Fundacja Dobrych Inicjatyw przygotowuje wyprawki szkolne dla dzieci i młodzieży z domów dziecka w akcji #NaDobryPoczątek
Od sześciu lat Fundacja Dobrych Inicjatyw, wspierająca dzieci i młodzież z placówek opiekuńczo-wychowawczych z małych miejscowości i terenów wiejskich w Polsce, organizuje dla swoich podopiecznych wyprawki szkolne w projekcie #NaDobryPoczątek. W działaniach organizację wspierają partnerzy biznesowi i darczyńcy indywidualni. W tym roku fundacja przygotuje także wyprawki szkolne dla młodych uchodźców, którzy nowy rok szkolny 2022/2023 rozpoczną w polskich szkołach.
Co jest potrzebne #NaDobryPoczątek nowego roku szkolnego?
Dobra energia i motywacja często zaczynają się od poczucia przynależności do grupy. Aby uczniowie, którzy znajdują się w słabszej sytuacji ekonomicznej i społecznej, mogli stać się częścią swojej szkolnej społeczności powinni móc pewnym krokiem wejść do swoich szkół. Akcja #NaDobryPoczątek zorganizowana przez Fundację Dobrych Inicjatyw, od kilku lat pozwala ponad 300 wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczych zacząć nowy rok szkolny z pełnym plecakiem.
Jest to możliwe dzięki współpracy fundacji z biznesem (zaangażowane w akcję firmy to m.in. Lenovo i Colgate-Palmolive) oraz wsparciu darczyńców indywidualnych realizowanym m.in. za pośrednictwem strony: https://www.fdi.org.pl/wyprawki-szkolne-2022/ oraz w formie darowizn rzeczowych.
Cel: niesienie pomocy dzieciom i młodzieży i uświadamianie społeczeństwa
– Zmniejszanie nierówności i wyrównywanie szans w społeczeństwie coraz bardziej różnorodnym ze względu na narodowość i sytuację ekonomiczną to nasz długofalowy cel – mówi założyciel Fundacji, Bartłomiej Jojczyk. – W skali roku jest kilka momentów, w których dzieci szczególnie mocno mogą doświadczyć wykluczenia – także ze strony rówieśników. To są sytuacje, którym chcemy zapobiegać i w których należy głośno mówić tak o nierównościach, jak i o potrzebach materialnych dzieci i młodzieży z placówek. Są takie same, jak potrzeby ich równolatków. Zdecydowanie większy za to jest bagaż doświadczeń życiowych naszych podopiecznych, dlatego nasze wsparcie najczęściej zaczyna się od psychoterapii – dodaje pomysłodawca organizacji społecznej. – Samo wsparcie materialne to tylko punkt na szerokiej mapie działań, którymi staramy się wzmacniać dzieci i młodzież, wspierać w rozwijaniu ich umiejętności, pasji pozaszkolnych i budować kompetencje, które przydadzą im się w przyszłości. Nasza pomoc polega na wyposażaniu podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych w narzędzia, które pomogą im w dokonywaniu bardziej świadomych wyborów dotyczących przyszłości – podsumowuje Bartłomiej Jojczyk.
Według badania przeprowadzonego przez HAYS Poland aż 69% uważa, że młodym pracownikom brakuje umiejętności niezbędnych do skutecznego wejścia na rynek pracy. “Aby zapewnić najmłodszemu pokoleniu jak najlepszy start kariery, konieczna jest współpraca biznesu z instytucjami edukacyjnymi. Wówczas rozwijanie odpowiednich umiejętności u osób młodych może dać lepsze rezultaty i ułatwiać młodym osobom podejmowanie bardziej świadomych decyzji” – komentują sytuację młodych osób na rynku pracy eksperci HAYS Poland.
Tymczasem według danych z ostatniego najbardziej szczegółowego raportu NIK na temat sytuacji wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych z 2015 roku – aż 14% z nich wróciło do dysfunkcyjnego środowiska, z którego wcześniej trafiło do pieczy zastępczej, 31% zarejestrowało się w powiatowych urzędach pracy, a 23% korzystało ze świadczeń pomocy społecznej.
Pomoc wychowankom domów dziecka to nie tylko doraźne akcje społeczne
– Akcja #NaDobryPoczątek jest ważnym elementem budowania świadomości na temat sytuacji dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych. Naszym celem jest niwelowanie tych przerażających statystyk dotyczących losów młodzieży opuszczającej placówki i działanie na rzecz dwóch Celów Zrównoważonego Rozwoju: Cel #10: Mniej Nierówności i Cel #4: Dobra Jakość Edukacji – komentuje sytuację wychowanków domów dziecka Bartłomiej Jojczyk. – W odniesieniu do obu tych celów wspieramy naszą młodzież na drodze do usamodzielnienia.
Kształcenie kompetencji u młodzieży przez współpracę NGO z biznesem
Fundacja Dobrych inicjatyw działa w ścisłej współpracy z biznesem. Także finansowanie fundacji odbywa się wyłącznie na ścieżce partnerstw biznesowych, co zapewnia organizacji duży poziom niezależności w podejmowaniu decyzji o kształcie realizowanych działań.
Wolontariat kompetencyjny realizowany przez pracowników firm pokazuje podopiecznym placówek opiekuńczo-wychowawczych, jakie są możliwości na rynku pracy. Dzięki wizytom w firmach i warsztatom, w których objęci opieką fundacji młodzi ludzie mają szansę uczestniczyć, mogą dowiedzieć się, jak pracuje się m.in. w obszarze finansów, sprzedaży, marketingu, produkcji i jakie kompetencje są potrzebne na drodze do zdobycia wymarzonego lub, po prostu, praktycznego stanowiska, co ważne – innego niż dostępne ich obserwacjom w najbliższym otoczeniu wokół placówki.
Fundacja Dobrych Inicjatyw zamierza skalować sprawdzone rozwiązania edukacyjne i rozwojowe dla dzieci i młodzieży z placówek. O planach Fundacji, które dotyczą zmiany systemowej potrzebnej w obszarze zinstytucjonalizowanej pieczy zastępczej (placówki opiekuńczo-wychowawcze) można na bieżąco czytać na stronach Fundacji w serwisach Facebook i LinkedIn.
#FDIaid i pomoc dla Ukrainy
W tym roku, ze względu na zaangażowanie Fundacji we wsparcie dla Ukrainy poprzez program pomocowy #FDIaid akcja #NaDobryPoczątek służy też 300 młodym uchodźcom z Ukrainy, którzy Nowy Rok Szkolny 2022/2023 rozpoczną w Polsce. We współpracy z partnerskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy Fundacja Dobrych Inicjatyw dociera z pomocą tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna.Szczegółowe informacje na: https://www.fdi.org.pl/wyprawki-szkolne-2022/
Link do informacji o akcji #NaDobryPoczątek:
– Facebook: https://bit.ly/3C0vcch
– LinkedIn: https://bit.ly/3SFyjfp
Więcej informacji o możliwościach wsparcia projektu jako darczyńca indywidualny: https://bit.ly/3vMmXMX.
Źródło: Fundacja Dobrych Inicjatyw