Gry miejskie jako współczesna, oryginalna i innowacyjna metoda nauczania i uczenia się seniorów
Zachęcamy do zapoznania się się i korzystania z naszych doswiadczeń w zakresie nauczania osób starszych obsługi aplikacji telefonicznych.
Prezentowana publikacja jest efektem projektu Partnerstw Staregicznych Edukacji Dorosłych Erasmus+ pt. Gry miejskie jako współczesna, oryginalna i innowacyjna metoda nauczania i uczenia się seniorów [LoGaSET], koordynowanego przez Fundację Pro Scientia Publica, nr 2017-1-PL01-KA204-038869, zrealizowanego w czterech państwach: Polsce, na Litwie, na Słowacji i w Wielkiej Brytanii w okresie 01.11.2017 - 30.04.2019.
W ramach projektu opracowano program zajęć dla seniorów w zakresie korzystania ze smartfonów, który można realizować zarówno w systemie klasowo-lekcyjnym, jak i z wykorzystaniem gier miejskich. Publikacja jest całkowicie bezpłatna, dostępna online na licencji Creative Commons.
Podręcznik składa się z trzech części. W pierwszym rozdziale dokonano diagnozy dotyczącej osób starszych i ich kompetencji w zakresie nowych technologii. W tym rozdziale opisano także dostępne w krajach partnerskich
programy edukacyjne w zakresie ICT skierowane do osób starszych. Kolejny rozdział zawiera opis i wyniki eksperymentu pedagogicznego, którego celem było porównanie efektywności metody uczenia seniorów używania smartfonów.
W eksperymencie porównano metodę klasowo-lekcyjną, która dominuje w ofercie edukacyjnej skierowanej do seniorów, z metodą zgodną ze strategią edutainmentu – gry miejskiej. Ostatnia część zawiera scenariusze zajęć, dedykowanych zarówno metodzie gier miejskich, jak i zajęciom klasowo-lekcyjnym.
Prezentowany Czytelnikowi podręcznik może być interesującą pozycją dla praktyków zajmujących się andragogiką, edukacją osób starszych czy edukacją w zakresie nowych technologii, gdyż zawiera gotowe programy edukacyjne, które można bezpośrednio implementować we własnej praktyce związanej z edukacją seniorów. Warto także zauważyć, że wyniki przeprowadzonych badań w istotny sposób wzbogacają obszar andragogiki i dydaktyki, ukazując grę miejską jako efektywną metodę uczenia się.
Książka jest dostępna między innymi pod adresem:
http://logaset.eu/wp-content/uploads/logaset_PL_20190430.pdf
Źródło: Fundacja Pro Scientia Publica