Wszystkie pliki, zdjęcia, pdf-y, dokumenty tekstowe w jednym miejscu, dostępne dla wybranych osób. To nie piwniczne archiwum, ale coraz bardziej popularny Google Dysk. Przestrzeń dyskowa w chmurze, której możesz używać za darmo i dzielić ją z wybranymi osobami. Dowiedz się jak działa i czy warto z niej korzystać.
Co to jest Google Dysk?
Poza tym Dysk Google współpracuje z innymi usługami Google. Umieszczone na dysku dokumenty możesz łatwo opublikować za pomocą Google + lub wysłać pocztą Gmail. Istniejące już dokumenty utworzone za pomocą innych aplikacji Google możemy szybko udostępnić w Google Dysku. W pakiecie za darmo dostajemy przestrzeń 15 GB. Za dodatkowe 100 GB przestrzeni trzeba koncernowi zapłacić równowartość ok. 5 USD miesięcznie. To wystarczająco dużo, żeby skatalogować tam nie tylko prywatne dokumenty, ale pomieścić dokumentację organizacji. Na Google Dysk możesz wgrać i mieć dostęp do wszystkich swoich plików, włączając w to wideo, zdjęcia, Dokumety Google, PDF-y i znacznie więcej.
Jak to działa? Jak go można wykorzystać?
Po zalogowaniu do Google Dysku za pośrednictwem konta Google, od razu znajdą się w nim wszystkie utworzone przez nas dotychczas dokumenty czy przesłane pliki. Dokumenty mogą być widoczne i dostępne tylko dla nas lub także dla osób, którym nadamy uprawnienia i dostęp do dysku (użytkownik może uzyskać pełne prawa do zarządzania dyskiem, edycji dokumentów lub tylko podgląd). Krótko mówiąc dzięki usłudze możesz tworzyć, udostępniać, dzielić się i przetrzymywać wszystkie swoje pliki. Aplikacja nadaje się do zastosowań domowych i biurowych. Pozwala na przykład na wspólną pracę wielu osób nad jednym projektem, dając wielu osobom jednoczesny dostęp do tych samych dokumentów.
Zalety posiadania Dysku Google
- to przestrzeń w chmurze do której masz dostęp z każdego miejsca na świecie
- możesz przechowywać na nim pliki, bezpłatnie masz do dyspozycji 15GB pamięci
- z dysku Google możesz korzystać bezpośrednio z telefonu, tabletu, laptopa i komputera
- może z niego korzystać wiele osób w jednym czasie pliki można udostępniać lub nie
- nie trzeba się go bać jest łatwy w instalacji
Jak zainstalować? Czy to trudne?
Google Dysk jest dostępny w wersji na komputery, smartfony (Android, iOS, tablety). Aby zainstalować te aplikacje, odwiedź Chrome Web Store. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak ten proces wygląda krok po kroku obejrzyj ten krótki film instruktarzowy.
Wchodzimy w szczegóły
Wymagania systemowe są dość uniwersalne, aczkolwiek wśród wersji systemu Windows obsługujących Google Dysk nie ma najnowszej wersji 8. Z kolei urządzenia przenośne muszą być wyposażone w wersje Eclair lub nowsze (Android 2.1+), a w przypadku produktów Apple – w iOS 5.0+. Dostawca zapewnia, że synchronizowanie dokumentów na różnych urządzeniach odbywa się automatycznie.
Funkcje i narzędzia W oprogramowaniu biurowym standardowy autozapis odbywa się co 10-15 minut. Skrócić go można najwyżej do 60 sekund, ale błąd systemu lub nagłe odcięcie zasilania może zniweczyć ostatnio dokonane rezultaty naszej pracy. Automatyczne zapisywanie zmian w plikach Dokumentów, Arkuszy i Prezentacji Google następuje praktycznie na bieżąco. W plikach innych rodzajów rejestrowanie zmian pozwala na sprawdzenie, co się działo z danym plikiem przez ostatnie 30 dni.
Natychmiastowy autozapis umożliwia kilku osobom pracę nad danym projektem w czasie rzeczywistym, a dodatkowo mogą one komunikować się na czacie. W razie potrzeby częstego dzielenia dokumentu z tymi samymi ludźmi, pomocne jest używanie folderów. W przeciwieństwie do normalnej koncepcji grupowania plików w folder, w tej aplikacji zasadnym bywa umieszczenie tego samego dokumentu w wielu folderach.
Z kolei duży wybór szablonów prezentacji przyda się początkującym użytkownikom oraz tym, którzy wolą skupić się na treści prezentacji, a nie na tworzeniu layoutu. Często wykorzystywaną i chwaloną przez internautów funkcją jest tworzenie ankiet wypełnianych online przez respondentów. Wprowadzone przez ostatnich dane spływają do arkusza kalkulacyjnego, dzięki czemu łatwo poddać je obróbce.
Domyślna konfiguracja programu czyni Cię właścicielem każdego utworzonego, zsynchronizowanego lub przesłanego na Google Dysk dokumentu. Wszystkie takie pliki mają z początku charakter prywatny – dostęp do nich masz jedynie ty. Ale możliwość dzielenia się z innymi swoją twórczością jest najważniejszą cechą aplikacji pod nazwą Google Dysk.
A współtworzenie dokumentów i udostępnianie ich innym stanowi esencję tego narzędzia. Wybierając opcję dzielenia się dokumentem z innymi, musisz zdecydować, jaki zakres dostępu będą mieć inne osoby: mogą go tylko oglądać (wówczas mają status „Przeglądających”), bądź też dowolnie edytować („Redaktorzy”). Ponadto w odniesieniu do plików tekstowych i prezentacji istnieje możliwość uczynienia innych ludzi „Komentatorami”.
W praktyce
Co nam daje Google Dysk? Z punktu widzenia pracy organizacji jest to wsparcie przy prowadzeniu projektów o różnym stopniu złożoności. Aplikację możemy wykorzystać dla wielu celów. Może to być prosta tabelka zawierająca dowolne dane. Albo lista uczestników obozu harcerskiego wraz z pomysłami na wypełnienie każdego dnia. Lub prezentacja działań podjętych przez wolontariuszy pomagających np. osobom schorowanym lub niepełnosprawnym. Jakakolwiek forma udokumentowania dowolnego projektu, w którym udział biorą co najmniej 2-3 osoby ma sens realizacji przy użyciu tej technologii.
Dwoje ludzi może łatwo wymienić się (choćby mejlowo) np. wersją artykułu i poprawiać go aż do skutku. Dużo plików o znacznej objętości na upartego można dostarczyć komuś na płycie DVD lub innym nośniku – ale osobiste przemieszczanie się tylko w tym celu lub skorzystanie z usług kuriera oznacza stratę czasu lub pieniędzy. Toteż osadzenie w sieci takiego „uwspólnionego” dokumentu (pod linkiem znanym tym, którzy są zaangażowani) wydaje się być przyszłością wszelkich działań w środowisku internetowym. Może to stanowić zarazem instrument budowania kapitału społecznego, wart powszechnego stosowania nie tylko ze względu na oszczędność papieru.
Źródło: technologie.ngo.pl