Funkcjonowanie Centrum Integracji Społecznej w okresie pandemii COVID-19
Czy CIS w ogóle powinien działać w okresie pandemii i w jakim zakresie?
To pytanie zapewne nurtuje większość kadry zarządzającej jednostkami zatrudnienia socjalnego.
Żeby myśleć o możliwości pracy, czy zmianie sposobu pracy, a może nawet o zmianie strategii działań niezbędne są informacje, przeramowanie sposobu myślenia i elastyczne działania.
Jak prowadzić działalność w Centrum Integracji Społecznej w okresie pandemii- refleksje w miesiąc po funkcjonowaniu w stanie epidemii COVID-19.
Czy CIS w ogóle powinien działać w okresie pandemii i w jakim zakresie?
To pytanie zapewne nurtuje większość kadry zarządzającej jednostkami.
Żeby myśleć o możliwości pracy, czy zmianie sposobu pracy, a może nawet o zmianie strategii działań niezbędne są INFORMACJE.
Każdy zarządzający do podjęcia decyzji musi wiedzieć jak długo taki stan potrwa, jakie zmiany należy powziąć, jakie narzędzia, jakie zasoby są niezbędne oraz jakie środki należy na zmianę przeznaczyć.
Ponieważ na dzisiaj nie ma możliwości odpowiedzi na pytanie: jak długo to potrwa, to każdy zarządzający musi sobie sam odpowiedzieć i stosownie do niego powziąć działania.
Kadra zarządzająca CISTOR udzieliła sobie odpowiedzi, że stan epidemii może potrwać długo, długo, a może jeszcze dłużej. Wiem, że nie jest to żaden konkret, ale na pewno więcej niż perspektywa 2 tygodniowa, w jakiej funkcjonujemy.
W pierwszych dniach epidemii rozmawialiśmy z partnerem projektowym z Grecji, który powiedział nam, że są zamknięci do września, Malta zamknęła się od razu na 4 miesiące, inne państwa także pokazywały perspektywę kilkumiesięczną. Stwierdziliśmy więc, że w Polsce stan epidemii także nie zakończy się szybko.
Wobec tego my postanowiliśmy działać i przeramować nasze funkcjonowanie, zmienić strategię i przystosowywać ją do nowych okoliczności.
W dniach 13-26 kwietnia udzielaliśmy tylko zdalnego poradnictwa, doradztwa, indywidualnych konsultacji dla uczestników, zakupiliśmy rękawiczki, maseczki i środki dezynfekcyjne. W międzyczasie zwróciłam się z pismem do Pani Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z prośbą o zabezpieczenie uczestników CIS w trakcie zawieszenia działalności i wypłatę świadczeń integracyjnych w pełnej wysokości (dotyczy okresu zawieszenia działalności).
Prośba ta została uwzględniona i uregulowana zapisami w tzw. specustawie.
Od 26.03.2020r. podjęliśmy decyzję, że CIS powinien w trakcie pandemii wspomagać innych i łagodzić jej skutki. Stwierdziliśmy, że na początek możemy pomóc szyjąc maseczki. Zorganizowaliśmy w mediach społecznościowych akcję MASECZKA i wystosowaliśmy apel do mieszkańców Torunia i okolic o wypożyczenie maszyn do szycia oraz przekazanie zbędnych im materiałów.
Już z końcem marca mieliśmy na stanie osiem maszyn oraz ponad 50 kg materiałów bawełnianych. Z każdym dniem napływały nowe sprzęty i materiały.
Maszyny otrzymaliśmy w darowiźnie lub formie wypożyczenia.
Pierwszą partię materiałów dostaliśmy od Pana Przemka z Chełmży, właściciela firmy usługowej, potem także od osób prywatnych.
Jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim, którzy w tych trudnych dniach zgłosili chęć wsparcia, a jej zakres przekroczył nasze najśmielsze oczekiwania.
Maszyny przekazaliśmy ochotnikom do domu wraz z materiałem oraz filmem instruktażowym i instrukcją pisemną jak zrobić maseczkę. Uczestnicy CIS-u w tym czasie wolontariacko szyli maseczki w domu. Ponadto naszą akcję wspomagali mieszkańcy Torunia. W tych dniach przykładem świeciła nasza osiemdziesięcioletnia wolontariuszka, mieszkanka Torunia, która uszyła 100 pierwszych maseczek.
Wśród naszych pracowników nie było wykwalifikowanej krawcowej, ale nie stanowiło to dla nas przeszkody. Sami zmontowaliśmy materiał wideo jak ręcznie uszyć maseczkę oraz skorzystaliśmy z filmiku od zaprzyjaźnionej krawcowej pokazującej szycie maseczek na maszynie.
W dniu 01.04.2020r. otrzymaliśmy Komunikat Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, kierowany do podmiotów zatrudnienia socjalnego, o możliwości wnioskowania do wojewody o odwieszenie zajęć w Centrach Integracji Społecznej.
Już 02.04.2020r. wystąpiliśmy z wnioskiem o odwieszenie prowadzenia zajęć w toruńskim CIS, w związku z ich znaczeniem dla przeciwdziałania negatywnym skutkom epidemii. Po uzupełnieniu wniosku w dniu 14.04.2020r. został on rozpatrzony pozytywnie i od dnia 16.04.2020r. wojewoda odstąpił od dalszego zawieszania działalności toruńskiego CIS.
W czasie epidemii, pracujemy w inny, szczególny sposób.
Przede wszystkim jesteśmy uważni i czuli na zabezpieczenie naszych uczestników i pracowników w środki ochronne (maseczki, rękawiczki, środki dezynfekcyjne) oraz stosowanie zasad dotyczących niegromadzenia się osób oraz bezpiecznego kontaktu (2 metry).
Pierwszym naszym działaniem w tym kierunku było przystosowanie pomieszczenia, w którym odbywa się poradnictwo indywidualne.
Spotkania te odbywają się w maseczkach, a osoby oddziela od siebie przezroczysta pleksi.
W ten sposób chronieni są zarówno pracownicy, jak i uczestnicy, jednocześnie możliwa jest między nimi komunikacja.
Rozpoczęliśmy także dla naszych uczestników cykl indywidualnego poradnictwa multimedialnego w zakresie obsługi portali społecznościowych, komunikatorów, skrzynek mailowych oraz platformy do e-learningu.
Te zajęcia mają przygotować naszych uczestników do grupowych zajęć on-line.
Po cyklu przygotowawczym mamy zamiar rozpocząć je w maju.
Aby mogło to nastąpić, musimy części naszych uczestników(tych, którzy nie posiadają własnych) udostępnić do domu komputery oraz Internet.
Zrobiliśmy w tym kierunku rozeznanie i okazało się, że ok. 30% naszych klientów dysponuje własnym sprzętem.
Jesteśmy w trakcie przygotowywania pisma do Instytucji Wdrażającej o wyrażenie zgody na przesunięcie środków w projekcie w związku z koronawirusem (zakupy maseczek, środków dezynfekujących, ochrony osobistej, materiałów na maseczki i inne), w tym także zakup poleasingowych komputerów i Internetu dla uczestników.
Zdajemy sobie sprawę, że zajęcia on-line dla naszych uczestników to nie najłatwiejszy temat. Beneficjenci Centrum to często osoby niezaznajomione z nowoczesną technologią. Dlatego też praca zdalna będzie wymagała od nas dużego nakładu indywidualnych działań skierowanych do każdego uczestnika.
Sądzimy, że czas kiedy będziemy mogli pracować grupowo nie nadejdzie zbyt szybko. W związku z tym, każdy nakład indywidualny, aby doprowadzić do wzrostu umiejętności jest dzisiaj działaniem niezbędnym.
Przestawienie się na grupową i indywidualną formę online będzie gwarantować bezpieczeństwo dla naszych klientów.
W ramach reintegracji zawodowej wykonujemy dzisiaj trzy rodzaje usług:
1. Pierwszy rodzaj usług to szycie maseczek wielokrotnego użytku.
Maseczki są szyte w siedzibie Centrum, po wcześniejszym przygotowaniu pomieszczeń i dostosowaniu ich do pracy zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego. Natomiast część uczestników szyje je w domu. Są to osoby, które mają dzieci w wieku szkolnym lub są z grup wysokiego ryzyka, np. niepełnosprawni, po 60 r. życia, z chorobami płuc.
Każdy uczestnik szyjący maseczki w domu otrzymał materiał i niezbędne środki dostarczone przez pracowników z poszanowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.
Przez miesiąc uszyliśmy ponad 2000 maseczek, które bezpłatnie otrzymali seniorzy, pracownicy i podopieczni szpitala dziecięcego, zakładu opiekuńczo- leczniczego, hospicjum, opiekunki domowe z PCK i PKPS, Urząd Miasta, pracownicy MOPR, PUP, organizacji pozarządowych oraz inni.
2. Drugi rodzaj działalności to usługi porządkowo- dezynfekcyjne.
Jest to zakres sprzątania i dezynfekcji klatek schodowych oraz terenów zewnętrznych dla zasobów Gminy, TBS i innych wspólnot. W zakresie tego zadania współpracujemy z wyspecjalizowaną firmą, która wspiera realizację zakresu merytorycznego zadania poprzez dostarczanie sprzętu i środków ochrony indywidualnej oraz sanitarno-dezynfekcyjnych. Wszyscy uczestnicy pracujący przy realizacji zadania posiadają odzież ochronną, maseczki, rękawiczki jednorazowe oraz specjalistyczny sprzęt do dezynfekcji wraz z środkami dezynfekcyjnymi. Osoby wykonujące to zadanie pracują indywidualnie lub w odległości nie bliższej jak 2 metry od siebie.
3. Trzeci rodzaj prac, to opieka nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi.
Ten rodzaj prac wykonują uczestnicy mieszkający w Ośrodku Interwencji Kryzysowej oraz Schronisku dla Bezdomnych, gdzie opiekują się swoimi współtowarzyszami, którzy tego wymagają.
Schronisko i Ośrodek Interwencji zapewniają rękawiczki, maseczki, środki higieniczne i dezynfekcyjne.
Dla toruńskiego centrum integracji społecznej możliwość działania w okresie epidemii to duża sprawa i duże wyzwanie. W tym czasie zarówno pracownicy jak i uczestnicy pokazali elastyczność w działaniu i umiejętności w dostosowaniu się do nowej rzeczywistości. Nabyliśmy wiele nowych doświadczeń i zdobyli nową wiedzą, np. w zakresie organizacji akcji społecznych i promocji swoich działań.
Nauczyliśmy się także szyć maseczki zarówno ręcznie, jak i maszynowo.
Wdrożyliśmy szerzej w życie ideę wolontariatu wśród naszych uczestników, którzy są dla siebie wsparciem i udzielają wsparcia społeczności lokalnej(dostarczanie seniorom i sąsiadom maseczek, robienie i dostarczanie seniorom zakupów i inne).
Rozszerzyliśmy działania poradnictwa świadczonego przez naszych specjalistów, także na osoby potrzebujące spoza centrum integracji społecznej.
Poprzez nieodpłatne przekazywanie maseczek zdobyliśmy mnóstwo nowych sojuszników i przyjaciół, a także przychylność instytucji i organizacji, z którymi współpracujemy już od dawna.
Mamy też bardzo dobry PR, mówią i piszą o nas miejscowe media, dziękują instytucje i osoby prywatne.
Myślimy, że ten trudny czas jest także dla nas egzaminem, ale najważniejsze, że da nam i uczestnikom poczucie bycia potrzebnym, uczy solidarności i jedności wobec kryzysu.
Małgorzata Kowalska
Dyrektor Centrum Integracji Społecznej CISTOR w Toruniu.
Przewodnicząca Rady Zatrudnienia Socjalnego.
27 kwiecień 2020r.
Źródło: Centrum Integracji Społecznej CISTOR prowadzone przez CISTOR Stowarzyszenie Partnerstwo Społeczne