Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
gazeta.ngo.pl. Oprócz dotacji
oprac. Magda Dobranowska-Wittels, współpr. Krzysztof Śliwiński
Stowarzyszenia i fundacje mogą pozyskiwać pieniądze na swą działalność w różny sposób. Przybliżamy zagadnienia dotyczące darowizn, sponsoringu i loterii.
Darowizna
Darowizna to umowa, w której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego przekazania obdarowanemu części swojego majątku. Darowiznę może przekazać osoba prywatna i firma (płacąca podatek dochodowy). Otrzymać – stowarzyszenie lub fundacja, pod warunkiem, że darowizna przeznaczana jest na cele społeczne, które realizuje dana organizacja i ma je zapisane w statucie. Cele te określa Ustawa o pożytku publicznym i o wolontariacie. Darowizną może być nieruchomość, ruchomość, pieniądze i prawa majątkowe. W zależności od tego, co darczyńca chce przekazać – obowiązują nieco inne formy zawierania umowy. Np. darowanie nieruchomości wymaga sporządzenia aktu notarialnego. Pozostałe darowizny mogą mieć formę umowy cywilno-prawnej. Nie oznacza to, że muszą mieć formę pisemną. Wpłacenie darowizny na konto organizacji jest traktowane jako zawarcie takiej umowy, pod warunkiem, że organizacja nie zakwestionuje wpłaty.
Umowa darowizny wymaga 2 stron. Nie wystarczy, że darczyńca wyrazi taką wolę, również obdarowany musi chcieć przyjąć darowiznę. Zapobiega to sytuacji, gdy np. darczyńca chce „obdarować” organizację rzeczą zużytą, wymagającą konserwacji lub drogą w użytkowaniu. Można odmówić przyjęcia takiej rzeczy. Organizacja musi odmówić przyjęcia darowizny pieniężnej, jeżeli darczyńca przekazał ją na cele, których dana organizacja nie realizuje.
Jeżeli darczyńca przekazuje organizacji rzecz lub nieruchomość – trzeba określić kwotowo jej wartość. Musi ona odzwierciedlać wartość rynkową darowizny. Jeżeli przedmiotem darowizną są towary lub usługi związane z działalnością gospodarczą darczyńcy, wówczas ma on także obowiązek rozliczyć podatek od towarów i usług (VAT). Wówczas kwotą darowizny jest wartość uwzględniająca ten podatek. Przy przekazywaniu darowizn rzeczowych ważne jest, aby wartość darowanej rzeczy odpowiadała jej rzeczywistej cenie (nie była zawyżona, ani zaniżona), ponieważ urząd skarbowy, sprawdzając poprawność przekazanej darowizny, może zakwestionować jej wysokość.
Jeżeli organizacja otrzymała w darowiźnie rzeczy lub usługi – darczyńca może poprosić o dokument potwierdzający ich przekazanie (może być mu potrzebny do uzasadnienia ulgi). Nie ma wzoru takiego dokumentu, powinny się tam jednak znaleźć informacje kto, komu, kiedy i co przekazał (można także określić wartość darowizny).
Darowizny przekazywane na cele społeczne są zwolnione z podatku dochodowego, ale stowarzyszenie lub fundacja, które dostają darowizny muszą w zeznaniu podatkowym (formularz CIT-D) wyodrębnić kwoty ogółem otrzymanych darowizn ze wskazaniem na co zostały przeznaczone. Muszą wyszczególnić darowizny pochodzące od darczyńców, którzy odliczyli je sobie od podatku. Zakłada się, że wszyscy darczyńcy, wpłacający na konto organizacji, zechcą skorzystać z tej ulgi W zeznaniu należy podać nazwy i adresy darczyńców, jeżeli jednorazowa kwota darowizny przekracza 15 tys. zł lub jeżeli suma wszystkich darowizn otrzymanych w danym roku podatkowym od jednego darczyńcy przekracza 35 tys. zł.
Obdarowane organizacje mają obowiązek podania tych informacji do publicznej wiadomości (publikacja w internecie, środkach masowego przekazu, wyłożenie w miejscach ogólnie dostępnych). Muszą też na piśmie zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Z obowiązku tego zwolnione są organizacje, których przychody za dany rok podatkowy nie przekraczają 20 tys. zł.
Sponsoring
Sponsoring polega na finansowaniu określonego przedsięwzięcia w zamian za promocję. Sponsor (osoba, firma) przekazuje pieniądze, określone rzeczy lub usługi w zamian za działania promocyjne ze strony sponsorowanego. Organizacja może korzystać z tej formy wsparcia, pod warunkiem, że przewiduje to jej statut (tzn. jest to zapisane – niekoniecznie wprost – w części statutu dotyczącej majątku organizacji).
Sponsoring nie jest szczególnie uregulowany w polskim prawie. Strony zainteresowane taką współpracą zawierają umowę (sponsoringową). Powinna ona określać na czym polega współpraca, jak długo będzie trwała oraz jak zostaną zrealizowane jej zapisy. Należy opisać obowiązki obu stron: świadczenia sponsora (rodzaj, czas i sposób ich spełnienia) i zobowiązania sponsorowanej organizacji (sposób, czas, media, techniki lub wydarzenia, za pomocą których będzie prowadzona promocja). Dobrze jest także uzgodnić, na ile sponsor może wpływać na działania organizacji: sprawuje nadzór, kontrolę, udziela wiążących wskazówek czy koordynuje całe przedsięwzięcie.
Jeżeli pieniądze od sponsora zostaną przeznaczone na konkretny cel społeczny (np. organizację koncertu charytatywnego), który – zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolniony z podatku dochodowego – to organizacja nie musi płacić tego podatku. Ale towar lub usługa przekazane w ramach sponsoringu nie są zwolnione z podatku VAT. Należy go naliczyć tak, jak w przypadku sprzedaży normalnej usługi reklamowej, czyli
22%.
Loteria
Loteria to gra losowa, której uczestnicy kupując bilety, mają szanse wygrania nagrody pieniężnej (loteria pieniężna) lub rzeczowej (loteria fantowa). Aby pozyskać pieniądze na działalność organizacji, najczęściej korzysta się z loterii fantowej lub gry bingo fantowej, ponieważ dochód z nich jest zwolniony z podatku dochodowego. Pod warunkiem jednak, że w regulaminie gry przewidziano, iż dochód w całości zostanie przeznaczony na cele dobroczynne. Loterie fantowe i gry bingo fantowe nie są zwolnione z podatku od gier.
Aby zorganizować gry potrzebne jest zezwolenie Ministra Finansów. Również w zezwoleniu określa się na co zostanie przeznaczony dochód z nich.
• składki członkowskie,
• działalność gospodarcza,
• działalność statutowa odpłatna,
• zbiórki publiczne,
• inwestycje finansowe.
Darowizna to umowa, w której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego przekazania obdarowanemu części swojego majątku. Darowiznę może przekazać osoba prywatna i firma (płacąca podatek dochodowy). Otrzymać – stowarzyszenie lub fundacja, pod warunkiem, że darowizna przeznaczana jest na cele społeczne, które realizuje dana organizacja i ma je zapisane w statucie. Cele te określa Ustawa o pożytku publicznym i o wolontariacie. Darowizną może być nieruchomość, ruchomość, pieniądze i prawa majątkowe. W zależności od tego, co darczyńca chce przekazać – obowiązują nieco inne formy zawierania umowy. Np. darowanie nieruchomości wymaga sporządzenia aktu notarialnego. Pozostałe darowizny mogą mieć formę umowy cywilno-prawnej. Nie oznacza to, że muszą mieć formę pisemną. Wpłacenie darowizny na konto organizacji jest traktowane jako zawarcie takiej umowy, pod warunkiem, że organizacja nie zakwestionuje wpłaty.
Umowa darowizny wymaga 2 stron. Nie wystarczy, że darczyńca wyrazi taką wolę, również obdarowany musi chcieć przyjąć darowiznę. Zapobiega to sytuacji, gdy np. darczyńca chce „obdarować” organizację rzeczą zużytą, wymagającą konserwacji lub drogą w użytkowaniu. Można odmówić przyjęcia takiej rzeczy. Organizacja musi odmówić przyjęcia darowizny pieniężnej, jeżeli darczyńca przekazał ją na cele, których dana organizacja nie realizuje.
Jeżeli darczyńca przekazuje organizacji rzecz lub nieruchomość – trzeba określić kwotowo jej wartość. Musi ona odzwierciedlać wartość rynkową darowizny. Jeżeli przedmiotem darowizną są towary lub usługi związane z działalnością gospodarczą darczyńcy, wówczas ma on także obowiązek rozliczyć podatek od towarów i usług (VAT). Wówczas kwotą darowizny jest wartość uwzględniająca ten podatek. Przy przekazywaniu darowizn rzeczowych ważne jest, aby wartość darowanej rzeczy odpowiadała jej rzeczywistej cenie (nie była zawyżona, ani zaniżona), ponieważ urząd skarbowy, sprawdzając poprawność przekazanej darowizny, może zakwestionować jej wysokość.
Jeżeli organizacja otrzymała w darowiźnie rzeczy lub usługi – darczyńca może poprosić o dokument potwierdzający ich przekazanie (może być mu potrzebny do uzasadnienia ulgi). Nie ma wzoru takiego dokumentu, powinny się tam jednak znaleźć informacje kto, komu, kiedy i co przekazał (można także określić wartość darowizny).
Darowizny przekazywane na cele społeczne są zwolnione z podatku dochodowego, ale stowarzyszenie lub fundacja, które dostają darowizny muszą w zeznaniu podatkowym (formularz CIT-D) wyodrębnić kwoty ogółem otrzymanych darowizn ze wskazaniem na co zostały przeznaczone. Muszą wyszczególnić darowizny pochodzące od darczyńców, którzy odliczyli je sobie od podatku. Zakłada się, że wszyscy darczyńcy, wpłacający na konto organizacji, zechcą skorzystać z tej ulgi W zeznaniu należy podać nazwy i adresy darczyńców, jeżeli jednorazowa kwota darowizny przekracza 15 tys. zł lub jeżeli suma wszystkich darowizn otrzymanych w danym roku podatkowym od jednego darczyńcy przekracza 35 tys. zł.
Obdarowane organizacje mają obowiązek podania tych informacji do publicznej wiadomości (publikacja w internecie, środkach masowego przekazu, wyłożenie w miejscach ogólnie dostępnych). Muszą też na piśmie zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Z obowiązku tego zwolnione są organizacje, których przychody za dany rok podatkowy nie przekraczają 20 tys. zł.
Sponsoring
Sponsoring polega na finansowaniu określonego przedsięwzięcia w zamian za promocję. Sponsor (osoba, firma) przekazuje pieniądze, określone rzeczy lub usługi w zamian za działania promocyjne ze strony sponsorowanego. Organizacja może korzystać z tej formy wsparcia, pod warunkiem, że przewiduje to jej statut (tzn. jest to zapisane – niekoniecznie wprost – w części statutu dotyczącej majątku organizacji).
Sponsoring nie jest szczególnie uregulowany w polskim prawie. Strony zainteresowane taką współpracą zawierają umowę (sponsoringową). Powinna ona określać na czym polega współpraca, jak długo będzie trwała oraz jak zostaną zrealizowane jej zapisy. Należy opisać obowiązki obu stron: świadczenia sponsora (rodzaj, czas i sposób ich spełnienia) i zobowiązania sponsorowanej organizacji (sposób, czas, media, techniki lub wydarzenia, za pomocą których będzie prowadzona promocja). Dobrze jest także uzgodnić, na ile sponsor może wpływać na działania organizacji: sprawuje nadzór, kontrolę, udziela wiążących wskazówek czy koordynuje całe przedsięwzięcie.
Jeżeli pieniądze od sponsora zostaną przeznaczone na konkretny cel społeczny (np. organizację koncertu charytatywnego), który – zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolniony z podatku dochodowego – to organizacja nie musi płacić tego podatku. Ale towar lub usługa przekazane w ramach sponsoringu nie są zwolnione z podatku VAT. Należy go naliczyć tak, jak w przypadku sprzedaży normalnej usługi reklamowej, czyli
22%.
Loteria
Loteria to gra losowa, której uczestnicy kupując bilety, mają szanse wygrania nagrody pieniężnej (loteria pieniężna) lub rzeczowej (loteria fantowa). Aby pozyskać pieniądze na działalność organizacji, najczęściej korzysta się z loterii fantowej lub gry bingo fantowej, ponieważ dochód z nich jest zwolniony z podatku dochodowego. Pod warunkiem jednak, że w regulaminie gry przewidziano, iż dochód w całości zostanie przeznaczony na cele dobroczynne. Loterie fantowe i gry bingo fantowe nie są zwolnione z podatku od gier.
Aby zorganizować gry potrzebne jest zezwolenie Ministra Finansów. Również w zezwoleniu określa się na co zostanie przeznaczony dochód z nich.
*************************************************************************************************************************
Skąd jeszcze brać pieniądze:• składki członkowskie,
• działalność gospodarcza,
• działalność statutowa odpłatna,
• zbiórki publiczne,
• inwestycje finansowe.
*************************************************************************************************************************
Źródło: gazeta.ngo.pl
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.