Goodloading – czyli jak efektywnie rozplanować ładunek
Efektywne wypełnienie przestrzeni ładunkowej, takiej jak dowolnej wielkości kontener, czy naczepa zestawu drogowego, to w konsekwencji więcej przewiezionego towaru i lepszy zysk na jednym kursie. Jednym z popularnych narzędzi jest goodloading, oparty o system wizualizacji 3D. Jego graficzny interfejs pozwala na szybkie zobrazowanie całego procesu załadunku i rozładunku.
Efektywne wypełnienie przestrzeni ładunkowej, takiej jak dowolnej wielkości kontener, czy naczepa zestawu drogowego, to w konsekwencji więcej przewiezionego towaru i lepszy zysk na jednym kursie. Niebagatelna pozostaje też kwestia bezpieczeństwa i troska o powierzone firmie przewozowej towary. Dzięki rozwiązaniom z zakresu IT, sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowemu, załadowca jest współcześnie wyposażony w szereg narzędzi wspomagających. Pozwalają one dopracować ułożenie towarów, do poziomu najmniejszego szczegółu, wprowadzając już na etapie planowania skomplikowane parametry dostawy. Jednym z popularnych narzędzi jest goodloading, oparty o system wizualizacji 3D. Jego graficzny interfejs pozwala na szybkie zobrazowanie całego procesu załadunku i rozładunku.
Załadunek to skomplikowana procedura
Bez względu na posiadaną przestrzeń ładunkową, odpowiednie rozlokowanie przewożonych produktów ma kluczowe znaczenie dla procesu całego transportu. Załadowca musi wziąć pod uwagę wiele zmiennych. Rodzaj i wielkość opakowań, ich wagę, czy możliwość układana jednych na drugich. Czasem ma do czynienia z towarami niebezpiecznymi, podlegającymi przepisom ADR. Dodatkowym wyzwaniem jest kolejność rozlokowania ładunków w naczepie, ponieważ te jadące najkrócej, powinny być najłatwiej dostępne do szybkiego wyładunku. Nie można też zapominać o tym, aby nie przekroczyć dopuszczalnego nacisku na oś pojazdu, czy utraty właściwego środka ciężkości zestawu.
Wybór z listy lub indywidualne definiowanie
Goodloading przypomina układanie klocków i cała operacja jest w nim intuicyjna i prosta. Po zalogowanie się do aplikacji należy wybrać z bazy przestrzeń ładunkową. Domyślnie zostały przygotowane najpopularniejsze w transporcie powierzchnie o sześciokątnym kształcie, np. kontenery 40’, czy 20’ lub standardowe naczepy. Można jednak w każdej chwili zdefiniować niestandardową powierzchnię, określając jej podstawowe wymiary. Później wybieramy wymiary, wagę, opis i liczbę poszczególnych ładunków. Można też wskazać kolejność ich przyszłego wyładunku. Aplikacja od razu pokazuje dostępne metry ładunkowe m2 i m3 zajętych lub wolnych przestrzeni. Układa też w sposób automatyczny ładunki, w oparciu o największą efektywność zapełnienia przestrzeni - wyjaśnia Bogumił Paszkiewicz, prezes Goodloading.
Sztuczna inteligencja wsparciem człowieka
Cyfrowe narzędzia mają z założenia wspierać pracę człowieka, eliminując szereg prostych i powtarzalnych czynności. Pozwala to na uwolnienie czasu i kreatywności pracowników na inne, ważniejsze dla firmy zadania. Często praca współczesnego personelu przeobraża się w zarządzanie systemami.
Nowoczesne narzędzia cyfrowe oparte są coraz częściej o uczenie maszynowe. Przetwarzanie dużej liczby danych pozwala wypracowywać najbardziej optymalne standardy i daje nam predykcję. Są one wsparciem dla personelu. Co więcej, efektywne narzędzia, to są także takie, które stworzono w oparciu o UI/UX. Najprościej rzecz ujmując jest to pakiet doświadczeń użytkownika, optymalny interfejs, eliminujący zbędne klikanie. Takie narzędzia są przyjazne dla obsługujących je ludzi - wylicza Bogumił Paszkiewicz.
Załadunek efektywny i bezpieczny
Obecna wersja Goodloading posiada moduł załadunku i moduł pojazdu. Można w nim zapełniać przestrzenie o sześciu ścianach. Zaletą jest także automatyczne poszukiwanie najciaśniejszego ułożenia ładunku w dostępnej przestrzeni. Jednak to jest tylko przedsmakiem, tego co już za kilka miesięcy znajdzie się w rękach załadowcy.
Już w grudniu rozpoczną się oficjalne testy nowego oprogramowania. Goodloading 2.0 zrewolucjonizuje operacje ładunkowe. Znacząco rozszerzy dostępne w programie opcje. Warto nadmienić, że nowe użyteczności wynikają głównie z zebranych uwag użytkowników. My tylko odpowiadamy na potrzeby załadowców - wskazuje Bogumił Paszkiewicz.
Goodloading 2.0 wystartuje w 2023 roku
Załadowca już wkrótce otrzyma szereg nowych, przydatnych do pracy funkcji. Przede wszystkim zwiększy się oferta dostępnych przestrzeni ładunkowych. Zostaną wprowadzone przestrzenie nieregularne, z dołożeniem ewentualnych elementów zakłócających, np. wystających brył agregatów, czy wypukłości nadkoli. Powierzchnie trapezoidalne, czyli opcja wyboru kontenera lotniczego. Oprócz tego rozszerzy się obsługa ładunków o te, posiadające owalne kształty. Ułożenie rur, czy beczek będzie możliwe bez dodatkowego opakowania ich w sześcienny kształt. W przypadku niestandardowych kształtów możliwe stanie się też ułożenie ładunku pod różnym kątem wokół osi X, Y lub Z. Przykładowo załadowca będzie miał możliwość wstawienia rury dłuższej niż całkowita długość kontenera, ustawiając ją po przeciwnych narożnikach – na ukos.
Jednym z najważniejszych udogodnień goodloading 2.0 jest wyposażenie go w nowe algorytmy samouczące się z użytkownikiem. Będzie to pakiet kilkudziesięciu algorytmów, w którym nadrzędny „algorytm matka” wybierze ostatecznie optymalne rozwiązanie. Czas nawet najbardziej skomplikowanej operacji wyboru nie przekroczy 15 sekund, dając użytkownikowi sprawne narzędzie do pracy - wskazuje Bogumił Paszkiewicz.
Wspólny załadunek i planowanie trasy
Ważną innowacją jest rozbudowa możliwości ustalania dynamicznej trasy frachtu, w oparciu o kilka punktów rozładunku i załadunku. Już na wstępnym etapie załadowca otrzyma możliwość zaplanowania całej trasy.
Przygotowaliśmy funkcję „multistop”, określającą ile miejsc załadunku i rozładunku znajdzie się na trasie pojazdu. Do każdego postoju przypisane są określone ładunki oraz, co nowego zostanie dołożone. Algorytmy rozplanowują to w sposób efektywny. W celu troski o bezpieczeństwo wyznaczany jest też środek ciężkości kontenera oraz środki ciężkości ładunków. Aplikacja układa towary w oparciu o tolerowany nacisk na oś. W nowym goodloading rozbudowaliśmy możliwość układania ładunków jeden na drugim. Załadowca wyznaczy procent powierzchni danego ładunku, jaki może wystawać za ładunek umiejscowiony poniżej - zaznacza Bogumił Paszkiewicz.
Studenci mogą się uczyć na goodloading w trakcie zajęć
Twórcy aplikacji przygotowali program współpracy goodloading z uczelniami wyższymi. Załadowcy już w toku studiów mogą zdobywać doświadczenie na profesjonalnym narzędziu i łatwiej wejść w specyfikę swojej przyszłej pracy zawodowej. Prowadzący ćwiczenia, w ramach programu współpracy, może dodawać do systemu nowych użytkowników – studentów. W ramach partnerstwa przygotowano też cykl wykładów o problematyce załadunku oraz odpowiednie zestawy ćwiczeń wraz z odpowiedziami.
W Goodloading stale prowadzimy szkolenia wykładowców i trenerów, w ramach programu dla uczelni wyższych. Aktualnie uczestniczą w nim: Międzynarodowa Wyższa Szkoła Transportu i Logistyki we Wrocławiu; Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach - wskazuje Bogumił Paszkiewicz.
Źródło: Fundacja Polski Instytut Transportu Drogowego