Jest wiele służb, które swoimi działaniami wspierają rodziny przeżywające problemy. To pomoc społeczna: gminna i powiatowa, zespoły kuratorów sądowych, oświata czy organizacje pozarządowe. By usprawnić współpracę tych służb na terenie powiatu gostyńskiego i wzmocnić kompetencje specjalistów wspierających rodziny, PCPR i Stowarzyszenie "DZIECKO" przeprowadziło warsztaty szkoleniowe „Praca z rodziną”.
Wsparcia w zorganizowaniu warsztatów udzieliła Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy w Gostyniu.
Wzięli w nich udział asystenci rodzin, koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej, psychologowie, pedagodzy, pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi i terapeuci. Zajęcia obejmowały takie zagadnienia, jak: odczytywanie potrzeb rodziny; współpraca pracowników socjalnych, asystentów rodzin, koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej, kuratorów, pedagogów w zakresie wspierania rodziny; czy formy i narzędzia wsparcia rodziny.
PCPR w Gostyniu wykorzystało też do pracy materiał zebrany w czasie warsztatów kompetencyjnych dla rodziców, które prowadziło od maja do lipca br. w ramach projektu partnerskiego ze Stowarzyszeniem „DZIECKO”. Dzięki temu możliwe było porównanie opracowanych przez poszczególne grupy specjalistów zadań dla asystenta rodzin i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, dla kuratora sądowego, dla pracownika socjalnego i dla szkoły z oczekiwaniami zgłaszanymi przez rodziców wobec tych grup specjalistów.
W czasie omówienia wyników tych porównań okazało się, że rodziny są dobrze zorientowane w zadaniach poszczególnych resortów i dodatkowo oczekują:
Specjaliści opracowali też listę oczekiwań wobec rodziców, obejmującą m.in. poświęcanie odpowiedniego czasu i odpowiedniej uwagi dziecku, w tym jego wysłuchiwanie, obserwowanie dziecka i rozpoznawanie oraz zaspokajanie jego potrzeb, wyznaczanie granic dziecku i ich konsekwentne przestrzeganie, współpraca z różnymi instytucjami i specjalistami oraz w razie potrzeby korzystanie z ich pomocy, zwracanie się o taką pomoc od razu po zauważeniu problemu, z którym rodzice nie potrafią sobie poradzić, korzystanie przez rodziców z terapii małżeńskich, rodzinnych i terapii indywidualnych oraz innych form radzenia sobie z różnymi problemami (np. leczenie uzależnień czy zaburzeń), stała pomoc dziecku w nauce przez oboje rodziców, codzienne sprawdzanie przygotowania dziecka do szkoły, w razie potrzeby organizowanie korepetycji czy dodatkowych zajęć dla dziecka, spędzanie odpowiedniego czasu z dzieckiem przez każdego z rodziców, zarówno na wykonywaniu wspólnie obowiązków rodzinnych jak i na zabawie, unikanie kłótni przy dziecku, stosowanie tych samych zasad przez oboje rodziców wobec dziecka (wspólny front), dbanie o dobre relacje w rodzinie i stałe podnoszenie kompetencji rodzicielskich (np. poprzez lektury, udział w szkoleniach dla rodziców itp.).
Omówiono też style wychowania (demokratyczny, autorytarny, liberalny, mieszany) występujące w rodzinach wraz z ich charakterystycznymi cechami i konsekwencjami z nich wynikającymi dla funkcjonowania dzieci obecnie i w przyszłości.
W ostatniej części warsztatów omówiono też warunki konieczne do utrzymania dziecka w rodzinie, a przypadku jego uprzedniego odebrania przez sąd, umożliwiające powrót dziecka do domu. Obejmują one odpowiednie dochody (pozwalające na zaspokajanie bieżących potrzeb członków rodziny), warunki bytowe (odpowiednie m.in. do liczby członków rodziny ze szczególnym uwzględnieniem dzieci), stan zdrowia rodziców (w tym w aspekcie uzależnień czy chorób psychicznych oraz procesu ich leczenia), bezpieczne więzi, autorytet rodziców (pozwalający rodzicowi na wpływanie na rozwój dziecka, w tym zasady, granice stawiane dzieciom i ich przestrzeganie), relacje wewnątrzrodzinne między małżonkami i ich partnerami (np. problem wielu partnerów – ojców), zasoby własne rodziny i wsparcie wewnątrzrodzinne.
Źródło: Stowarzyszenie "Dziecko" - opracowanie własne