Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Fundacje korporacyjne – nowy trend w realizacji strategii społecznej odpowiedzialności biznesu?
Magdalena Pękacka
Coraz więcej firm w Polsce angażuje się w działania społeczne, a niektóre z nich decydują się na założenie fundacji. Najwięcej fundacji założyły firmy z branży finansowej, mediowej i wydawniczej oraz paliwowo-energetycznej. 30 z 50 fundacji firmowych ma siedzibę w województwie Mazowieckim, co nie dziwi, biorąc pod uwagę fakt, że najczęściej fundacje zakładane są przez duże firmy.
W piątek, 29 lutego, Forum Darczyńców przedstawiło wyniki
pierwszego w Polsce badania fundacji korporacyjnych. Prezentacji
wyników badań towarzyszyła dyskusja „Fundacje korporacyjne -
narzędzie budowy wizerunku firm czy przejaw autentycznego
zaangażowania społecznego biznesu?” z udziałem przedstawicieli firm
(Kompania Piwowarska, PKN Orlen), fundacji korporacyjnych (Fundacja
Kronenberga przy Citi Handlowy), organizacji pozarządowych
(Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych, Akademia Rozwoju
Filantropii) i niezależnych ekspertów. Dyskusja toczyła się wokół
kwestii: skąd rosnąca popularność fundacji firm, jakie motywy
przyświecają firmom tworzącym fundacje, jak wyglądają polskie
fundacje korporacyjne na tle światowym, czy fundacje korporacyjne
są wsparciem czy konkurencją dla innych organizacji pozarządowych?
Ponadto podczas seminarium Béatrice de Durfort z Francuskiego Forum
Fundacji przedstawiła rynek fundacji korporacyjnych w tym kraju.
Coraz więcej firm w Polsce angażuje się w działania społeczne, a niektóre z nich decydują się na założenie fundacji. Głównym celem badania było zebranie informacji o istniejących w Polsce fundacjach korporacyjnych, porównanie struktury i zasad zarządzania, obszarów i form ich działalności, a także stosowanych rozwiązań proceduralnych i programowych Raport powstał w oparciu o informacje zebrane podczas trzech etapów badania, które składało się z: analizy stron internetowych fundacji firm, ankiet mailowych wypełnionych przez 29 fundacji oraz wywiadów pogłębionych z przedstawicielami 20 z nich.
Podstawowe informacje o fundacjach firm w Polsce
Kto i gdzie zakłada fundacje? Badaczom udało się zidentyfikować 50 aktywnie działających fundacji korporacyjnych. Najwięcej fundacji założyły firmy z branży finansowej, mediowej i wydawniczej oraz paliwowo-energetycznej. 30 z 50 fundacji firmowych ma siedzibę w województwie Mazowieckim, co nie dziwi, biorąc pod uwagę fakt, że najczęściej fundacje zakładane są przez duże firmy. Zdecydowana większość (79%) prowadzi działania o zasięgu ogólnopolskim.
Kto je finansuje?
62% fundacji korporacyjnych posiada status organizacji pożytku publicznego, a kolejne 15% planuje go uzyskać w niedalekiej przyszłości. Badania pokazały, że o status opp fundacje ubiegają się nie tylko ze względów prestiżowych, ale blisko połowa z nich (48%) korzysta z przywileju zbierania 1% podatku. Wpłaty od podatników z tzw. 1% stanowią drugie, po darowiznach od firmy założycielskiej, źródło dochodów fundacji korporacyjnych. 96% fundacji otrzymuje darowizny od fundatora, jednak ich wysokość oraz zasady przyznawania są bardzo zróżnicowane.
Jak działają?
Fundacje korporacyjne przekazują darowizny innym podmiotom, podczas gdy większość fundacji działających w Polsce to małe organizacje, które za pozyskane środki realizują projekty we własnym zakresie. Fundacje firm nie są jednak „grantodawcze” w czystej formie, ponad połowa z nich (55%) prowadzi też pewne projekty samodzielnie. Fundacje te są zdecydowanie zasobniejsze od większości organizacji Trzeciego Sektora. Ponad połowa z nich dysponuje budżetami przekraczającymi 1 mln złotych w skali roku, podczas gdy tylko 4% wszystkich polskich fundacji i stowarzyszeń ma przychody przekraczające tę kwotę.
Na jak wysokie wsparcie można liczyć?
Wyniki badań obalają mit, że uzyskanie wsparcia od fundacji korporacyjnej to pozyskanie „bogatego i hojnego sponsora”. Połowa badanych fundacji przyznaje granty nieprzekraczające 5 tys., a kolejne 30% w wysokości 5 tys. - 20 tys. złotych. Tylko 7% badanych fundacji przekazało dotacje wyższe niż 100 tys. złotych. Co więcej, pozyskanie dotacji nie jest też tak proste, jakby się mogło wydawać. 2/3 fundacji korporacyjnych ma opracowane procedury udzielania wsparcia (regulaminy, wytyczne konkursu, itp.), a kolejne 10% planuje ich uruchomienie w najbliższej przyszłości.
Kogo wspierają?
Fundacje korporacyjne najczęściej wspierają instytucje publiczne np. szpitale, domy dziecka, szkoły (75%), a także organizacje pozarządowe (62%). 2/3 badanych organizacji udziela również wsparcia osobom indywidualnym w postaci stypendiów bądź w odpowiedzi na listy z prośbami o pomoc na konkretny cel.
Przeprowadzone badanie dowodzi, że fundacje te realizują stosunkowo zbieżne cele i kierują swoje działania do tych samych grup odbiorców. Najczęściej wspierają projekty z zakresu edukacji (72%), ochrony zdrowia (59%) i pomocy społecznej (59%), a beneficjentami ich działań są głównie dzieci i młodzież, osoby chore oraz takie, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Bardzo rzadko fundacje te kierują pomoc w obszary bardziej kontrowersyjne jak np: prawa człowieka, mniejszości, wyrównywanie statusu kobiet i mężczyzn, uzależnienia czy bezdomność. Ich działalność skupia się na polu „bezpiecznych” tematów, przykładem mogą być programy stypendialne, które prowadzi 15 z 20 przebadanych w wywiadach pogłębionych fundacji.
Jakie napotykają problemy?
Przedstawiciele fundacji korporacyjnych są przekonani, że postrzeganie społeczne tego typu podmiotów w Polsce jest raczej negatywne, podobnie jak całego sektora fundacji. Zaznaczają jednak, że negatywny wizerunek nie dotyczy ich fundacji. Podstawowe problemy i bariery, na jakie napotykają w swej działalności fundacje korporacyjne wynikają z obowiązującego prawa: nieprzystająca do rzeczywistości ustawa o zbiórkach publicznych, poziom minimum socjalnego i kwestie związane z niesprzyjającym darczyńcom podatkiem VAT.
Dlaczego warto założyć fundację?
Do podstawowych korzyści wynikających z założenia fundacji respondenci zaliczają: uporządkowanie i wzmocnienie działalności społecznej firmy oraz zaangażowanie pracowników w sprawy społeczne (korzyści wewnętrzne), a także: ułatwienie komunikacji o działaniach społecznych i oddziaływanie na budowę pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa (korzyści zewnętrzne).
Mimo że badani deklarują, iż powodem założenia fundacji była chęć usystematyzowania i ustrukturalizowania działań społecznych firmy, blisko 70% firm prowadzi działania te także samodzielnie, bez pośrednictwa fundacji. Wynika to z tego, że na ogół fundacja zajmuję się określonym obszarem czy problemem, a firma podejmuje np. działania charytatywne ad hoc, lub czasami odwrotnie – domeną fundacji jest działalność filantropijna, a firma realizuje bardziej specjalistyczne projekty.
Raport dostępny na stronie: http://www.forumdarczyncow.pl/docs/raport-fundacje-korporacyjne-w-polsce.pdf
Coraz więcej firm w Polsce angażuje się w działania społeczne, a niektóre z nich decydują się na założenie fundacji. Głównym celem badania było zebranie informacji o istniejących w Polsce fundacjach korporacyjnych, porównanie struktury i zasad zarządzania, obszarów i form ich działalności, a także stosowanych rozwiązań proceduralnych i programowych Raport powstał w oparciu o informacje zebrane podczas trzech etapów badania, które składało się z: analizy stron internetowych fundacji firm, ankiet mailowych wypełnionych przez 29 fundacji oraz wywiadów pogłębionych z przedstawicielami 20 z nich.
Podstawowe informacje o fundacjach firm w Polsce
Kto i gdzie zakłada fundacje? Badaczom udało się zidentyfikować 50 aktywnie działających fundacji korporacyjnych. Najwięcej fundacji założyły firmy z branży finansowej, mediowej i wydawniczej oraz paliwowo-energetycznej. 30 z 50 fundacji firmowych ma siedzibę w województwie Mazowieckim, co nie dziwi, biorąc pod uwagę fakt, że najczęściej fundacje zakładane są przez duże firmy. Zdecydowana większość (79%) prowadzi działania o zasięgu ogólnopolskim.
Kto je finansuje?
62% fundacji korporacyjnych posiada status organizacji pożytku publicznego, a kolejne 15% planuje go uzyskać w niedalekiej przyszłości. Badania pokazały, że o status opp fundacje ubiegają się nie tylko ze względów prestiżowych, ale blisko połowa z nich (48%) korzysta z przywileju zbierania 1% podatku. Wpłaty od podatników z tzw. 1% stanowią drugie, po darowiznach od firmy założycielskiej, źródło dochodów fundacji korporacyjnych. 96% fundacji otrzymuje darowizny od fundatora, jednak ich wysokość oraz zasady przyznawania są bardzo zróżnicowane.
Jak działają?
Fundacje korporacyjne przekazują darowizny innym podmiotom, podczas gdy większość fundacji działających w Polsce to małe organizacje, które za pozyskane środki realizują projekty we własnym zakresie. Fundacje firm nie są jednak „grantodawcze” w czystej formie, ponad połowa z nich (55%) prowadzi też pewne projekty samodzielnie. Fundacje te są zdecydowanie zasobniejsze od większości organizacji Trzeciego Sektora. Ponad połowa z nich dysponuje budżetami przekraczającymi 1 mln złotych w skali roku, podczas gdy tylko 4% wszystkich polskich fundacji i stowarzyszeń ma przychody przekraczające tę kwotę.
Na jak wysokie wsparcie można liczyć?
Wyniki badań obalają mit, że uzyskanie wsparcia od fundacji korporacyjnej to pozyskanie „bogatego i hojnego sponsora”. Połowa badanych fundacji przyznaje granty nieprzekraczające 5 tys., a kolejne 30% w wysokości 5 tys. - 20 tys. złotych. Tylko 7% badanych fundacji przekazało dotacje wyższe niż 100 tys. złotych. Co więcej, pozyskanie dotacji nie jest też tak proste, jakby się mogło wydawać. 2/3 fundacji korporacyjnych ma opracowane procedury udzielania wsparcia (regulaminy, wytyczne konkursu, itp.), a kolejne 10% planuje ich uruchomienie w najbliższej przyszłości.
Kogo wspierają?
Fundacje korporacyjne najczęściej wspierają instytucje publiczne np. szpitale, domy dziecka, szkoły (75%), a także organizacje pozarządowe (62%). 2/3 badanych organizacji udziela również wsparcia osobom indywidualnym w postaci stypendiów bądź w odpowiedzi na listy z prośbami o pomoc na konkretny cel.
Przeprowadzone badanie dowodzi, że fundacje te realizują stosunkowo zbieżne cele i kierują swoje działania do tych samych grup odbiorców. Najczęściej wspierają projekty z zakresu edukacji (72%), ochrony zdrowia (59%) i pomocy społecznej (59%), a beneficjentami ich działań są głównie dzieci i młodzież, osoby chore oraz takie, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Bardzo rzadko fundacje te kierują pomoc w obszary bardziej kontrowersyjne jak np: prawa człowieka, mniejszości, wyrównywanie statusu kobiet i mężczyzn, uzależnienia czy bezdomność. Ich działalność skupia się na polu „bezpiecznych” tematów, przykładem mogą być programy stypendialne, które prowadzi 15 z 20 przebadanych w wywiadach pogłębionych fundacji.
Jakie napotykają problemy?
Przedstawiciele fundacji korporacyjnych są przekonani, że postrzeganie społeczne tego typu podmiotów w Polsce jest raczej negatywne, podobnie jak całego sektora fundacji. Zaznaczają jednak, że negatywny wizerunek nie dotyczy ich fundacji. Podstawowe problemy i bariery, na jakie napotykają w swej działalności fundacje korporacyjne wynikają z obowiązującego prawa: nieprzystająca do rzeczywistości ustawa o zbiórkach publicznych, poziom minimum socjalnego i kwestie związane z niesprzyjającym darczyńcom podatkiem VAT.
Dlaczego warto założyć fundację?
Do podstawowych korzyści wynikających z założenia fundacji respondenci zaliczają: uporządkowanie i wzmocnienie działalności społecznej firmy oraz zaangażowanie pracowników w sprawy społeczne (korzyści wewnętrzne), a także: ułatwienie komunikacji o działaniach społecznych i oddziaływanie na budowę pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa (korzyści zewnętrzne).
Mimo że badani deklarują, iż powodem założenia fundacji była chęć usystematyzowania i ustrukturalizowania działań społecznych firmy, blisko 70% firm prowadzi działania te także samodzielnie, bez pośrednictwa fundacji. Wynika to z tego, że na ogół fundacja zajmuję się określonym obszarem czy problemem, a firma podejmuje np. działania charytatywne ad hoc, lub czasami odwrotnie – domeną fundacji jest działalność filantropijna, a firma realizuje bardziej specjalistyczne projekty.
Raport dostępny na stronie: http://www.forumdarczyncow.pl/docs/raport-fundacje-korporacyjne-w-polsce.pdf
Źródło: Forum Darczyńców
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.