Krótkie wprowadzenie
Czym są media społecznościowe?
Słowo komunikowanie (z łac. Communis) oznacza ‘wspólny’. Za pomocą komunikowania budujemy wspólnotę z drugą osobą poprzez wzajemne przesyłanie informacji. Rozwój Internetu, a wraz z nim tworzące się nowe formy przekazu danych, przyczyniły się do powstania terminu social media. W ostatnim czasie jednym z bardziej modnych pojęć stał się termin nowe media.
Pod tym pojęciem rozumiemy metody i praktyki społeczne służące komunikowaniu się w świecie wirtualnym. Pojęcie nowe media swoją popularność zawdzięcza swej praktycznej wszechstronności. Można je rozumieć jako komunikację za pomocą Internetu, telewizję cyfrową, środowisko wirtualne, czy też grę komputerową. Termin ten jest powszechnie używany w stosunku do całego szeregu różnych zjawisk. Media społecznościowe funkcjonują w Internecie między innymi pod postacią serwisów gromadzących zdjęcia, muzykę i wideo, mikroblogów, blogów, fotoblogów i wideoblogów, jak i w formie magazynów.
Określenie media społecznościowe odnosi się do “ogólnie pojętego korzystania z internetowych i mobilnych technologii, aby przekształcić dialog w interaktywną rozmowę za pomocą narzędzi, wykraczających poza dotychczasową komunikację społeczną”.
Młodzi w sieci
Media społecznościowe są bardzo ważne w życiu młodych ludzi. Stanowią doskonałą platformę rozrywki i komunikacji. Dla wielu stanowią również pewnego rodzaju “ucieczkę” przed prawdziwym życiem. Młodzież jest bardzo podatna na wpływ swoich idoli, co jest z reguły pozytywnym zjawiskiem. Niestety, może również nieść duże ryzyko. Nie wszyscy użytkownicy podchodzą do tematu odpowiedzialnie, czasami publikując treści promujące przemoc lub nagość.
Rozległa mapa social media
Wirtualny pamiętnik
Blogi są najstarsze i najłatwiejsze w użyciu. Opierają się na technologii pisma, choć często ozdabia się je zdjęciami, obrazkami czy materiałami audio i wideo. Zamieszczenie postu na blogu trwa kilka sekund. Dzięki możliwości edycji możemy poprawiać post nieskończenie wiele razy. Słowo blog oznacza “dziennik prowadzony przez internautę na stronach WWW”. To rodzaj strony internetowej, na której wpisy zamieszczone przez autora wyświetlane są kolejno, poczynając od najnowszego. Dzięki archiwizacji wpisów czytelnicy mają możliwość komentowania nawet tych najstarszych tekstów. Cechą charakterystyczną bloga jest jego osobisty charakter. Autor dzieli się z czytelnikami swoimi uwagami, przemyśleniami, komentarzami czy nagraniami, ilustrującymi jego światopogląd.
Król mediów społecznościowych
Facebook to portal, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Jego użytkownicy mogą udostępniać treści i zdjęcia oraz reagować na nie, tworzyć grupy i wydarzenia, a także podejmować działania reklamowe w obrębie strony. Jego użytkownicy logują się na swoje konta średnio przynajmniej raz dziennie. Użytkownikiem portalu może zostać każdy, bez względu na płeć, pochodzenie, wiek czy język. UWAGA: Zgodnie z prawem konto na portalu społecznościowym może założyć tylko ktoś ma 13 lat lub więcej! Facebook jest bezpłatny. Pozwala na szybkie przekazywanie informacji, komunikowanie się, udostępnianie zdjęć, wymianę poglądów. Portal daje swoim użytkownikom możliwość tworzenia grup. Mogą być one publiczne (każdy widzi członków oraz zawartość), zamknięte (wszyscy mogą znaleźć grupę i zobaczyć jej członków, lecz nie widzą postów), bądź tajne (niewidoczne dla nikogo spoza grupy). Każdy zalogowany członek wirtualnej społeczności posiada swoją oś czasu, na której może udostępniać zdjęcia, filmy, statusy a także różne wydarzenia z życia. Dodatkowo użytkownicy mają możliwość ustawienia informacji o sobie (miejsce zamieszkania, data urodzenia, status w związku, miejsce pracy, poglądy religijne czy polityczne).
Ogrom wideo
YouTube to niezwykle popularny serwis, który powstał w 2005 roku i służy do udostępniania i oglądania materiałów wideo. Umożliwia subskrybowanie kanałów oraz komentowanie i ocenianie treści. Znajdziemy w nim tysiące twórców, którzy dzielą się vlogami (wideoblogami) o różnej tematyce. Jest to, po Google, druga największa wyszukiwarka.
Polub moje zdjęcie
Instagram jest jedną z popularniejszych aplikacji społecznościowych. Aplikacja współpracuje z aparatem fotograficznym zamieszczonym w telefonie, dzięki czemu umożliwia zamieszczanie zdjęć na profilu. Oprócz zdjęć Instagram pozwala również robić krótkie filmy. Posiada również możliwość obróbki zdjęć poprzez nałożenie filtru. Zdjęcia oraz filmy można uzupełnić o tekstowy opis lub link. Serwis daje także możliwość tagowania, tzn. hasłowego opisywania z wykorzystaniem „hasztagów” (z ang. hasztag), czyli znaku „#”.
10 sekund
Wśród młodzieży dużą popularnością cieszy się Snapchat, który służy celom komunikacyjnym. Za jego pomocą można dzielić się zdjęciami, krótkimi filmami, a także wiadomościami tekstowymi. Wysłane zdjęcie widoczne jest przez 10 sekund, po czym jest automatycznie kasowane.
Bezpłatne połączenia
WhatsApp to aplikacja, która oferuje łatwą i bezpieczną komunikację oraz bezpłatne połączenia głosowe i wideo przy użyciu Internetu. Wykorzystuje nasz numer telefonu, a użytkownicy mogą zezwolić na połączenie z książką telefoniczną, po to, aby nasze kontakty pojawiały się także w aplikacji.
Krótki teledysk
Tik Tok umożliwia tworzenie i udostępnianie krótkich teledysków pod wybraną piosenkę. W ostatnim czasie jest to jedna z najbardziej ulubionych aplikacji młodzieży. Większość użytkowników spędza na aplikacji ponad 10 min dziennie. Jeżeli założy się, że przeciętne wideo na Tik Tok trwa 15 sekund, to można przypuszczać, że najbardziej zaangażowani użytkownicy oglądają dziennie co najmniej 240 wideo. Osoby nagrywające Tik Toki często dokonują przejść zgodnych z rytmem utworu bądź odnoszą się do słów piosenki podczas układania choreografii. Atrakcyjność takich treści wiąże się z rywalizowaniem na płaszczyźnie kreatywnej.
Dorośli w mediach społecznościowych
Niektórzy rodzice starają się pilnować swoje dzieci np. specjalnie zakładając konto w mediach społecznościowych. Młody człowiek przez takie zachowanie może stracić zaufanie do rodzica, który nieproszony wchodzi do jego świata. Zdecydowanie lepszym sposobem jest szczera rozmowa. Warto wytłumaczyć dziecku “jak” używać mediów społecznościowych. Ważne jest uświadomienie młodej osobie, że w Internecie nie jest się anonimowym, a umieszczane przez nią treści mogą być przetwarzane przez nauczycieli czy przyszłych pracodawców, ale też przez przestępców czy osoby żerujące na naiwności młodych. Można się również zastanowić nad programami ochrony rodzicielskiej. Edukacja i programy kontroli rodzicielskiej to korzyść dla obu stron, zarówno rodzica jak i dziecka. Oczywiście, filtry należy stale dostosowywać do wieku, tak aby nie dochodziło do kuriozalnych sytuacji. Samo pobranie i zainstalowanie programu nie rozwiązuje problemu. Młody człowiek musi mieć świadomość, że taka blokada została zainstalowana, a także poznać powód, dlaczego tak się stało. Instalacja ograniczeń nie jest przecież złośliwością rodzica. Nie ma na celu stworzenia mitycznego ‘’zakazanego owocu’’. Celem jest przedstawienie zagrożenia. Warto budować wzajemne zaufanie, utrzymując bliską więź z dzieckiem. Często jest to trudne, jednak przynosi efekty w przyszłości. Jeśli nastolatek ufa swojemu rodzicowi, będzie starał się być wobec niego szczery. Stwarza to dużą szansę, że kiedy napotka problem lub będzie świadkiem niewłaściwego zachowania, zwróci się do niego o pomoc.
Dominika Czarnecka
Bibliografia:
P. Jaworowicz, Wideokomunikowanie polityczne w Internecie. YouTube i polskie partie polityczne w latach 2011-2014, Warszawa 2016, s. 10.
A. Adamski, Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej, Warszawa 2012, s. 74.
J. Zawadzki, Internet jako narzędzie komunikacji politycznej w społeczeństwie obywatelskim, “Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2007, nr 2, s. 184-185.
M. Lister, J. Dovey, S. Giddings, I. Grant, K. Kelly, Nowe media. Wprowadzenie, Kraków 2009, s. 15.
Źródło: Stowarzyszenie "Dziecko"