Federacja Inicjatyw Oświatowych przygotowuje propozycje zmian prawnych
W Ministerstwie Edukacji Narodowej 18 lutego odbyło się spotkanie przedstawicieli organizacji związanych z oświatą niezależną z minister Joanną Kluzik-Rostkowską. Podczas spotkania dyskutowano nad wyzwaniami stojącymi przed systemem edukacji oraz o obszarach i metodach możliwej współpracy, dzięki której doświadczenia dwudziestu pięciu lat oświaty niezależnej mogłyby zostać wykorzystane z pożytkiem dla kraju.
Ustalone zostały obszary i zasady prowadzenia dalszego dialogu.
Najważniejszym tematem spotkania w MEN, ze względu na list Pani Minister i w związku z terminem podejmowania ewentualnych decyzji w tej sprawie, był problem likwidacji małych wiejskich szkół i ich przekazywania innym organom prowadzącym. Federacja Inicjatyw Oświatowych przedstawiła ten problem w oparciu o konkretne przykłady gmin wiejskich wykazując niespójności prawne w prawie oświatowym.
W naszym przekonaniu małe szkoły powinny być przejmowane przez stowarzyszenia o otwartej formule członkostwa, tworzone przez lokalnych działaczy społecznych i rodziców, gdyż oni najbardziej są zainteresowani, aby szkoła stała się nie tylko miejscem nauki na odpowiednim poziomie, ale także ośrodkiem życia kulturalnego i ośrodkiem aktywizacji życia społecznego. I obywatelskiego. Ustalono, że w najbliższej nowelizacji ustawy o systemie oświaty wprowadzone zostaną poprawki eliminujące niespójności prawne utrudniające ratowanie małych wiejskich szkół przed likwidacją. Propozycje takich poprawek zostaną przygotowane przez FIO w ciągu najbliższych dni. Pani Minister zadeklarowała także wprowadzenie, pod swoim patronatem, działań w celu upowszechniania matrycy – kalkulatora oświatowego pozwalającego m.in. określać samorządom i szkołom wysokość należnej dotacji oświatowej.
INFORMACJA O UCZESTNIKACH SPOTKANIA
Ze strony MEN w spotkaniu uczestniczyły: Minister Joanna Kluzik-Rostkowska i Wiceminister Joanna Berdzik oraz Dyrektor Małgorzata Szybalska i Zastępca Dyrektora Alina Sarnecka z Departamentu Jakości Edukacji, Zastępca Dyrektora Ewa Staniszewska z Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym oraz Agata Urbanek – Doradca w Gabinecie Politycznym Ministra.
Szkolnictwo niezależne reprezentowali przedstawiciele dziesięciu organizacji pozarządowych prowadzących szkoły niepubliczne i publiczne lub działających na rzecz edukacji, które przygotowały konferencję „Awangarda Edukacji, 25 lat Oświaty Niezależnej”. Były to: Federacja Inicjatyw Oświatowych, Fundacja Elementarz, Fundacja Familijny Poznań, Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej, Społeczno-Oświatowe Stowarzyszenia Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym „Edukator”, Społeczne Towarzystwo Oświatowe, Stowarzyszenie Przymierze Rodzin, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji i Rodziny STERNIK, Stowarzyszenie Sztuka-Edukacja-Promocja, Towarzystwo Oświatowe im. Cecylii Plater-Zyberkówny.
Ze strony Federacji Inicjatyw Oświatowych uczestniczyły Wice-Prezeski Alina Kozińska-Bałdyga i Małgorzata Lewandowska
Wynikiem prac zespołu oświaty niezależnej jest identyfikacja najważniejszych wyzwań, którym naszym zdaniem w najbliższych latach sprostać musi cały system edukacji; każde z nich zasługuje na szczególną uwagę i wymaga zdecydowanych, pilnych działań. Są nimi:
- Zapobieganie upadkowi szkół wiejskich powodującemu zapaść cywilizacyjną.
- Uproszczenie i uporządkowanie podstawy programowej.
- Gruntowna zmiana systemu kształcenia nauczycieli.
- Przejrzyste prawo określające cel edukacji i likwidacja biurokracji oświatowej.
Działając od lat w obszarze edukacji, czujemy się zobowiązani aktywnie pracować w celu naprawy tego, co działa źle i zapobiegania zagrożeniom dla edukacji narodowej. Nasze organizacje reprezentują często rozbieżne rozwiązania programowe. Łączy nas troska o dobro Rzeczypospolitej, myślenie w kategoriach społeczeństwa obywatelskiego i państwa kierującego się w swoim działaniu zasadą pomocniczości. Dzięki temu potrafimy dyskutować i wypracowywać wspólne stanowisko. Działamy niezależnie od jakiegokolwiek ruchu politycznego.
Źródło: Federacja Inicjatyw Oświatowych