Dzięki tej grze strategicznej pracownik organizacji będzie mógł poczuć się przez chwilę jak urzędnik i odwrotnie – urzędnik będzie mógł wcielić się w rolę działacza organizacji pozarządowej. Taka zmiana ról w „zabawie” pozwoli później lepiej rozumieć drugą stronę przy podejmowaniu różnych decyzji w niewirtualnej rzeczywistości.
Gry strategiczne są coraz bardziej popularnymi i docenianymi przez edukatorów narzędziami wykorzystywanymi w procesie dydaktycznym, polecanymi również osobom dorosłym. Gra strategiczna to także jeden z produktów projektu systemowego „Model współpracy”, który został zaplanowany w celu upowszechniania wiedzy praktycznej o modelowej współpracy pomiędzy administracją publiczną i NGO.
Dlaczego gra strategiczna?
Cechą charakterystyczną gry strategicznej jest to, że do wygranej prowadzi proces, w którym należy podejmować najlepsze decyzje i dokonywać najbardziej optymalnych wyborów. Podejmowanie decyzji ma być procesem świadomym, opartym na wiedzy posiadanej przez gracza, ale również nabywanej w trakcie gry. Bardzo istotne jest, aby z jednej strony wykorzystana zostały baza doświadczeń i wiedza, które wnosi gracz, z drugiej zaś strony stopniowo wprowadzane były nowe elementy wymagające wyjścia poza jednostkowe doświadczenia zawodowe. W tym przypadku nowo nabyta wiedza będzie związana z zastosowaniem konkretnych rozwiązań przewidzianych w „Modelu współpracy”.
Kluczowe w grze strategicznej jest wykorzystanie procesów myślowych, poznawczych i decyzyjnych, które angażują gracza i stopniowo pozwalają mu wtajemniczyć się w nowe obszary wiedzy, a następnie tę wiedzę „przetestować” w konkretnych, choć wirtualnych sytuacjach.
Do kogo skierowana jest gra?
W grę "Kooperacja" będzie mógł zagrać każdy, kto zainteresowany jest praktycznym wykorzystaniem wiedzy dotyczącej współpracy administracji publicznej z NGO. Gracz będzie miał możliwość wyboru postaci oraz pola jej działalności. Ktoś z organizacji będzie mógł wcielić się w rolę pracownika lub pracowniczki administracji publicznej odpowiedzialnych za współpracę z organizacjami i odwrotnie. Dzięki temu obie strony lepiej poznają swoje problemy, będą miały niepowtarzalną okazję zamienić się miejscami i spojrzeć na współpracę z nowej perspektywy. Gra będzie uwzględniać też zróżnicowanie JST, w ramach którego będzie poruszać się gracz. Wykreowane światy, a co za tym idzie scenariusze, będą zamykać się w obrębie dużego miasta, miasta średniej wielkości lub gminy wiejskiej. Gra będzie mogła być wykorzystywana podczas warsztatów na temat współpracy jako pomoc dydaktyczna dla trenerów i trenerek oraz jako pomoc w pracy dla tych urzędników, którzy w ramach swoich obowiązków zajmują się współpracą z NGO.
Jak wygrać?
Aby wygrać, gracz będzie musiał wykazać się wiedzą dotyczącą współpracy, w tym wiedzą o ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz umiejętnościami w zastosowaniu jej w praktyce. Nie zostanie pozostawiony sam sobie – w grze pojawią się postacie doradców, przewodników, informatorów, którzy będą pomagali graczowi w rozstrzygnięciu dylematów i podejmowaniu lepszych decyzji. Gra została pomyślana w taki sposób, aby bohater – gracz mógł wejść w interakcję z otaczającym go światem, w obrębie którego będzie musiał wykonać określone zadania. Stanie bowiem wobec dylematów: „Znalazłeś się w takiej a takiej sytuacji, co w związku z tym powinieneś zrobić: a, b czy c?”. Wybrana przez niego opcja przekieruje go do kolejnego ekranu (sceny), w którym pozna konsekwencje dokonanego wyboru, uzyska informację zwrotną z dodatkowymi wyjaśnieniami, dostanie propozycję konsultacji z ekspertem lub otrzyma nagrodę za dokonanie najlepszego wyboru.
Co zyska gracz?
Gra ma charakter edukacyjny, a zatem zdobywanie wiedzy i kształtowanie umiejętności jest tu zaplanowanym i precyzyjnie przygotowanym procesem, prowadzącym do uzyskania zamierzonych efektów kształcenia. Po zakończeniu gry każdy uczestnik lub uczestniczka poszerzy swoją wiedzę na temat współpracy międzysektorowej, pozna elementy modelu wypracowanego we wspomnianym projekcie, zrozumie korzyści płynące z międzysektorowej współpracy oraz z zastosowania w niej konkretnych narzędzi , pozna przykłady dobrych praktyk, przejdzie przez proces realizacji różnych przedsięwzięć opartych na współpracy oraz przyjrzy się błędom, jakie przy tej okazji popełniają obie strony. Cele i zadania postawione przed graczem mają charakter bardzo praktyczny – będą polegały się na rozwiązywaniu realnych problemów, z którymi borykają się w codziennej współpracy zarówno pracownicy administracji, jak i przedstawiciele NGO. Chodzi tu o umiejętne wykorzystywanie przygotowanych w „modelu współpracy” rozwiązań, nie zaś o studiowanie „modelu” jako takiego.
Jaki będzie „klimat” gry?
Dociekania detektywistyczne, poszukiwania i odkrywanie krok po kroku tajemnicy – wszystko to stwarza unikany klimat gry. Jej sceneria będzie oparta na konwencji filmów detektywistycznych z lat 50. i 60., a w szczególności na arcydziełach Alfreda Hitchcocka oraz filmach z udziałem Humphreya Bogarta i Ingrid Bergman .
Czy gra będzie przystępna?
Interfejs użytkownika będzie funkcjonalny oraz przyjazny dla każdego gracza, niezależnie od wieku oraz kompetencji informatycznych. Osoba szkoląca się nie musi mieć żadnego doświadczenia w tego typu grach, ponieważ graficzny interfejs użytkownika będzie intuicyjny, ergonomiczny oraz prosty w obsłudze, pomimo dość skomplikowanych interakcji fabularnych, które wystąpią w grze. Podczas gry wszystkie osiągnięcia oraz wyniki zdobyte przez gracza będą zapisywane w czasie rzeczywistym. Użytkownik będzie miał możliwość zapisania stanu gry, który będzie dostępny po ponownym jej uruchomieniu.
Gdzie gra będzie dostępna?
Oprac. na podst. metodologii przygotowania gry strategicznej firmy Tomorrow Sp. z o.o.
Systemowy projekt „Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnienie standardów współpracy” jest współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 5.4.1 PO KL – „Wsparcie systemowe dla trzeciego sektora”.