Filantropia Polaków – daje wielu z nas, ale od wielkiego dzwonu [informacja prasowa]
W 2014 roku 66% Polek i Polaków materialnie wsparło inicjatywy społeczne – wynika z badań Stowarzyszenia Klon/Jawor. W tym samym czasie 44% NGO otrzymało darowizny finansowe lub rzeczowe od osób indywidualnych. Jakiego typu działania najchętniej wspieramy i jak często? Które organizacje mogą liczyć na największe wpływy z darowizn?
W 2014 roku 66% osób zadeklarowało, że materialnie wsparło organizacje lub grupy społeczne. Wsparcie to może oznaczać wrzucenie pieniędzy do puszki w trakcie zbiórki publicznej, wykonanie przelewu czy wysłanie SMS. Z badań wynika, że dobroczynność polskiego społeczeństwa ma charakter akcyjny. Filantropijna aktywność ponad jednej czwartej z nas (28%) polega tylko i wyłącznie na wspieraniu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, czyli jednorazowym akcie dobroczynnym. Oznacza to, że gdyby nie liczyć wpierania fundacji Jerzego Owsiaka, poziom dobroczynności w Polsce drastycznie by spadł (do poziomu 38%).
– Darowizny stałe, regularne, nie są popularnym sposobem wsparcia organizacji. Wolimy pojedyncze, spektakularne akcje, niż przekazywanie fundacji czy stowarzyszeniu co miesiąc nawet niewielkich kwot. Nie wiemy też, z czym taka darowizna się wiąże i że np. możemy ją sobie odliczyć od dochodu. Często także mylimy 1% z filantropią i uznajemy, że skoro wskazaliśmy w formularzu PIT jakąś organizację, to przekazaliśmy jej darowiznę – mówi Dorota Setniewska z portalu ngo.pl.
Wspieramy działania charytatywne, a nie hobbystyczne
Darowizny od osób indywidualnych otrzymało w 2014 roku 44% organizacji pozarządowych. Z tego źródła finansowania najczęściej korzystały organizacje zajmujące się usługami socjalnymi i pomocą społeczną (64%) oraz ochroną zdrowia (62%), zdecydowanie rzadziej organizacje specjalizujące się w działalności z zakresu sportu, turystyki, rekreacji i hobby (35%). Według sondażu wykonanego wśród Polaków, najchętniej wspomagają oni WOŚP, a także organizacjom zajmującym się pomocą charytatywną dla potrzebujących dzieci, osób najuboższych, bezdomnych czy chorych (18%).
Pieniądze lub rzeczy na pomoc humanitarną czy pomoc ofiarom klęsk żywiołowych w kraju i zagranicą przeznacza 8% naszego społeczeństwa. Materialnego wsparcia organizacjom zajmującym się ekologią i ochroną środowiska oraz opieką nad zwierzętami udziela 5% Polaków. Zdecydowanie rzadziej wspieramy materialnie działalność sportową, hobbystyczną, artystyczną czy turystyczną (po 1-2%).
– Wytłumaczenie tego zjawiska jest dość oczywiste – komentuje Piotr Adamiak ze Stowarzyszenia Klon/Jawor. – Kiedy pod koniec 2014 roku Stowarzyszenie Klon/Jawor realizowało badanie na temat wizerunku organizacji pozarządowych, okazało się, że Polacy kojarzą je głównie z pomaganiem potrzebującym: aż 79% Polaków prezentuje taki pogląd. Mało tego, uważają, że stowarzyszenia i fundacje właśnie tym powinny się zajmować. Skoro taki jest obraz organizacji pozarządowych, to trudno się dziwić, że wspieramy przede wszystkim działania pomocowe – dodaje.
Artykuł powstał na podstawie danych zebranych w badaniu „Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015” przeprowadzonym między kwietniem a wrześniem 2015 roku na ogólnopolskiej, losowej próbie 4 tysięcy stowarzyszeń i fundacji oraz na podstawie wyników badań przeprowadzonych na reprezentatywnej próbie 1003 Polaków powyżej 15. roku życia metodą CAPI (wywiad osobisty wspomagany komputerowo) w listopadzie 2014 roku przez Millward Brown na zlecenie Stowarzyszenia Klon/Jawor.
Badanie „Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015” zostało sfinansowane ze środków Funduszy EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji, Funduszu Inicjatyw Obywatelskich oraz środków Polsko–Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Źródło: fakty.ngo.pl