W epidemii pojawiły się nowe wyzwania społeczne, a niektóre – istniejące na co dzień – nabrały większego znaczenia. Wiele aktywności przeniosło się do sieci, co pokazało, jak istotny jest dostęp do sprzętu, cyfrowe umiejętności, ale i zdrowe nawyki w obyciu z technologiami. Fundacja Orange wspiera edukację i reaguje na potrzeby najbardziej narażonych grup w epidemii: od produkcji przyłbic po komputery do nauki zdalnej.
Wyzwanie: sprzęt do nauki zdalnej
Nie każde dziecko mogło swobodnie uczestniczyć w nauce zdalnej. Brak sprzętu w wielu domach, placówkach opiekuńczych teraz mocno dał się we znaki. Dlatego Fundacja Orange wsparła kilkanaście domów dziecka na Śląsku i podopiecznych SOS Wioski Dziecięce. – Zakupiony sprzęt – komputery z oprogramowaniem, kamerki i słuchawki – umożliwi zdalną naukę, korepetycje online, ułatwi kontakt z opiekunami. I pomoże też zdobywać im nowe umiejętności – komentowała Anna Choszcz-Sendrowska ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce.
Wyzwanie: cyfrowe kompetencje
Przeniesienie nauczania do internetu pokazało, jak istotne są cyfrowe kompetencje uczniów i nauczycieli. Fundacja Orange od lat pomaga im je zdobywać, a w czasie epidemii uruchomiła serię webinarów dla nauczycieli o tym, jak prowadzić lekcje online i nie zagubić się w gąszczu narzędzi i aplikacji. Na żywo skorzystało z nich łącznie prawie 7 tys. nauczycieli, a tutoriale odtworzyło 29 tys. internautów. Szczególnym wsparciem otoczyła nauczycieli klas 1-3, bo to w tej grupie dzieci prowadzenie zajęć przez internet jest największym wyzwaniem.
Programy, które Fundacja realizuje w szkołach, ucząc zasad bezpieczeństwa w internecie i kodowania, nie mogły toczyć się jak dawniej. Część z nich przeniosła się online. W Porankach z #SuperKoderami dzieci opanowują podstawy programowania – tworzą interaktywne mapy, własne gry i aplikacje do nauki języków, a nauczyciele mogą wzbogacić realizowane zajęcia. W sumie w spotkaniach wzięło udział ponad 2000 dzieci. Nagrania webinarów są dostępne na kanale YouTube.
Warsztaty w FabLab powered by Orange również przeniosły się do sieci, aby dzieci i młodzież mimo izolacji mogły zdobywać nowe kompetencje w modelowaniu 3d, poznawać tajniki druku 3d, elektroniki, a także rozwijać się w nurcie D-I-Y („zrób-to-sam”) i wykonać coś kreatywnego z resztek tkanin czy kartonów w domach.
A co szkoła może wynieść z doświadczenia zdalnego nauczania na przyszłość? Co myślą uczniowie, rodzice i nauczyciele i jak się do niego przystosowali? Na te pytania odpowie badanie naukowe przygotowane przez zespół ekspertów Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Fundacji Dbam o Mój Zasięg we współpracy z Fundacją Orange. Pierwsze wyniki w czerwcu 2020.
Wyzwanie: za dużo ekranów
W czasie izolacji więcej korzystamy z internetu i technologii. Dzieci spędzają długie godziny przed ekranami na zajęciach szkolnych, a wielu rodziców w pracy zdalnej. Domowe zasady ekranowe w niejednej rodzinie uległy zachwianiu. Dlatego powstała seria darmowych webinarów dla rodziców dzieci w różnym wieku – od tych najmłodszych aż po nastolatki. Na spotkaniach, które startują 2 czerwca, dowiedzą się, jak zadbać o umiar w używaniu urządzeń ekranowych w czasach epidemii i na co dzień i co zrobić, żeby nie wpływały negatywnie na relacje i zdrowie domowników, a wzbogacały ich codzienność. Webinary prowadzone są we współpracy z ekspertami Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Wyzwanie: tech4good dla medyków
Od początku epidemii Fundacja wspiera produkcję przyłbic dla medyków w pracowni Fablab Gdańsk powered by Orange. Ponad 4 tys. przyłbic już trafiło do szpitala zakaźnego w gdańsku i wielu innych placówek na Pomorzu. W sumie powstanie ich ponad 5 tys., a zespół pracowni opracował projekt w taki sposób, aby móc produkować je w ekspresowym tempie – częściowo na ploterze laserowym, a częściowo w druku 3d.
Wyzwanie: lokalne potrzeby w walce z COVID19
Program wolontariatu pracowniczego działa w Orange od dawna, a w działania społeczne włącza się ponad 3 tys. pracowników firmy rocznie. W czasie epidemii nie mogli działać jak zwykle, ale szybko włączyli się w walkę z koronawirusem, organizując najbardziej potrzebną pomoc w swoich lokalnych społecznościach. Fundacja wspiera ich w tych inicjatywach organizacyjnie i finansowo. Kiedy zamknięto salony sprzedaży, wolontariusze ze Śląska zaczęli szyć maseczki dla seniorów (część z nich trafiła nawet do polskiej misji w Peru). Ekipa z Warszawy produkuje przyłbice na drukarkach 3d i przekazuje je do placówek medycznych.
Wielu wolontariuszy pomogło w zakupie niezbędnych środków ochrony i dezynfekcji dla szpitali, domów pomocy społecznej i domów dziecka w swoich miastach. Pomagają też jadłodajniom dla ubogich, żeby było w nich bezpiecznie, organizują obiady dla dzieci, które zostały ich pozbawione w szkole. Wspierają seniorów, medyków, dzieci – wszystkich, których epidemia dotyka. W całej Polsce ponad 300 osób prowadzi ponad 60 akcji, a nowe pomysły wciąż się pojawiają.
Fundacja Orange od 15 lat uczy, jak odpowiedzialnie korzystać z technologii i internetu. Prowadzi projekty edukacyjne, w których dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli w zakresie zasad bezpiecznego internetu, podstaw programowania i robotyki czy druku 3d. Wspiera pracowników Orange w realizacji działań na rzecz społeczności lokalnych. Jest członkiem Forum Darczyńców w Polsce.
Źródło: Fundacja Orange