypracowanie standardów działania, promocja idei poradnictwa, wspólne pozyskiwanie funduszy).
Wymiernym efektem realizowanego programu jest utworzenie Bazy Platformy Poradnictwa Obywatelskiego, w której można odnaleźć organizacje zajmujące się poradnictwem. Planowane jest również przygotowanie strony internetowej zawierającej dostępne publikacje o charakterze poradnikowym.
W dalszej części spotkania Uri Filipowicz ze Stowarzyszenia Klon/Jawor zaprezentował zasoby portalu organizacji pozarządowych www.ngo.pl oraz możliwości nowego narzędzia do komunikacji tzw. e-grupy.
Panel zakończyła dyskusja. Uczestnicy spotkania, i to zarówno reprezentujący organizacje, tworzące platformę współpracy organizacji poradniczych, jak i przedstawiciele organizacji pozostających na razie poza platformą, zgodzili się co do potrzeby nawiązania jakiejś formy współpracy pomiędzy organizacjami.
Uczestnicy nie byli już tak jednomyślni w kwestii potrzeby wykorzystania technologii e-grup, do wzajemnej komunikacji. Również zróżnicowane stanowisko zajęły organizacje w sprawie przyjęcia wspólnych standardów świadczenia usług. Filip Czernicki z Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych wyraził pogląd, że standardy winny wypracowywać poszczególne organizacje na swoje potrzeby, bez konieczności ustalania jakiś reguł powszechnie obowiązujących wszystkie organizacje poradnicze. Niemniej jednak kwestia wypracowania wspólnych standardów pozostaje sprawą otwartą.
Organizacje zainteresowane włączeniem się w prace platformy zapraszamy do odwiedzenia strony www.zsbpo.org.pl.
Źródło: inf. własna