Google Ads to potężne narzędzie, które może pomóc każdej organizacji w zwiększeniu grona swych odbiorców. To właśnie ono stoi za reklamami, z którymi stykamy się każdego dnia. Są to zarówno sponsorowane wyniki wyszukiwania, reklamy wyświetlane przed filmami na YouTube, jak i klikalne obrazki na blogach lub forach.
Google Search Ads to reklamy, które pojawiają się podczas wpisywania słów kluczowych w pole wyszukiwania i to właśnie one są najczęściej używane przez organizacje pozarządowe. Gdy potencjalny darczyńca lub wolontariusz poszukuje informacji związanych z twoją organizacją, to właśnie ten rodzaj reklam zwiększa częstotliwość wyświetlania dotyczących jej rezultatów i poprawia ich pozycję.
Reklamy przy wyszukiwaniu mogą stać się darmowe dla organizacji pozarządowych dzięki Google Ad Grants. W ramach tego programu zakwalifikowane organizacje pozarządowe otrzymują 10 000 dolarów miesięcznie w środkach na reklamy przy wyszukiwaniu. Program przynosi beneficjentom wiele korzyści, choć dobry start wymaga solidnych przygotowań. W tym artykule przedstawimy w 4 prostych krokach, jak zakwalifikować swoją organizację do tego programu i jak zacząć korzystać z jego możliwości.
1. Sprawdź, czy twoja organizacja kwalifikuje się do programu
Google przyznaje Ad Grants uprawnionym organizacjom pozarządowym. Wytyczne w procesie aplikacji są bardzo szczegółowe, ale większość kryteriów dotyczy aspektów technicznych i ilościowych, aniżeli jakościowych. Oto lista wymagań, które musi spełniać kwalifikująca się organizacja:
- Musi zostać zweryfikowana przez lokalnego partnera TechSoup (w przypadku Polski – TechSoup Polska),
- Musi mieć własną stronę internetową, która:
- Zawiera przejrzysty opis organizacji, jej misji i działań
- Zawiera aktualne informacje o wydarzeniach oraz świadectwa aktywnej działalności
- Jest łatwa w nawigowaniu, dzięki czemu użytkownicy szybko mogą uzyskać potrzebne informacje
- W jasny sposób wzywa do działania, np. do zapisu na newsletter lub wypełnienia formularza
- Zawiera wyłącznie sprawne linki
- Ma zabezpieczenia HTTPS
- Podczas oceny strony internetowej brana pod uwagę jest także jej szybkość. Aby sprawdzić szybkość strony WWW możesz skorzystać np. PageSpeed Insights od Google.
Zweryfikowanie witryny pod kątem każdego kryterium na tej liście, to dobry sposób na przygotowanie organizacji na aplikowanie o grant. Zacznij od wymagań technicznych, a następnie przejdź do bardziej subiektywnych kryteriów, takich jak wspomniana przejrzystość opisów. Ich spełnienie może być sporym wyzwaniem, ponieważ jasność przekazu może się różnić w zależności od perspektywy odbiorcy. Na szczęście o grant możesz aplikować tyle razy, ile okaże się to konieczne, więc nie przejmuj się, jeśli nie uzyskasz go za pierwszym razem.
Weź pod uwagę, że organizacje rządowe, szpitale, placówki służby zdrowia, większość szkół oraz instytucji akademickich nie kwalifikują się do programu. Jeśli reprezentujesz szkołę, uczelnię lub ośrodek opieki nad dziećmi, sprawdź, czy kwalifikujesz się do Google for Education. Przetworzenie twojego wniosku może zająć kilka tygodni.
2. Stwórz konto i aplikuj o grant
Po zakwalifikowaniu twojej organizacji, powinieneś utworzyć konto Google dla Organizacji Pozarządowych korzystając z twojego służbowego maila. Aby stworzyć konto powinieneś podać:
- Numer KRS twojej organizacji
- Adres twojej organizacji
- Informacje kontaktowe twojej organizacji
Google weryfikuje organizacje do programu za pośrednictwem TechSoup. Jeśli jesteś już członkiem TechSoup Polska, podczas aplikacji zostaniesz poproszony o podanie tokenu weryfikacyjnego (znajdziesz go na swoim koncie). Organizacje mające konto na stronie TechSoup są zazwyczaj szybciej akceptowane, w przeciwieństwie do niezarejestrowanych organizacji wymagających manualnej walidacji, która zajmuje od 2 do 14 dni roboczych.
Następnie, zaloguj się do swojego konta Google for Nonprofits, kliknij Aktywne produkty, a następnie Rozpocznij w sekcji Google Ad Grants i wypełnij ankietę, która wyświetli się po kliknięciu w link do formularza weryfikacyjnego. Kliknij Aktywuj, aby poddać ocenie swoją organizację.
Po pozytywnym rozpatrzeniu twojej prośby i zaakceptowaniu przez ciebie zaproszenia do konta Ad Grants, możesz rozpocząć tworzenie swojej pierwszej kampanii.
Ten moment, to dobry czas na wypełnienie Pre-Kwalifikacyjnej Ankiety Google Ads. Pomoże ci ona w sprecyzowaniu informacji dotyczących demografii oraz planowanego użycia grantu. Po wypełnieniu ankiety, czas na naukę – Google musi mieć pewność, że spożytkujesz środki w sposób prawidłowy i efektywny, więc aby otrzymać grant będziesz musiał dysponować podstawową wiedzą na temat Google Ads. Poniżej znajdziesz kilka przydatnych źródeł informacji:
- Witamy w procesie aplikacji Google Ad Grants
- Przewodnik po aktywacji Google Ad Grants
- Forum pomocy Google Ads
Gdy poczujesz, że jesteś gotowy, będziesz musiał przejść Quiz Kwalifikacyjny Google. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku i otrzymaniu potwierdzenia kwalifikacji do Google for Nonprofit, aktywuj swoje konto Google Ad Grants.
3. Znajdź odpowiednie słowa kluczowe
Google Ads wyświetlają się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika określonych słów. Podczas tworzenia nowej kampanii należy znaleźć odpowiednio dopasowane słowa kluczowe, których wprowadzenie zaskutkuje wyświetleniem reklamy. To kluczowy moment tworzenia skutecznej kampanii. Dobór odpowiednich słów kluczowych to mieszanka wiedzy teoretycznej i sztuki. Dobrze jest zrobić research, aby sprawdzić czy frazy, których chcesz użyć, generują ruch i czy są logicznie spójne z twoją misją lub treścią reklamy. Powinno się także zweryfikować, czy CPC (cost per click – koszt jednego kliknięcia) mieści się w budżecie organizacji. Umiejętność utworzenia odpowiedniego ruchu bez ponoszenia wysokich kosztów wymaga pewnej wprawy i testów.
Podczas planowania fraz, skutkujących wyświetleniem twojej reklamy skorzystaj z:
- Dłuższych, precyzyjnych fraz (long-tail-keywords), które pomogą wygenerować więcej ruchu bez konkurowania z kampaniami o nieco innej tematyce. Np. Podczas tworzenia kampanii dla beneficjentów darmowych porad prawnych wybierz frazę “darmowa porada prawna”, ściślejszą od frazy “porada prawna”.
- Planera słów kluczowych od Google - pomoże ci on w oszacowaniu kosztów i przewidzeniu ruchu. Pozwoli również na znalezienie powiązanych oraz dłuższych fraz.
- Negatywnych słów kluczowych (negative keywords) - oznacza to odfiltrowanie słów kluczowych, które nie znajdą zastosowania w danej kampanii. Dla przykładu: jeśli celem twojej kampanii jest znalezienie darczyńców, wyłączenie z niej negatywnych fraz kluczowych takich jak “aplikuj” lub “wesprzyj” sprawi, że beneficjenci twojego programu nie będą klikać w te wyniki, ale będą w stanie odnaleźć twoją stronę przez wyszukiwanie organiczne.
- Podczas planowania skorzystaj z Najlepszych praktyk tworzenia reklam Google Ad Words.
Więcej przydatnych materiałów znajdziesz na stronie Google Ads – pomoc.
4. Stwórz swoją pierwszą reklamę
Zaloguj się na swoje konto Google Ads i utwórz nową kampanię. Wybierz jej cel, który pomoże ci sprecyzować efekt, który chcesz osiągnąć. Ten ruch, dopasuje kilka następnych parametrów do wprowadzonych danych. Możesz wybrać spośród: zwiększenia liczby leadów, ruchu, rozpoznawalności marki lub inny, dowolnie wybrany. Reklamy tworzone z użyciem tego grantu, mogą być wyłącznie reklamami Google AdWords.
Następnie, wprowadź ustawienia kampanii i ustaw swoją grupę docelową korzystając z Zarządzania odbiorcami od Google. To także jest moment, w którym możesz ustalić dzienny budżet. Podczas ustalania priorytetu kampanii weź pod uwagę, że grant wynosi 10 000$ - przy prowadzeniu jednej kampanii, dziennie możesz na nią przeznaczyć średnio 329$. Google automatycznie ustala strategię najlepiej dopasowaną do założonego celu. Najpopularniejsze strategie to kliknięcia, wyświetlenia i konwersje.
Oto wskazówki do tworzenia efektywnych kampanii:
- W swoich reklamach zawrzyj calls to action (wezwania do działania), takie jak: "Kliknij tutaj" lub "Pobierz"
- Stwórz konkretny landing page. Upewnij się, że call to action z reklamy AdWords pokrywa się z przekazem strony lądowania i że jest on czytelny.
- Przeprowadź testy A/B, aby stwierdzić, które z twoich rozwiązań sprawdza się najlepiej.
- Na bieżąco monitoruj i aktualizuj swoje kampanie.
- Twórz wyłącznie kampanie zorientowane na słowa kluczowe.
- Ustaw górny limit kosztu jednego kliknięcia na 2.00$.
Wszystkie te informacje z początku mogą przytłoczyć, ale tak naprawdę najtrudniej jest zacząć. Rozbijając drogę do pierwszej kampanii na mniejsze, łatwiejsze do ukończenia etapy, zbliżysz się do osiągnięcia swego celu. Gdy już uzyskasz grant I zaczniesz korzystać z Ad Words, będziesz musiał tylko utrzymać, testować i optymalizować swoje reklamy. Warto wiedzieć, że Google Ads oferuje przydatne narzędzia automatycznego udoskonalania kampanii, np. Ustawienie pór wyświetlania reklam. Sprecyzowanie czasu, budżetu, performansu i grupy docelowej ułatwi efektywne spożytkowanie grantu. Pamiętaj, aby podczas korzystania z Google Ads lub innych platform reklamowych korzystać z najlepszych praktyk.
Jeśli masz trudności z uzyskaniem grantu lub utworzeniem pierwszej kampanii, sprawdź Kalendarium Wydarzeń TechSoup Polska - znajdziesz tam szkolenia zarówno dla całkowicie początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników.
Szukasz innego szkolenia? Skontaktuj się z nami – organizujemy także zamknięte treningi dla całych zespołów!
Źródło: Techsoup Polska