Tak przewidującą nazwę przyjęła drużyna z XI LO w Poznaniu, która zwyciężyła w Konkursie Sci-Tech Challenge. Licealiści przekonali się, że wiedza dotycząca transportu, wykorzystania energii oraz nauk ścisłych – ta zdobyta w szkole, podczas warsztatów ExxonMobil Poland oraz samodzielnie – przydaje się nie tylko do pisania klasówek, lecz także w przemyśle i w codziennym życiu. A czasem może zaowocować wyjazdem na finał konkursu do Londynu!
16 stycznia w budynku Giełdy Papierów Wartościowych 50 uczniów zmierzyło się z trudnym zadaniem – przedstawienia swojej wizji zintegrowanej, szybkiej i efektywnej europejskiej sieci transportowej – od krańca Rosji do zachodniej Europy. Rozwiązanie miało być ukierunkowane zarówno na przewóz osób, jak i towarów, z uwzględnieniem transportu naziemnego, morskiego i lotniczego. Powinno też uwzględniać strefy klimatyczne i ukształtowanie terenu, gęstość zaludnienia oraz miejsca na uzupełnianie paliwa, a do tego być tanie i bezpieczne. W ciągu zaledwie 2,5 godziny uczniowie musieli wymyślić spójną i nowatorską koncepcję, sprawdzić, na ile realne będzie jej zastosowanie w przyszłości oraz przygotować prezentację. Czyli (z wyjątkiem budżetu) zrobić to wszystko, co przygotowuje firma startująca w przetargu, w ciągu kilku tygodni. W tym czasie mogli korzystać z pomocy najlepszych ekspertów z firmy ExxonMobil oraz sprawdzać informacje w sieci. Aby wygrać, uczniowie musieli jednak nie tylko zaprezentować ciekawe rozwiązanie, ale również wykazać się umiejętnościami pracy w zespole oraz zarządzania czasem.
Monika Jędrzejczak, Zuzanna Zięba, Bartosz Baranowski, Jędrzej Godynicki i Szymon Lewandowski poradzili sobie ze wszystkim doskonale. Ich recepta na tani, bezpieczny i szybki transport wykorzystuje najnowsze technologie. Euroazję połączy sieć próżniowych tuneli zbudowanych z grafenowych nanorurek. W środku będzie poruszała się kapsuła wypełniona powietrzem, sterowana za pomocą elektromagnesów. A pasażerowie, nie dość, że szybko dotrą na miejsce – pociąg osiągnie prędkość nawet 1200 km/h – to będą mieli zapewnioną rozrywkę w postaci spersonalizowanych hologramów.
– Decyzja była trudna, ponieważ co roku uczniowie lepiej przygotowują się do konkurs i wszystkie drużyny zaprezentowały ciekawe pomysły. Jednak najbardziej przemówiła do nas wizja zespołu FUTURE IS OURS. Była to ich własna, oryginalna koncepcja. Futurystyczna, jednak oparta o dostępne dziś nowoczesne technologie, wśród których uczniowie mieli doskonałe rozeznanie. Co więcej, koncepcja była przemyślana, przejrzyście i kompleksowo opisana oraz spójnie przedstawiona w prezentacji – mówi Magdalena Sztejer-Kubiak z firmy Exxon Mobil Poland, reprezentująca komisję konkursową.
Konkurs odbył się ramach trzeciej edycji programu Sci-Tech Challenge w Polsce realizowanego przez Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości razem z firmą ExxonMobil Poland. Jego celem jest zachęcenie uczniów do studiowania na kierunkach matematycznych, przyrodniczych odpowiadających na współczesne zapotrzebowanie rynku pracy.
Organizacja Junior Achievement Young Enterprise (JA-YE) wraz z firmą ExxonMobil prowadzi program równocześnie w 8 innych krajach – Belgii, Francji, Holandii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech. Do tej pory w Europie wzięło w nim udział 40 000 uczniów. W Polsce program dociera rocznie do około 800 uczniów, którzy wypełniają quiz na stronie programu oraz biorą udział w warsztatach poświęconych zagadnieniom związanym z wykorzystaniem istniejących zasobów paliw i racjonalnemu gospodarowaniu energią. Więcej informacji na stronach http://www.sci-tech.junior.org.pl/ i http://www.exxonmobil.com/.
Patronaty medialne polskiej edycji konkursu Sci-Tech Challenge: Radio "Kampus", miesięcznik "Perspektywy", portale: dlaMaturzysty.pl, dlaStudenta.pl, Maturzaki.pl
Patronat honorowy Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.