Bezpłatne angażowanie się w pomoc ubogim i potrzebującym jest ostatnio coraz popularniejsze wśród prawników, kancelarii czy nawet całych korporacji. Działania społeczne Naczelnej Rady Adwokackiej i samorządu radcowskiego podsumowuje Gazeta Prawna w materiale Krzysztofa Tomaszewskiego.
Bezpośrednie wsparcie czyli udzielanie bezpłatnych porad osobom ubogim, włączanie się w prace organizacji pozarządowych, lobbing i przygotowanie regulacji sprzyjających aktywności społecznej - aktywność środowisk prawniczych przejawia się ostatnio całą gamą działań, przekonujących że idea pomocy pro bono nie jest obca radcom i adwokatom. Wiosna 2009 obfitowała w „tygodnie” i „dni” bezpłatnego poradnictwa organizowane pod egidą całych korporacji i pojedynczych kancelarii, dla szerokiego grona potrzebujących lub dla wybranych grup szczególnej troski.
W akcji uczestniczyło 650 adwokatów. Jednym z celów było upowszechnienie wśród odbiorców (osób zgłaszających się po poradę) wiedzy o przysługującym im prawie do adwokata z urzędu. Odbiorcy pomocy często dopytywali o cenę usług płatnych. Adwokaci postanowili podobne działania prowadzić cyklicznie. Kolejną akcję zapowiedziano na jesień.
Również radcowie nie wykluczają, że podobne działania będą powtarzać w przyszłości. Niebieski to kolor lamówek przy radcowskich togach. W ramach Niebieskiego parasola doradzało 600 radców i aplikantów. Z pomocy skorzystało 3 tys. osób.
Nie od dziś funkcjonuje przekonanie, że Polacy nie korzystają z usług prawnych, bo ich na to nie stać. Działania pozarządowych organizacje poradniczych, wspierających ubogich obywateli w zdobywaniu informacji prawnej i bezpłatnych porad, potwierdzały taką diagnozę. W artykule przypomniano jednak nową tezę dotyczącą ograniczeń w dostępie do pomocy prawnej. Barierą nie jest cena porady, ale brak nawyku czy świadomej potrzeby skorzystania z fachowej pomocy prawnika. Takie wnioski wynikają z analizy badań przeprowadzonych przez OBOP na zlecenia Krajowej Izby Radców Prawnych. Akcje pro bono mają więc nie tylko dotrzeć z usługami do osób potrzebujących i zdiagnozować ogromne potrzeby jakie w tym zakresie ma społeczeństwo, ale także spopularyzować sam fakt korzystania z pomocy radcy czy adwokata.
więcej:
„Ogromne zapotrzebowanie na darmowe porady prawne”, Krzysztof Tomaszewski, Gazeta Prawna (dodatek: Prawo dla menadżera), 29 czerwca 2009 r.
Źródło: Gazeta Prawna 124/2009