Każdego roku w Berlinie odbywają się targi IFA – to największa na świecie impreza poświęcona branży technologii użytkowej. Na terenie obejmującym ponad 25 hal wystawowych, zebrano stoiska międzynarodowych marek, azjatyckich manufaktur oraz najlepszych start-upów. Prezentowane rozwiązania technologiczne nawiązują do niemal każdej gałęzi gospodarki. Obok komputerów odnajdziemy tu pralki, innowacyjne samochody czy sprzęt medyczny.
Podsumowanie tak oszałamiającej imprezy jest niezwykle trudne. Jednakże każdego roku można wytypować kilka wspólnych mianowników dla prezentowanych technologii. Mowa o rozwiązaniach, które w perspektywie roku mogą znacznie wpłynąć na świat, w którym funkcjonujemy. Naszą obecność na tegorocznej edycji IFA skupiliśmy na poszukiwaniu właśnie takich przełomów, które przy okazji mogą mieć niebagatelny wpływ na funkcjonowanie wszelkich organizacji
1 Mixed Reality – więcej niż wirtualna rzeczywistość.
Technologia Mixed Reality została opracowana przez Microsoft i zaimplementowana jako opcjonalne rozwiązanie dla systemów Windows. Genezy systemu należy doszukiwać się w pracach Microsoftu nad urządzeniami rozszerzonej rzeczywistości – wliczając w to HoloLens. Upraszczając jest to technologia pozwalająca na nieco większą interakcję z wirtualną rzeczywistością niż było to dotychczas możliwe. Jej największą zaletą jest standaryzacja, która pozwala opracowywanie wielu urządzeń, współpracujących w ramach jednego systemu. Oczywiście przynosi to również znaczne ograniczenie kosztów.
Przez ostatnie tygodnie wielu producentów takich jak Dell, HP czy Acer prezentowało swoje rozwiązania z zakresu Mixed Reality. Podczas IFA 2017 do tego grona dołączyło również Lenovo i Asus. Większość urządzeń trafi na rynek jeszcze przed świętami – i to w cenach zaczynających się od około 400 dolarów za funkcjonalny zestaw (bez komputera). Pełen system MixedReality składa się bowiem z komputera wyposażonego w system Windows, specjalnych gogli VR oraz zestawu dwóch kontrolerów umieszczanych w dłoniach. Urządzenie pozwala nie tylko zanurzyć się w wirtualny świat, ale również wchodzić z nim w interakcje. Kamery oraz czujniki zamontowane w zestawie wykrywają zmiany postawy ciała oraz ruchy rąk. Kontrolery pozwalają natomiast na wskazywanie, łapanie i używanie wirtualnych przedmiotów, a także na przemieszczanie się w wirtualnym świecie.
2 Digitalizacja obiektów 3D – również za pośrednictwem smartfona
Jedną z największych konferencji odbywających się podczas tegorocznego IFA, była ta przygotowana przez markę SONY. Wśród premierowych atrakcji można było poznać nowy, flagowy smartfon - Xperia XZ1. Większość obserwatorów zwróciła uwagę na imponującą specyfikację techniczną oraz wysoką jasność zastosowanej w aparacie optyki. Tymczasem prezentowane urządzenie oferuje jedną wielce nieszablonową funkcję. Posiada ona potencjał aby zapoczątkować rewolucję w zakresie modelowania i druku 3D. Nowa Xperia potrafi bowiem skanować obiekty 3Di błyskawicznie przetwarzać je do cyfrowej formy. Cały proces odbywa się w ramach jednego urządzenia – oferując niemal każdemu narzędzie do samodzielnego kreowania obiektów 3D. Może się wydawać, że funkcje implementowane w drogich smartfonach nie przyniosą korzyści dla wszystkich. Jest to jednak błędne założenie. Można bowiem przyjąć, że zainstlowane rozwiązania w urządzeniach innych marek, spowoduje błyskawiczne pojawienie się obszernej dokumentacji 3D wszelkiego rodzaju obiektów – od postaci, poprzez przedmioty codziennego użytku, po zabytki i dzieła sztuki. Zapewne część z nich trafi do sieci, z licencja pozwalającą na swobodne wykorzystywanie i przetwarzanie. Taki scenariusz wraz z niedawna premierą oprogramowania Paint 3D i rosnącą popularnością druku 3D, może sprawić, że kolejne pokolenia będą postrzegały kreacje przestrzenne jako coś przystępnego dla każdego.
3 Cyfrowa twórczość – komputery do odręcznych notatek
Rysik to partner ekranu dotykowego od niepamiętnych czasów. Jednakże dzisiejsze rysiki mają niewiele wspólnego z tymi pamiętanymi z końca lat ’90. Wyewoluowały one z rozwiązań stosowanych w tabletach graficznych. Czyli podłączanych do komputera urządzeń, które sprawiły, że na ekrany trafiały cyfrowe rysunki do złudzenia przypominające Dzięki temu są w stanie wykrywać tysiące poziomów nacisku oraz sposób ułożenia względem obsługiwanej powierzchni. Podczas tegorocznych targów IFA, dwie marki zaprezentowały nowe laptopy konwertowalne, z funkcją obsługi precyzyjnego rysika. Konstrukcje Lenovo oraz Asusa zdają się nawiązywać do sukcesu komputera Microsoft Surface – który właśnie dzięki rysikowi stał się czymś na kształt prywatnego organizera, pozwalającego na sporządzanie odręcznych notatek i szkiców. Być może jest to zapowiedź sytuacji w której klawiatury i touchpady odejdą w zapomnienie ustępując miejsca bardziej intuicyjnym rozwiązaniom w zakresie wprowadzania treści.
4 Rewolucja w druku – koniec z drogimi tuszami
5 Technologie interpretujące informacje – sztuczna inteligencja jest blisko
Systemy sztucznej inteligencji wspierające obsługę komputerów czy urządzeń automatyki domowej są dostępne na rynku już od pewnego czasu. Rozwiązania takie jak Siri, Alexa czy Cortana, są entuzjastycznie przyjmowane szczególnie w krajach anglojęzycznych. Podczas tegorocznego IFA można było bez problemu odnaleźć premierowe urządzenia oparte na ich technologii, a w przypadku Alexy pojawiło się nawet dedykowane stoisko marki Amazon. Pełnią one rolę intuicyjnego asystenta – wystarczy prosta komenda głosowa aby system zrozumiał nasze intencje i wyszukał niezbędne dane lub aktywował jakieś urządzenie. Nieco inne podejście do przetwarzania informacji mówionych i sygnałów dźwiękowych zaprezentowało SONY. Słuchawki MDR-1000X to urządzenie promowane jako sprzęt wyposażony aktywny system redukcji hałasu. Wyciszanie dźwięków nie jest jednak tak bardzo istotne jak funkcje interpretowania informacji z otoczenia oraz zachowania użytkownika. Kiedy właściciel słuchawek będzie odpoczywał, słuchawki zastosują maksymalny poziom wyciszenia otoczenia zapewniając dostęp do czystego dźwięku. Jednakże kiedy użytkownik będzie aktywny, samodzielnie zadbają aby docierały do niego wszelkie istotne dźwięki i komunikaty. Przykładem jest sytuacja, w której użytkownik ma nałożone słuchawki podczas pobytu na dworcu, a obsługa podaje informacje o zmianach w rozkładzie. Słuchawki powinny zidentyfikować taką informację jako istotną i umożliwić jej usłyszenie. Takie podejście zupełnie zmienia relację człowieka i technologii. Dotychczas mogliśmy zadbać o siebie komunikując się z urządzeniami. Teraz one zadbają o nas na podstawie komunikatów odbieranych z otoczenia.
Źródło: technologie.ngo.pl