Europejski tydzień profilaktyki raka szyjki macicy stał się pretekstem do dyskusji na temat kobiecego zdrowie – publikacja Raportu Fundacji Admoveri z przebiegu kampanii edukacyjnej Go Healthy Girl, która jesienią 2018 odbyła się w Krakowie, była punktem wyjścia do dyskusji bez cenzury.
"80% Polaków jest zarażonych wirusem HPV. U 20% Polek wirus doprowadzi do wystąpienia problemów onkologicznych różnego stopnia powodując raka szyjki macicy. Rak szyjki macicy jest drugą z głównych przyczyn śmierci Polek w wieku 15-44 lat. Co roku umiera przez ten nowotwór około 1,7 tys. Polek" – czytamy w raporcie. Ponadto, kalendarz szczepień obowiązkowych nie uwzględnia szczepionki przeciw HPV, nie dziwi więc, że w Polsce nadal mamy jeden z najwyższych współczynników zachorowań na raka szyjki macicy w Europie.
O tym się nie mówi
Kampania edukacyjna Go Healthy Girl jest odpowiedzią na zatrważający poziom edukacji w Polsce na temat wirusa HPV, profilaktyki nowotworowej i intymnych problemów zdrowotnych. Jesienią na krakowskich uczelniach odbyły się spotkania studentek z ekspertami z zakresu terapii uroginekologicznej, zdrowia psychicznego i seksuologii, a także ginekologii onkologicznej. Jakie wnioski wypłynęły z tych spotkań?
Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród studentek krakowskich uczelni nie napawają optymizmem. Aż 44 proc. czerpie wiedzę na temat problemów intymnych z sieci, 21 proc. od znajomych, a jedynie 3 proc. z rozmów z lekarzami. Zdaniem 93% profilaktyka onkologiczna prowadzona przez NFZ jest niewystarczająca. Młode kobiety czują się opuszczone w ich codziennej walce o zdrowie, a ponad 50 % z nich twierdzi,że darmowe spotkania gwarantowane przez Go Healthy Girl powinny zostać poszerzone o dodatkowe spotkania z ginekologiem.
– Mamy ogromny problem z edukacją seksualną, jak i brakami edukacyjnymi związanymi z podstawową znajomością swojego ciała. Zdecydowana większość uczestniczek spotkań nie potrafiła wskazać, gdzie znajdują się mięśnie dna miednicy, duża część dopytywała o proces badania cytologicznego. Świadczy to o olbrzymiej pracy do wykonania nie tylko przez nas jako organizacji pozarządowej – mówi Karolina Ochała, organizatorka akcji.
– Największym problemem pacjentek blokującym ich przed regularnym badaniem jest strach przed chorobą. Jako specjaliści staramy się rozmawiać i wspierać pacjentki przy rutynowych wizytach ginekologicznych, tak by rozwijać każdą wątpliwość i rozładować napięcie spowodowane intymnym badaniem – mówi Dr Dorota Niewęgłowska, ginekolog szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, uczestniczka panelu poświęconego wynikom raportu Go Healthy Girl.
Do badań profilaktycznych i dbania o zdrowie intymne podczas kolejnej edycji kampanii będzie zachęcała osobista stylistka Monika Jurczyk OSA, która sama doznała bolesnych skutków endometriozy i wie, jak ważne jest zdrowie intymne dla komfortu kobiety.
– Żałuję, że tematy dotyczące zdrowia intymnego kobiet nie są tematami "sexy" i często spycha się je na drugi plan. Pamiętajmy, że możemy się pięknie ubrać, ale jeśli nie zadbamy o ciało i zdrowie, to sukienka Diora nie pomoże – zaznacza OSA i zachęca kobiety do przełamywania strachu i robienia badań: – Dużo łatwiej jest pójść i kupić nowe buty, niż skonfrontować się ze swoim lękiem. Pomyślmy jednak o sobie holistycznie. Ja sama kocham modę i ubrania, ale wiem, że są rzeczy ważniejsze.
W związku z zaczerpniętymi danymi z ankiet, jak i licznymi rozmowami z uczestniczkami kampanii – dla organizatorek akcji Go Healthy Girl jest oczywiste, że kampania będzie miała swoją druga odsłonę. Miłą niespodzianką jest to,że specjalistów tym razem nie spotkamy w samym Krakowie. Jesienią 2019 dziewczyny z Go Healthy Girl wybierają się na podbój Gdańska, będą edukować zarówno studentki jak i spotykać się z gdańszczankami na wykładach otwartych. Pojawi się wiele niespodzianek, oprócz dotychczasowych paneli z specjalistami, planowane są m in. kameralne warsztaty z zakresu ćwiczeń mięśni dna miednicy.
– Akcja już po pierwszej edycji odniosła ogromny sukces. Jako Partner jesteśmy wyjątkowo dumni z wszystkich spotkań i angażu w akcję, aż 350 kobiet. Daję nam to podstawę do tego by myśleć o dalszym rozwoju inicjatywy. Gdańsk jest nam wyjątkowo bliskim miejscem ze względu na siedzibę oddziału State Street Bank Polska. Jesteśmy przekonani, że nasze koleżanki z Gdańska przyjmą kampanię z wielkim entuzjazmem – mówi Katarzyna Tomaszek-Haik, manager w State Street Bank Polska.
Więcej szczegółów dotyczących inicjatywy oraz planowanych wydarzeń znajduje się na oficjalnej stronie kampanii www.gohealthygirl.com oraz na profilach społecznościowych Go Healthy Girl.
Źródło: Fundacji Admoveri