Święto szkoły było okazją do przeprowadzenia debaty oksfordzkiej, którą zaprezentowali w sposób pokazowy uczestnicy projektu realizowanego przez Fundację „Miejsce Moje” „AKADEMIA AKTYWNOŚCI”. Partnerem w projekcie jest Stowarzyszenie "Dziecko".
W Zespole Szkół w Szelejewie dzień upłynął na dyskusjach i sporach. Okazją do spotkania było święto patrona szkoły bł. Edmunda Bojanowskiego. W tym dniu do szkoły w Szelejewie zjechali uczniowie ze wszystkich szkół wraz z Dyrektorami placówek, których patronem jest błogosławiony z Ziemi Gostyńskiej.
Wizyta była też okazją do przeprowadzenia debaty oksfordzkiej, którą zaprezentowali w sposób pokazowy uczestnicy projektu realizowanego przez Fundację „Miejsce Moje” „AKADEMIA AKTYWNOŚCI”, przy wsparciu środków szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Partnerem w projekcie jest Stowarzyszenie "Dziecko".
Debata dotyczyła społecznikowstwa i wolontariatu. Jedna ze stron argumentowała, że obraz społeczników, w tym także bł. E. Bojanowskiego, nie jest rozumiany przez im współczesnych. Co powoduje, że musi upłynąć sporo czasu, aby ich działania zostały właściwie zrozumiane. Druga strona mówiła o ludziach, którzy osiągnęli sukces finansowy, nauczycielach, lekarzach, inżynierach, ale są wierni ideałom i część swojego wolnego czasu poświęcają na bezpłatną pracę dla innych.
Spieranie się na argumenty to trudna sztuka, którą młodzież opanowała w czasie warsztatów w Brzedni. Spór pomiędzy stroną propozycji i opozycji dotyczył osób pracujących społecznie i angażujących się w sprawy publiczne.
Zdefiniowanie tezy „Tylko nieudacznicy pracują społecznie” oraz podział dyskutujących na "propozycję" i "opozycję" sprawiło, że ożywiona wymiana argumentów wśród dyskutantów trwała długo, pobudziła publiczność i zachęciła do głębszej dyskusji. Po wszystkim odbyło się głosowanie za jedną ze stron debaty. Debatę poprowadził przy wsparciu Sekretarza debaty, Marszałek, który wyjaśnił jej zasady oraz obowiązujące zachowania debatantów oraz publiczności. Pod dużym wrażeniem debaty byli dyrektorzy szkół, którzy przybyli na spotkanie. Pojawiły się deklaracje, że przedstawiona forma wymiany argumentów i prowadzenia sporów jest bardzo ciekawa i godna propagowania wśród uczniów, gdyż ma duży wymiar edukacyjny.
Źródło: Stowarzyszenie "Dziecko" - opracowanie własne