Głos OFOP-u w sprawie generalnych zasad funkcjonowania funduszy europejskich na lata 2014-2020
Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych włącza się w dyskusję nad przyszłością funduszy europejskich na lata 2014-2020. W tym celu powstała grupa robocza, złożona głównie z ekspertów organizacji członkowskich, która monitoruje, analizuje oraz przygotowuje stanowiska Federacji w sprawie przyszłego okresu programowania.
- Rozporządzenia Komisji Europejskiej – rys pakietu legislacyjnego i działań OFOP
Październik 2011 – drugi tydzień miesiąca, Komisja Europejska publikuje z kilkutygodniowym opóźnieniem (spowodowanym m.in. problemami z Grecją) rozporządzenia dotyczące przyszłego okresu programowania . Rozporządzenia, czyli ogólne zasady, na których system funduszy (w tym programy operacyjne) ma się opierać. Ogólne – bo odnoszą się do wszystkich krajów Unii i określają ramy negocjacji , z jednej strony zawężając pole dyskusji poprzez wyodrębnienie jedenastu celów tematycznych na jakie mają iść pieniądze strukturalne, z drugiej strony formułując je na tyle abstrakcyjnie, aby zostawić państwom nieco elastyczności przy zakresie przedmiotowym problemów i kwestii jakie mają rozwiązywać. Pakiet rozporządzeń, które KE przekazała do wiadomości publicznej w październiku, zawierał projekty:
- Rozporządzenia ogólnego ustanawiającego wspólne przepisy dla 5 funduszy europejskich (Europejski Fundusz Społeczny, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejski Fundusz Morski i Rybacki) mających wchodzić w skład polityki spójności (2014-2020);
- Rozporządzenia szczegółowego dotyczącego Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ;
- Rozporządzenia szczegółowego dotyczącego Europejskiego Funduszu Społecznego;
- Rozporządzenia szczegółowego dotyczącego Funduszu Spójności.
- Rozporządzeń dotyczących Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego - opublikowanych kilkanaście dni później.
Federacja, ze względu na obszary merytoryczne, którymi się zajmuje, skupił się na trzech spośród wyżej wymienionych rozporządzeń, analizując i opiniując:
- Rozporządzenie ogólne ustanawiające wspólne przepisy dla 5 funduszy europejskich,
- Rozporządzenie szczegółowe dotyczące Europejskiego Funduszu Społecznego,
- Rozporządzenie szczegółowe dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Jesienią 2011 r. Federacja powołała grupę roboczą, złożoną głównie z ekspertów organizacji członkowskich, ale również przedstawicieli niezrzeszonych ngo, której głównym zadaniem jest wypracowywanie stanowisk do poszczególnych zagadnień problemowych związanych z przyszłym okresem programowania (np. kwestie : „co można poprawić”), ale również odnoszenie się do publikacji Komisji czy informacji płynących od polskiego Rządu.
- Uwagi OFOP do kwestii przekrojowych – rozporządzenie ogólne, rozporządzenie o Europejskim Funduszu Społecznym, rozporządzenie o Europejskim Funduszu Rozwoju Regionalnego
Wspólne Ramy Strategiczne, wieloletnie ramy finansowe dla polityki spójności, partnerstwo, komitety monitorujące, strategie rozwoju regionalnego, wielofunduszowość, dotacje bezzwrotne – to niektóre z istotnych zapisów Rozporządzeń, do jakich odniosła się Federacja w swoim stanowisku. Najważniejsze z tych uwag dotyczyły poniższych kwestii.
- Partnerstwo – gdzie Federacja odniosła się do kwestii programów operacyjnych, komitetów monitorujących oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
- Zasady ogólne – w przypadku których Federacja odniosła się m.in. do kompetencji kulturowo-społecznych i rozwoju lokalnego oraz wielofunduszowości.
- Zasady finansowania w kontekście zakresu wsparcia – odnośnie których Federacja ustosunkowała się m.in. do strategii rozwoju regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i innowacji społecznych.
- Zasady finansowania w kontekście reguł wsparcia - w których Federacja odniosła się m.in. do dotacji bezzwrotnych i wkładów własnych, kwalifikowalności wydatków oraz regrantingu na poziomie krajowym.
- Zasady wdrażania – w ramach których Federacja odniosła się m.in. do reguł sprawozdawczości, monitoringu i ewaluacji oraz okresu trwałości rezultatów
- Zmiany warunków dotacji – oprócz wyżej wymienionych postulatów i uwag, OFOP zwraca się do Komisji Europejskiej o rozważenie zmian w warunkach dotacji, dotyczących:
- uproszczenia procedur i wymogów formalnych, m.in. poprzez wprowadzenie obligatoryjnej ryczałtowości na bazie wyliczeń przyjętych w każdym państwie członkowskim,
- opracowania przez Komisję katalogu kosztów niekwalifikowalnych, jednolitego dla całej Wspólnoty,
- określenia przez Komisję % kosztów ogólnych, które mogą być finansowane w ramach wsparcia z funduszy europejskich,
- sprecyzowania warunków dla projektów wielofunduszowych,
- uproszczenia i racjonalizację systemu wyboru projektów, w tym przygotowanie i rolę asesorów,
- ponadto OFOP wskazuje na możliwość wprowadzenia dwustopniowej procedury oceny projektów.
Szczegóły dotyczące wyżej wymienionych kwestii znajdą państwo na stronie Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.
Federacja monitoruje informacje, jakie docierają z różnych instytucji europejskich i polskich na temat przyszłej perspektywy finansowej UE, w szczególności dotyczących wiedzy na temat polityki spójności na lata 2014-2020. Równocześnie, organizując wewnętrzną grupę roboczą, OFOP deklaruje gotowość do włączenia się w proces konsultacji na wszystkich etapach planowania funduszy 14-20, wyrażając nadzieję, że konsultacje będą stanowić najważniejszy element programowania przyszłej perspektywy finansowej.
Źródło: informacja własna, OFOP