Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
W sobotę, 6 grudnia 2003 na ponad ośmiogodzinnym Walnym Zgromadzeniu członków Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych obradowano nad zasadniczymi kwestiami: uchwalono Deklarację Ideową oraz Kartę Zasad, powołano zarząd, prezesa. W zebraniu uczestniczyli przedstawiciele 56 organizacji pozarządowych spośród ponad stu przyjętych do Federacji.
‘Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych łączy tych, którzy uznali, że suma możliwych korzyści związanych z jej powołaniem jest większa od sumy możliwych problemów, jakie towarzyszą temu działaniu. Członkowie OFOP uznają, że jej powołanie będzie pożyteczne dla rozwoju trzeciego sektora w Polsce i – szerzej – dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego’ – zapisano w Deklaracji Ideowej, przyjętej przez Walne Zgromadzenie w sobotę, 6 grudnia.
Celem Federacji jest ochrona interesów jej członków oraz działanie na rzecz trzeciego sektora i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. W Deklaracji wymieniono również podstawowe zasady działania Federacji, jak otwartość, solidarność i autonomia czy poszanowanie dla różnorodności organizacyjnej trzeciego sektora. Jednocześnie wymaga się od członków Federacji poszanowania zasad ogólnych oraz przywołuje, również przyjętą podczas założycielskiego zgromadzenia, Kartę Zasad Działania Organizacji Pozarządowych.
Drugi spośród przyjętych dokumentów, Karta Zasad, jest pokłosiem I Ogólnopolskiego Forum Inicjatyw Pozarządowych, które miało miejsce we wrześniu 1997 roku. Wyróżniono wówczas i zapisano podstawowe reguły działania organizacji pozarządowych: poszanowanie praw i wolności człowieka, działanie w ramach prawa, samorządność i niezależność trzeciego sektora, jawność działania, zasadę non profit oraz prymat partnerstwa i współpracy między organizacjami. Wszystkie te zasady stały się również priorytetami w działaniu nowo powstałej OFOP.
Sobotnie zebranie doprowadziło do powołania władz Federacji. Głosowano trzykrotnie, w sprawie powołania składu zarządu, komisji rewizyjnej a następnie – prezesa OFOP. Został nim Piotr Wyszomirski ze Stowarzyszenia Popierania Inicjatyw Społecznych SPIS, Prezes Federacji Organizacji Pozarządowych w Gdyni. W skład dziewięcioosobowego zarządu weszli ponadto:
Podczas zebrania ustalono również wysokość kierowanych do Federacji składek członkowskich. Będzie to 0,1% rocznych kosztów organizacji, przy czym nie mniej niż 100 i nie więcej niż 2000 zł.
Skład Komisji Rewizyjnej jest następujący:
***********
Zakończyło się Walne Zgromadzenie członków, na które inicjatorzy federalizacji czekali zapewne kilka lat. Co dalej?
Marcin Dadel, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Wiceprezes Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych: Po pierwsze, jednym z najważniejszych działań OFOP w najbliższych kilkudziesięciu miesiącach będzie zbudowanie autorytetu organizacji. Z jednej strony wewnątrz sektora pozarządowego, z drugiej zaś w stosunku do partnerów z innych sektorów: administracji publicznej, mediów i biznesu.
Po drugie, ten pierwszy okres to również najważniejszy czas na wyznaczenie kierunków działań OFOP. Trzeba zdecydować, czy federacja będzie działać bardziej objawowo – rozwiązując konkretne pojawiające się problemy, czy bardziej inicjatywnie – wychodząc z nowatorskimi propozycjami rozwiązań systemowych?
Po trzecie zaś, ważne jest budowanie poczucia tożsamości między członkami OFOP. Federacja powinna przede wszystkim bazować na zasobach, wiedzy, umiejętnościach jej członków. Nie powinna rozbudowywać swojej struktury. I, zgodnie z zasadą pomocniczości, działać tylko na tych obszarach, na których pojedyncze organizacje członkowskie nie mogą lub nie są w stanie nic zrobić. Najbliższe dwa, trzy lata pokażą, jakie jest miejsce OFOP w polskim sektorze pozarządowym. OFOP, działając na rzecz swoich członków, prowadzić będzie do polepszania warunków dla pracy wszystkich organizacji pozarządowych w Polsce.
Dane na temat przynależności organizacyjnej członków zarządu pochodzą z listy zgłoszeniowej uczestników Walnego Zebrania OFOP.
Celem Federacji jest ochrona interesów jej członków oraz działanie na rzecz trzeciego sektora i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. W Deklaracji wymieniono również podstawowe zasady działania Federacji, jak otwartość, solidarność i autonomia czy poszanowanie dla różnorodności organizacyjnej trzeciego sektora. Jednocześnie wymaga się od członków Federacji poszanowania zasad ogólnych oraz przywołuje, również przyjętą podczas założycielskiego zgromadzenia, Kartę Zasad Działania Organizacji Pozarządowych.
Drugi spośród przyjętych dokumentów, Karta Zasad, jest pokłosiem I Ogólnopolskiego Forum Inicjatyw Pozarządowych, które miało miejsce we wrześniu 1997 roku. Wyróżniono wówczas i zapisano podstawowe reguły działania organizacji pozarządowych: poszanowanie praw i wolności człowieka, działanie w ramach prawa, samorządność i niezależność trzeciego sektora, jawność działania, zasadę non profit oraz prymat partnerstwa i współpracy między organizacjami. Wszystkie te zasady stały się również priorytetami w działaniu nowo powstałej OFOP.
Sobotnie zebranie doprowadziło do powołania władz Federacji. Głosowano trzykrotnie, w sprawie powołania składu zarządu, komisji rewizyjnej a następnie – prezesa OFOP. Został nim Piotr Wyszomirski ze Stowarzyszenia Popierania Inicjatyw Społecznych SPIS, Prezes Federacji Organizacji Pozarządowych w Gdyni. W skład dziewięcioosobowego zarządu weszli ponadto:
- Marcin Dadel, Stowarzyszenie Klon/Jawor (wiceprezes),
- Jacek Weiss, Instytut na rzecz Edukacji Kulturalnej (wiceprezes),
- Filip Czernicki, Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych (sekretarz),
- Joanna Krasnodębska, Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT (skarbnik),
- Tadeusz Miśkowicz, Forum Stowarzyszenia Przedsiębiorczości Regionu Małopolskiego,
- Witold Monkiewicz, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
- Jacek Sutryk, Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych WRZOS,
- Piotr Zalewski, Fundacja Akademia Promocji.
Podczas zebrania ustalono również wysokość kierowanych do Federacji składek członkowskich. Będzie to 0,1% rocznych kosztów organizacji, przy czym nie mniej niż 100 i nie więcej niż 2000 zł.
Skład Komisji Rewizyjnej jest następujący:
- Krystyna Bosak-Bosakowska, Fundacja Kaliski Inkubator Przedsiębiorczości (przewodnicząca),
- Jan Brzost, Stowarzyszenie Forum Ząbkowickie,
- Aneta Jułkowska, Dolnośląskie Forum Organizacji Pozarządowych.
***********
Zakończyło się Walne Zgromadzenie członków, na które inicjatorzy federalizacji czekali zapewne kilka lat. Co dalej?
Marcin Dadel, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Wiceprezes Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych: Po pierwsze, jednym z najważniejszych działań OFOP w najbliższych kilkudziesięciu miesiącach będzie zbudowanie autorytetu organizacji. Z jednej strony wewnątrz sektora pozarządowego, z drugiej zaś w stosunku do partnerów z innych sektorów: administracji publicznej, mediów i biznesu.
Po drugie, ten pierwszy okres to również najważniejszy czas na wyznaczenie kierunków działań OFOP. Trzeba zdecydować, czy federacja będzie działać bardziej objawowo – rozwiązując konkretne pojawiające się problemy, czy bardziej inicjatywnie – wychodząc z nowatorskimi propozycjami rozwiązań systemowych?
Po trzecie zaś, ważne jest budowanie poczucia tożsamości między członkami OFOP. Federacja powinna przede wszystkim bazować na zasobach, wiedzy, umiejętnościach jej członków. Nie powinna rozbudowywać swojej struktury. I, zgodnie z zasadą pomocniczości, działać tylko na tych obszarach, na których pojedyncze organizacje członkowskie nie mogą lub nie są w stanie nic zrobić. Najbliższe dwa, trzy lata pokażą, jakie jest miejsce OFOP w polskim sektorze pozarządowym. OFOP, działając na rzecz swoich członków, prowadzić będzie do polepszania warunków dla pracy wszystkich organizacji pozarządowych w Polsce.
Dane na temat przynależności organizacyjnej członków zarządu pochodzą z listy zgłoszeniowej uczestników Walnego Zebrania OFOP.
Źródło: inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.