Fundusze sołeckie – instrument partycypacji na obszarach wiejskich wspierany z budżetu państwa
Kontynuując temat wykorzystywanych ostatnio coraz częściej w Polsce kolejnych mechanizmów, które pozwalają obywatelom decydować o kierunkach wydatkowania środków publicznych, warto wspomnieć o takim przypadku skierowanym do obszarów wiejskich.
Zgodnie z ust. 2 tego samego artykułu ustawy opracowanie wniosku danego sołectwa odbywa się w sposób wspólnotowy – uchwala go „zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa”. Powinien on także „zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa (…), wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem” (art. 5 ust. 3).
Wprowadzenie tych progów brzegowych zwrotu środków przeznaczonych na fundusz sołecki z budżetu państwa skutkowało właśnie potrzebą wydania wspomnianego rozporządzenia przez MAiC. Chodzi o umożliwienie administracji centralnej monitorowania poziomu wydatkowania pieniędzy na takie wsparcie funduszy sołeckich w skali całego kraju. Dotycząca ich ustawa wprowadziła także określony w trybie wzrastającym każdego roku maksymalny limit wydatków, które na ten cel mogą być przeznaczone z budżetu państwa (w 2014 r. – 68 000 tys. zł, w 2015 r. – 98 000 tys. zł, w 2016 r. – 129 000 tys. zł, itd.). W związku z tym ministerstwo właściwe do spraw administracji musi mieć możliwość obserwowania, jaka suma środków została już na ten cel spożytkowana. W związku z tym obowiązek terminowego raportowania pod rygorem utraty uprawnienia do zwrotu został nałożony na organy wykonawcze poszczególnych gmin. Zgodnie z nim do 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy wójt (burmistrz lub prezydent miasta) musi przekazać wojewodzie informację o wysokości środków przypadających na dane sołectwa oraz wysokość kwoty bazowej, od której liczona jest stawka uprawnionego zwrotu (czyli wspomniany próg procentowy, wynoszący od 20 do 40%). Zbiorcza informacja od wojewodów ma w dalszej kolejności trafiać do MAC.
Promowany w taki sposób przez polski rząd mechanizm partycypacji obywatelskiej zyskuje na popularności. W latach 2010-2013 fundusz sołecki utworzyło, w zależności od roku, ok. 45-50 proc. gmin w Polsce. W 2013 roku nastąpiło to w 1241 gminach, tj. 57% spośród JST posiadających sołectwa. Jednocześnie 793 gminy (37%) podjęły uchwały o niewyodrębnieniu funduszu, a 141 gmin (6%) nie podjęło żadnych uchwał (mimo wprowadzonego ustawą o funduszu sołeckim obowiązku prawnego podjęcia takiej decyzji – o wyodrębnieniu odpowiednich środków z budżetu lokalnego lub rezygnacji z tego).
Funkcjonowanie funduszy sołeckich ma jeszcze pewien potencjał do zagospodarowania. Skoro sołectwa istnieją w 2175 gminach w Polsce (na 2479 gmin ogółem), to fundusze sołeckie mogłyby zostać wdrożone maksymalnie w 88% polskich gmin. Już teraz jednak widać, że omawiany instrument staje się najpopularniejszym mechanizmem partycypacji w obszarze budżetów lokalnych ze strony mieszkańców obszarów wiejskich. Wspomniane 1241 gmin, gdzie ten instrument wprowadzono, obejmuje 22 516 sołectw, gdzie mieszkańcy będą mogli podjąć decyzję o przeznaczeniu pieniędzy skierowanych na rozwój zamieszkiwanego przez nich obszaru.
Źródło: Instytut Spraw Publicznych