Fundacja Batorego monitoruje programy informacyjne telewizji publicznej
Spośród trzech głównych kandydatów na urząd Prezydenta RP - Grzegorz Napieralski – jest w telewizji publicznej najczęściej prezentowany pozytywnie (55%), Jarosław Kaczyński w sposób neutralny (56%), natomiast Bronisław Komorowski – negatywnie (66%). Fundacja im. Stefana Batorego przedstawia wyniki monitoringu wybranych programów informacyjnych telewizji publicznej w okresie od 31 maja do 13 czerwca 2010.
Fundacja im. Stefana Batorego prowadzi monitoring wybranych programów informacyjnych telewizji publicznej podczas kampanii prezydenckiej. Celem badań jest oszacowanie czasu jaki telewizja publiczna poświęca poszczególnym kandydatom oraz określenie sposobu ich prezentacji.
Analizę wykonuje zespół sześciorga socjologów (w większości doktorantów z Instytutu Socjologii UW) pod opieką koordynującego projekt Wojciecha Mazowieckiego, publicysty i dziennikarza. Badania, oparte są na metodologii konsultowanej przez prof. Mirosławę Grabowską, a opracowane były na podstawie podręcznika National Democratic Institute.
Monitoring składa się z dwóch części: ilościowej i jakościowej. W części ilościowej firma AGB Nielsen Media Research mierzy czas na antenie poszczególnych kandydatów na prezydenta B. W części jakościowej grupa 6 socjologów (doktoranci z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego) ocenia kontekst, w jakim przedstawiani są poszczególni kandydaci (negatywny bądź pozytywny).
Rezultatem projektu będzie ranking kandydatów pod względem długości prezentowania ich na antenie z uwzględnieniem kontekstu (negatywnego i pozytywnego). W trakcie monitoringu są prezentowane krótkie raporty tygodniowe, a po zakończeniu wyborów – opracowany zostanie raport całościowy.
Źródło: Fundacja im. Stefana Batorego