Fundacja korporacyjna – klucz do społecznej odpowiedzialności biznesu
Fundacja korporacyjna zakładana przez firmę służy realizacji m.in. celów społecznych czy charytatywnych. Może stanowić świetny przykład realizacji założeń CSR. W fundacji korporacyjnej to firma jest fundatorem, dlatego też działalność fundacji często pokrywa się z działalnością firmy.
Regulacje prawne
Podstawą prawną dla fundacji, niezależnie od ich charakteru, jest ustawa o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 roku oraz ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 roku. Statut fundacji jest kluczowym dokumentem, określającym jej misję, cele oraz zasady działania, co pomaga w zachowaniu przejrzystości i skuteczności działania. Dobrze skonstruowany pozwala na szerokie działania i daje możliwość skorzystania np. z korzystnych przepisów podatkowych.
Dlaczego firmy decydują się na założenie fundacji korporacyjnej?
Motywacje mogą być różne, najczęściej będzie to:
- Filantropia i misja społeczna — Często firmy chcą angażować się w sprawy społeczne i chcą aktywnie w nie inwestować. Zdają sobie sprawę, że działalność społeczna jest niezwykle ważna i z każdym rokiem zyskuje na wartości.
- Wizerunek firmy — Założenie fundacji i wsparcie ważnych przyczyn społecznych może pozytywnie wpłynąć na reputację firmy w oczach klientów, inwestorów i społeczności. Dzięki fundacji firmy mają możliwość realizowania różnego rodzaju kampanii społecznych, akcji edukacyjnych i wydarzeń zbieżnych z działalnością firmy.
- Angażowanie pracowników — Projekty fundacji często angażują pracowników, co buduje ducha zespołowego i zadowolenie z pracy. Pracownicy coraz częściej szukają możliwości na społeczne zaangażowanie i oczekują pracy z sensem. Nie bez powodu idea wolontariatu pracowniczego stale się rozwija.
- Tworzenie więzi z lokalną społecznością — Inwestowanie w lokalne inicjatywy poprzez fundację pomaga firmie zbudować trwałe relacje z mieszkańcami i innymi podmiotami, a tym samym wzmacniać pozytywny wizerunek.
Korzyści z prowadzenia fundacji korporacyjnej
Przede wszystkim transparentność w rozdziale działalności, budżetu i finansowania fundacji od firmy — a co za tym idzie możliwość realizacji działań społecznych bez konieczności angażowania wszystkich struktur firmowych. Za pośrednictwem fundacji, firmy mogą jasno pokazać, jak inwestują w sprawy społeczne. Ponadto fundacja może działać jako katalizator dla innowacji społecznych, umożliwiając firmie eksperymentowanie z nowymi pomysłami i rozwiązaniami na mniejszą skalę. Fundacje korporacyjne mogą dać przestrzeń na realizowanie działań, na które firma, z uwagi np. na złożoną strukturę organizacyjną, nie może sobie pozwolić. A co najważniejsze, fundacja korporacyjna często mając wsparcie finansowe od fundatora może zdziałać wiele dobrego i może mieć większą siłę przebicia. Projekty społeczne organizowane przez NGO, często mają lepszy odbiór społeczny niż projektu komercyjne.
Fundacja korporacyjna może wspierać także inne organizacje pozarządowe (inne fundacje) oraz działać na rzecz pracowników fundatora. Niewątpliwie program pomocy dla pracowników znajdujących się w ciężkiej sytuacji będzie dużą wartością dodaną w zakresie świadczeń pracowniczych.
O co należy zadbać?
Przed założeniem fundacji warto jasno określić cele i misję fundacji, a następnie uwzględnić je w statucie, który da nam możliwość realizacji założeń.
Trzeba również zadbać o to, aby działania fundacji były prawdziwe, a nie służyły jedynie jako narzędzie marketingowe firmy. Brak autentyczności szybko może obrócić się przeciwko firmie powodując np. kryzys wizerunkowy. Dlatego tak ważne jest, żeby decyzja o założeniu fundacji korporacyjnej była przemyślana i dobrze zaplanowana.
Jak zbudować skuteczną fundację korporacyjną?
Kluczem do sukcesu jest autentyczność. Fundacja musi działać w sposób niezależny, jednak może uwzględniać wartości i misję firmy. Warto również angażować pracowników kształtowanie misji i działań fundacji, co zwiększa jej wiarygodność i skuteczność.
Nie można również zapomnieć o kwestiach formalnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania fundacji. Warto w statucie fundacji uwzględnić m.in. zapisy dotyczące tego, że to fundator powołuje członków zarządu fundacji.
Trzeba pamiętać o zabezpieczeniu prawnym i kwestii uregulowania zasad m.in. w regulaminach wewnętrznych, regulaminach świadczeń pomocy (określić zasady, na jakich będzie ta pomoc udzielana), umowach pomiędzy fundacją a innymi podmiotami. Również okoliczność przekazywania danych osobowych pomiędzy fundatorem a fundacją korporacyjną powinna zostać dobrze zbadana i zabezpieczona.
Fundacja korporacyjna, z uwagi na to, że fundatorem jest firma, często może wymagać bardziej złożonych procedur wewnętrznych od NGO niekorporacyjnego. Dobrze rozważyć audyt prawny i finansowy, który pomoże nam ułożyć proces zakładania i prowadzenia fundacji w jedną spójną całość.
CSR a fundacja korporacyjna
Fundacje korporacyjne idealnie wpisują się w społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). CSR to strategia, w ramach której firmy poza tradycyjnymi działaniami biznesowymi, dobrowolnie decydują się na podejmowanie działań m.in. społecznych. Firmy, zakładając fundację korporacyjną mogą zaangażować się w takie działania (m.in programy dla lokalnej społeczności, kampanie społeczne, działania proekologiczne), dzięki czemu nie dążą jedynie do zysku. Dzięki temu budują wizerunek firmy zaangażowanej społecznie. Również idea wolontariatu pracowniczego wpisuje się w działania CSR-owe.
W dzisiejszych czasach, gdzie konsumenci są bardziej świadomi i wręcz wymagają od firm podejmowania działań społecznych, fundacje korporacyjne mogą stanowić realizację tych postulatów.
O Autorce
Natalia Kolbus - radczyni prawna pracująca w Kancelarii Adwokackiej Legalden Jacek Olejarz (https://legalden.pl/). Od zawsze zaangażowana w życie NGO. Podczas studiów aktywnie udzielała się w organizacjach pozarządowych i wolontariatach, dlatego też dobrze rozumie problemy trzeciego sektora. Absolwentka Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz studiów podyplomowych z zakresu prawa nowych technologii (INP PAN). W kancelarii zajmuje się umowami, regulaminami, a także ochroną danych osobowych i bieżącym doradztwem. Bliskie jest jej zagadnienie fundacji korporacyjnych. Zawodowo interesuje się także prawnymi aspektami e-commerce i sztucznej inteligencji.
Prywatnie mama dwójki maluchów, która stara pogodzić się te dwa światy. Lubi jazdę na rolkach, festiwale muzyczne i kocha Półwysep Helski.
Źródło: www.legalden.pl