Grywalizacja i gry miejskie w edukacji dorosłych z wykorzystaniem zasobów platformy EPALE
Grywalizacja oraz gry miejskie to dynamiczne i innowacyjne metody wykorzystywane w edukacji dorosłych. Dzięki zastosowaniu mechanizmów gier, takich jak punkty, nagrody, misje czy poziomy, proces uczenia się staje się bardziej angażujący, interaktywny i skuteczny. Platforma EPALE (Elektroniczna Platforma na rzecz Uczenia się Dorosłych w Europie) odgrywa kluczową rolę w wspieraniu edukatorów, którzy chcą wdrażać te nowoczesne metody w swojej pracy.
Zasoby w Epale
Dzięki szerokiemu wachlarzowi zasobów dostępnych na platformie, takich jak artykuły, raporty badawcze, kursy online, webinary oraz studia przypadków, edukatorzy mogą znaleźć konkretne wskazówki i inspiracje dotyczące projektowania gier miejskich i zastosowania grywalizacji w edukacji dorosłych. EPALE umożliwia dostęp do materiałów przygotowanych przez ekspertów z różnych krajów, co pozwala na zapoznanie się z międzynarodowymi dobrymi praktykami i różnorodnymi podejściami do tych metod.
Na EPALE edukatorzy znajdą również praktyczne narzędzia i gotowe scenariusze gier, które można dostosować do własnych potrzeb. Platforma daje również przestrzeń do wymiany doświadczeń z innymi specjalistami oraz możliwość uzyskania wsparcia w rozwiązywaniu problemów związanych z wdrażaniem innowacyjnych metod nauczania. Dzięki tej interakcji edukatorzy mogą rozwijać swoje kompetencje oraz nawiązywać międzynarodowe partnerstwa, które sprzyjają realizacji większych i bardziej zaawansowanych projektów edukacyjnych.
Jednym z kluczowych atutów platformy EPALE jest dostęp do aktualnych badań i trendów w edukacji dorosłych. Dzięki temu edukatorzy mogą śledzić rozwój nowoczesnych technologii oraz mechanizmów grywalizacyjnych i dostosowywać swoje działania do zmieniających się potrzeb uczestników. Artykuły i raporty na EPALE często zawierają analizę skuteczności gier miejskich oraz grywalizacji, co pozwala na lepsze zrozumienie, jakie efekty można osiągnąć poprzez ich wdrożenie.
Ponadto, EPALE oferuje możliwość publikowania własnych doświadczeń i projektów, co pozwala edukatorom na dzielenie się swoimi sukcesami z szerokim gronem odbiorców. Jest to doskonała okazja do promocji własnych działań oraz zdobycia cennych opinii i rekomendacji od innych członków społeczności.
W tym artykule przedstawiam kompleksowe podejście do wdrożenia tych metod w edukacji dorosłych, korzystając z zasobów EPALE oraz nowoczesnych technologii.
Grywalizacja jako metoda edukacyjna
Czym jest grywalizacja i dlaczego warto ją stosować?
Grywalizacja (ang. gamification) to technika polegająca na wykorzystaniu elementów gier w kontekstach niezwiązanych z grami, takich jak edukacja, szkolenia zawodowe czy rozwój osobisty. Elementy takie jak punkty, poziomy, odznaki, tabele wyników i misje wprowadzają dodatkową motywację i zwiększają zaangażowanie uczestników.
Zalety grywalizacji:
- Motywacja i zaangażowanie: Grywalizacja pobudza uczestników do aktywnego udziału i osiągania celów.
- Natychmiastowa informacja zwrotna: Dzięki mechanizmom punktacji i nagród uczestnicy od razu widzą efekty swojej pracy.
- Personalizacja procesu nauki: Zadania mogą być dostosowane do indywidualnych potrzeb i poziomu zaawansowania uczestników.
- Rozwój kompetencji miękkich: Umiejętności takie jak współpraca, komunikacja i rozwiązywanie problemów są rozwijane w sposób naturalny.
Przydatne materiały z EPALE:
- Artykuł „Grywalizacja w edukacji” – refleksje pokonferencyjne” – relacja z konferencji poświęconej grywalizacji w edukacji dorosłych. Link do artykułu
- „Grywalizacja w edukacji dorosłych: oczekiwania a rzeczywistość” – Projektant grywalizacji Oliver Šimko pokazuje, jak uatrakcyjnić edukację dorosłych – udziela wskazówek przydatnych dla wszystkich zainteresowanych projektowaniem szkoleń opartych na elementach gry. Link do artykułu
Gry miejskie – kreatywna forma grywalizacji
Czym są gry miejskie i jak je wykorzystać w edukacji dorosłych?
Gry miejskie to interaktywne scenariusze rozgrywane w przestrzeni miejskiej. Uczestnicy, podzieleni na zespoły, wykonują zadania, rozwiązują zagadki i odkrywają lokalne historie. Jest to metoda łącząca ruch, współpracę i naukę poprzez doświadczenie.
Zalety gier miejskich:
- Aktywne zdobywanie wiedzy: Uczestnicy uczą się poprzez działanie i interakcję z otoczeniem.
- Budowanie relacji społecznych: Gry miejskie wzmacniają więzi i umiejętności pracy zespołowej.
- Odkrywanie lokalnego dziedzictwa: Uczestnicy poznają historię, kulturę i architekturę miasta.
- Rozwój kreatywności: Projektowanie zadań wymaga twórczego podejścia i myślenia nieszablonowego.
Przykłady z EPALE:
- Poradnik „Grywalizacja na platformie Moodle” – Artykuł poruszający zagadnienie wykorzystania platformy Moodle, która pozwala tworzyć kursy online i możliwości wykorzystania grywalizacji w projektowaniu kursów. Link do poradnika
- Artykuł „Gry miejskie w edukacji dorosłych” – Przykłady gier miejskich związanych z edukacją dorosłych. Link do artykułu
Materiały edukacyjne, jako otwarte zasoby edukacyjne na platformie EPALE:
- Podręcznik „Gry miejskie jako współczesna, oryginalna i innowacyjna metoda nauczania i uczenia się seniorów” – Publikację można pobrać pod tym adresem: podręcznik do pobrania. W ramach projektu opracowano program zajęć dla seniorów w zakresie korzystania ze smartfonów, który można realizować zarówno w systemie klasowo-lekcyjnym, jak i z wykorzystaniem gier miejskich.
Jak krok po kroku wykorzystać zasoby EPALE do tworzenia gier?
Krok 1: Analiza potrzeb uczestników
Każda gra powinna być dostosowana do grupy docelowej. Pomocne mogą być artykuły dotyczące sposobów badania potrzeb uczących się dorosłych:
- Artykuł „LOVE LOWE edukacja dorosłych. Jak funkcjonują Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji? Co sprawia, że ich wpływ na lokalne społeczności jest tak wyjątkowy? Jakie są perspektywy ich rozwoju?” – Informacje o lokalnych ośrodkach edukacji. Link do artykułu
Krok 2: Tworzenie fabuły i zadań
W grywalizacji bardzo ważne jest tworzenie opowieści, a inspiracje do tworzenia narracji można znaleźć w wielu artykułach i zasobach edukacyjnych na przykład takich:
- Moduł „Storytelling teatralny i cyfrowy w nauczaniu i szkoleniu” – Jak budować angażującą fabułę. Link do zasobu
Krok 3: Wybór narzędzi technologicznych i przegląd nowych technologii, który pozwoli wybrać odpowiednie narzędzia do tworzenia grywalizacji
- „Raport: EdTech i nowe technologie w branży edukacji (2021)” – Przegląd wielu narzędzi takich jak Actionbound czy Actiontrack. Link do zasobu
Krok 4: Realizacja gry nie tylko miejskiej, ale szeroko pojętej grywalizacji
- Rozmowa EPALE: Nie tylko rozrywka. Jak zespołowe gry online mogą rozwijać kompetencje dorosłych? – nagranie rozmowy dotyczącej gier online w edukacji dorosłych. Link do nagrania
Krok 5: Ewaluacja i feedback
- „W co gramy? Gry psychologiczne - narzędziownik, jak wychodzić z gier” – Narzędzia do zbierania opinii. Bardzo ciekawa rozmowa na temat grywalizacji w psychologii. Link do artykułu
4. Przykłady udanych realizacji z EPALE
- Zasób w postaci gotowego scenariusza gry „Gra „Wybuch Wulkanu” (materiał w języku angielskim)” – Edukacyjna gra, która dotyka zagadnień związanych z negocjacjami, pracą z konfliktem, współdziałaniem, dynamiką grupową, komunikacją, stereotypami, działaniami międzykulturowymi. Link do zasobu.
- Artykuł o wykorzystaniu grywalizacji pod tytułem „Włączenie cyfrowe seniorów – klucz do aktywnego starzenia się” – opis działań grywalizacyjnych włączających seniorów do działań edukacyjnych i rozwojowych. Link do warsztatów
Podsumowanie
Platforma EPALE to nieocenione źródło wiedzy dla edukatorów, którzy chcą wdrażać grywalizację i gry miejskie w edukacji dorosłych. Dzięki szerokiemu wachlarzowi materiałów edukacyjnych, kursów online, przykładów praktycznych oraz inspirujących studiów przypadków, można skutecznie tworzyć angażujące projekty, które odpowiadają na potrzeby współczesnych uczestników procesów edukacyjnych.
Na EPALE znajdziemy artykuły, poradniki i webinary prowadzone przez doświadczonych specjalistów, które pokazują krok po kroku, jak wykorzystać mechanizmy gier do motywowania dorosłych do nauki. Platforma oferuje również przestrzeń do wymiany doświadczeń, gdzie edukatorzy z różnych krajów dzielą się swoimi sukcesami i wyzwaniami związanymi z wdrażaniem gier miejskich i elementów grywalizacji w edukacji.
Stosowanie gier i grywalizacji w edukacji dorosłych, opartych na zasobach z EPALE, pozwala nie tylko na rozwijanie kompetencji technologicznych, społecznych i kreatywnych uczestników, ale również na wzmacnianie współpracy, krytycznego myślenia i umiejętności rozwiązywania problemów. Dzięki temu nauka staje się bardziej interaktywna, dynamiczna i dostosowana do oczekiwań pokolenia cyfrowego.
Dodatkowo EPALE wspiera edukatorów poprzez udostępnianie informacji o najnowszych trendach w edukacji dorosłych, jak również poprzez sieciowanie i tworzenie międzynarodowych partnerstw, które umożliwiają realizację innowacyjnych projektów edukacyjnych na szerszą skalę.
Odkrywaj, eksperymentuj i korzystaj z zasobów EPALE, by tworzyć nowoczesne i skuteczne formy edukacji!
Zapraszam również na najbliższe spotkanie dotyczące grywalizacji w edukacji. Już 13 grudnia o godz. 11.00 odbędzie się kolejna Rozmowa EPALE: Siła gier w szkoleniach. Jak grać, by skutecznie uczyć?, podczas której dowiesz się:
- jakie są rodzaje grywalizacji i kiedy się sprawdzają,
- kiedy i pod jakimi warunkami warto stosować gry w uczeniu,
- czym się różnią gry edukacyjne od typowych gier komputerowych lub planszowych,
- ciekawe przykłady gier w uczeniu,
- inspiracje ze świata projektowania gier,
- jak łatwo zacząć i jak się za to zabrać w praktyce.
Link do spotkania: https://fb.me/e/5FTGwg9UA
Źródło: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji