Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Rafał Makowski pisze w dwumiesięczniku Fundusze Europejskie o kłopotach związanych z brakiem bezstronności ekspertów oceniających wnioski o dofinansowanie projektów z funduszy Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju ekspert to osoba, która ma zapewnić bezstronną i rzetelną ocenę projektów realizowanych w ramach programów operacyjnych. Ustawa nie reguluje trybu wyboru eksperta, określa jedynie kryteria, które musi spełniać kandydat, aby uzyskać taki status. W ustawie wskazano podstawowe wymagania formalne, natomiast pozostałe kryteria - w tym przede wszystkim wymogi merytoryczne - określa instytucja zarządzająca danym programem operacyjnym.
- Zasadniczo instytucje tworząc procedury rekrutacji ekspertów korzystają z rozwiązań wypracowanych na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów, w tym dotyczących organizacji otwartych naborów i rozmów kwalifikacyjnych. Niektóre z instytucji organizują testy sprawdzające. Ze względu na autonomię instytucji zarządzających, kryteria ustanawiane przez nie różnią się w zależności od programu. Niemniej jednak jako przykładowe ustanowione przez instytucje kryterium można wskazać wymóg doświadczenia zawodowego w dziedzinie objętej programem operacyjnym - tłumaczą w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.
Tyle teoria. Praktyka często jest jednak inna. Co pewien czas w prasie pojawiają się informacje o powiązaniach ekspertów z firmami doradczymi, z którymi - mniej lub bardziej aktywnie - współpracują lub są związani towarzysko. Często też piszą projekty, które mogą później oceniać jako eksperci. Choć udowodnić taki związek jest niezwykle trudno, zagrożenie patologią jest spore.
Więcej w artykule "Fundusze kryminalne", Fundusze Europejskie nr 4/2009.
- Zasadniczo instytucje tworząc procedury rekrutacji ekspertów korzystają z rozwiązań wypracowanych na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów, w tym dotyczących organizacji otwartych naborów i rozmów kwalifikacyjnych. Niektóre z instytucji organizują testy sprawdzające. Ze względu na autonomię instytucji zarządzających, kryteria ustanawiane przez nie różnią się w zależności od programu. Niemniej jednak jako przykładowe ustanowione przez instytucje kryterium można wskazać wymóg doświadczenia zawodowego w dziedzinie objętej programem operacyjnym - tłumaczą w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.
Tyle teoria. Praktyka często jest jednak inna. Co pewien czas w prasie pojawiają się informacje o powiązaniach ekspertów z firmami doradczymi, z którymi - mniej lub bardziej aktywnie - współpracują lub są związani towarzysko. Często też piszą projekty, które mogą później oceniać jako eksperci. Choć udowodnić taki związek jest niezwykle trudno, zagrożenie patologią jest spore.
Więcej w artykule "Fundusze kryminalne", Fundusze Europejskie nr 4/2009.
Źródło: Fundusze Europejskie
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.