Zmiany w prawie oświatowym umożliwiają przejmowanie małych szkół przez stowarzyszenia, np. stowarzyszenia rodziców. Placówka nie może mieć więcej niż 70 uczniów.
Gazeta Prawna opisuje ułatwienia, które wprowadza ustawa o
zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych
ustaw. Wcześniej, aby stowarzyszenie zaopiekowało się szkołą,
samorząd musiał najpierw postawić ją w stan likwidacji. Towarzyszył
temu problem z przyznaniem tzw. subwencji oświatowej, która jest
finansową podstawą funkcjonowania szkoły. Przekazanie placówki
organizacji pozarządowej (lub innemu podmiotowi: może to być osoba
fizyczna i prawna, np. firma) następuje w drodze uchwały rady gminy
oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratorium oświaty. Potrzebna
jest też umowa między samorządem a przejmującym szkołę. Szkoła
pozostaje szkołą publiczną, nieodpłatną i ogólnodostępną.
Zatrudnienie nauczycieli w takiej szkole nie będzie musiało opierać
się na Karcie Nauczyciela, która daje nauczycielom liczne
przywileje, ale jednocześnie, w niektórych sytuacjach jest zbyt
dużym obciążeniem dla prowadzącego szkołę.
„Gminy nie muszą już likwidować małych szkół, lecz mogą je przekazać stowarzyszeniom”, Artur Radwan, Gazeta Prawna (dodatek: Tygodnik Prawa Administracyjnego), 20 maja 2009 r.
_________________
Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Źródło: Gazeta Prawna 97/2009