Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Słów kilka na temat organizacji green eventów, czyli wydarzeń z troską o środowisko
Ekologia jest w modzie! Z jednej strony wypada się cieszyć, bo to przecież dobry trend, który przynosi wiele korzyści środowisku. Z drugiej strony jednak rodzi się pytanie ile osób ta moda obejmuje i jak długo się utrzyma? Czy Ty jesteś eko? Czy być eko będzie tak samo na topie za rok, dwa, czy pięć lat? To są dobre pytania... Z odpowiedziami może być różnie, ale to przecież my sami ich udzielimy. Chyba właśnie dlatego nie bardzo przepadam za modą, bo ona zawsze nagle przychodzi, a potem tak samo nagle odchodzi. Szczerze mówiąc (a raczej pisząc) wolałbym żeby to co dobre pozostawało na dłużej, a najlepiej na zawsze. Szczególnie w tym przypadku.
Trendy proekologiczne nie ominęły też oczywiście biznesu i administracji, a troska o ochronę środowiska oraz działania zgodne ze społeczną odpowiedzialnością (CSR – Corporate Social Responsibility) na stałe wpisały się w strategie działalności wielu firm / organizacji / instytucji. W wielu przypadkach dotyczy to także organizacji wszelkiego typu eventów / wydarzeń. Z pewnością ten fakt powinien cieszyć i cieszy.
Ciekawą rzecz zauważa prof. Kazimierz Krzysztofek, socjolog ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej: „Jeszcze do niedawna była moda na wyjazdy integracyjne w atrakcyjne miejsca w Polsce. Firmy wynajmowały całe hotele, a pracownicy uczestniczyli w zabawach. Tylko że to były tzw. działania zamknięte, które nic nie przynosiły firmie na zewnątrz. Pracownicy pobawili się na gokartach, postrzelali, grając w paintball, czy pospacerowali po górach, a po weekendzie wracali do pracy. Teraz dochodzi zupełnie nowy element. Jest nim ekologia, która została wykreowana w naszym kraju na wartość pozytywną. W ten sposób firmy chcą się zakorzenić w lokalnej społeczności. To jest taki trend pokazujący, że nie odrywamy się od podłoża i nie wędrujemy po świecie za kapitałem. Widzi to lokalna społeczność, która zaczyna doceniać firmę. Pozytywny rozgłos takiej integracji przynosi również społeczna odpowiedzialność biznesu, jaką stosuje firma. Nośność ekologii robi tu wspaniały PR, na którym firma zbija dodatkowe punkty”.
Spróbujmy się więc zastanowić, czym jest ten tytułowy ekologiczny event, czy też zielona integracja. Na tym integracyjnym aspekcie chciałbym się szczególnie skupić, gdyż osobiście zajmuję się między innymi właśnie organizacją tego typu green eventów, i nie ukrywam, że robię to z pasją i pełnym przekonaniem. Różni ludzie różnie je nazywają. Jedni mówią ekointegracja (czy też eko integracja), inni green events, a jeszcze inni po prostu zielone wydarzenia. Ale nie nazwa jest tu najważniejsza, ale raczej to co za tą nazwą się kryje. A w tym przypadku kryje się bardzo wiele.
Ekologiczny event bowiem łączy w sobie kilka bardzo istotnych elementów. Organizacja British Standards Instytution opracowała standard BS 8901, który określa następujące zasady organizacji tego typu wydarzeń w sposób środowiskowo zrównoważony:
- redukcja emisji dwutlenku węgla i odpadów, poprawa wydajności zasobów;
- prezentacja możliwości bardziej efektywnego planowania eventów i ponownego wykorzystania sprzętu i infrastruktury; - zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne tj. wykorzystanie węgla, gospodarka odpadami oraz wpływ na bioróżnorodność; - stworzenie korzystnych warunków ekonomicznych tj. wsparcie lokalnych inwestycji oraz tworzenie długoterminowego planu rozwoju.
Warto podkreślić, że standard ten dotyczy zarówno zleceniodawcy, jak też organizatora oraz wszelkich poddostawców usług związanych z eventem, a więc tym samym również wszystkich faz jego produkcji: od przygotowania, poprzez realizację, aż do podsumowania.
Green eventy o charakterze integracyjnym łączą w sobie co najmniej trzy najważniejsze cele:
- po pierwsze realny wpływ na ochronę środowiska, - po drugie integrację pracowników i team building, - po trzecie wreszcie także promocję firmy na zewnątrz - eko pr.
Próbując więc zdefiniować, czym jest integracyjny green event, możemy powiedzieć (napisać), iż jest to wydarzenie organizowane dla pracowników firmy / instytucji / organizacji zgodnie z z zasadami ochrony środowiska oraz społeczną odpowiedzialnością biznesu, którego celem jest inspiracja i integracja zespołu, propagowanie proekologicznych zachowań oraz ekologiczny pr.
Jedną rzecz warto jednak jeszcze podkreślić. Ekologiczny event będzie w pełni trafionym pomysłem, jeżeli będzie spójny z całą polityką firmy / instytucji / organizacji. Powinien się wiązać z autentyczną i szczerą troską o środowisko, a nie wyłącznie chłodną kalkulacją marketingową. Pamiętajmy o tym.
Cóż... Zacząłem od mody na ekologię i na tej modzie zakończę. Oby trwała ona zawsze, bo przecież ma ogromny wpływ na środowisko. Między innymi dlatego zachęcam do organizacji zielonych wydarzeń, a wszystkich zainteresowanych zapraszam do współpracy! Udowodnijmy wspólnie, że green event / ekointegracja jest zawsze w modzie!
Źródło: Grzegorz Gołoś
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.