Zaangażowany obywatel chce mieć wpływ na otaczającą go rzeczywistość, uczestniczy w życiu swojej społeczności, dostrzega i postuluje konieczność wprowadzenia zmian – czy to w infrastrukturze drogowej, czy w ramach lokalnych przedsięwzięć wspierających rozwój miasta i jego mieszkańców. Przekonało się o tym 3 tys. uczniów szkół gimnazjalnych z całej Polski, biorąc udział w III edycji programu społecznego „Jeżdżę z głową”, organizowanego przez Fundację BGŻ.
Podsumowanie III edycji „Jeżdżę z głową” Fundacji BGŻ
Projekt objął swoim zasięgiem 1,1-milionową społeczność z miejscowości do 50 tys. mieszkańców. Rezultat? Ponad pół setki dobrych praktyk, których realizacja już teraz przynosi pierwsze korzyści lokalnym społecznościom.
W ramach ponad 550 dedykowanych zajęć szkolnych oraz spotkań z policją, strażą i służbami ratownictwa, gimnazjaliści poznali kluczowe przepisy kodeksu drogowego, w tym tajniki odpowiedzialnej jazdy na rowerze i zasady udzielania pierwszej pomocy. Młodzi uczestnicy programu pod opieką 123 nauczycieli przeprowadzili niemal 10 tys. ankiet wśród dorosłych mieszkańców miast i na ich podstawie przygotowali regionalne mapy miejsc niebezpiecznych. Odwiedzili ponad 200 klas i szkół, by dzielić się wiedzą na temat BRD z młodszymi kolegami. W efekcie lokalnej współpracy, 3 tys. mieszkańców małych miast wzięło udział w grach miejskich propagujących kwestie bezpieczeństwa drogowego i aktywności społecznej.
Młodzi aktywiści przekazali lokalne diagnozy BRD władzom samorządowym. Powstało 51 petycji oraz materiały filmowe obrazujące postulowane zmiany i ich efekty. Część propozycji już wdrożono – przykładowo w Oleśnicy zostało przebudowane niebezpieczne skrzyżowanie, a w Giżycku oznakowano wewnętrzną drogę szkolną. Szereg postulatów uczestników programu znalazło się też w planach budżetowych miast na kolejne lata.
Ze względu na swoją specyfikę, „Jeżdżę z głową” uznawany jest za program edukacyjny. Co oznacza, że informację o ukończeniu projektu można umieszczać na świadectwie szkolnym czy dodatkowych zaświadczeniach okazywanych przy naborze do szkół ponadgimnazjalnych.
Fundacja BGŻ od trzech lat prowadzi program „Jeżdżę z głową” skierowany do nauczycieli i uczniów szkół gimnazjalnych z miast poniżej 50 tys. mieszkańców. Jego celem jest edukacja na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz budowa i upowszechnianie aktywnych postaw obywatelskich wśród młodzieży oraz ich nauczycieli, rodziców i sąsiadów.
III edycja „Jeżdżę z głową” trwała od września do stycznia 2015. Wzięły w niej udział 72 szkoły, w tym 3 tys. uczniów i 123 nauczycieli. Przeprowadzono 550 zajęć poświęconych bezpieczeństwu ruchu drogowego, przekazano władzom samorządowym 51 petycji z postulatami zmian w miastach. Młodzi społecznicy zaangażowali około 3 tys. osób w gry miejskie poświęcone budowaniu świadomości o BRD oraz aktywizacji społecznej.
Łącznie w trzech edycjach projektu wzięło udział niemal 500 nauczycieli i 12 000 uczniów z ponad 270 gimnazjów w Polsce.
Źródło: info. nadesłana