Najbardziej przereklamowaną rzeczą w biznesie - i w życiu - są pochwały. Sprawiają one, że czujesz się wspaniale, jednak w żaden sposób nie są dla ciebie pouczające. Przecież od zawsze wiedziałeś, że jesteś dobry w swojej dziedzinie, prawda?
Bez względu na to jak banalnie to zabrzmi - krytycyzm jest podstawą dla pozytywnych zmian. Bez świadomości tego, co można poprawić, trudno jest uzyskiwać lepsze wyniki.
Dlaczego więc tak wiele organizacji prosi uczestników imprez charytatywnych o wypełnienie ankiety, a potem unieważnia ją ze względu na niepochlebne opinie? Często pracownicy w obawie przed negatywną informacją zwrotną mówią coś w rodzaju: "W ciągu dwóch tygodni otrzymasz na maila ankietę i byłbym naprawdę wdzięczny, jeśli zaznaczyłbyś same dziesiątki". Szkoda jednak, że obsługa, mówiąc to, nie zasługuje na maksymalną notę.
Tak więc ankieta przychodzi, a ponieważ pracownik specjalnie prosił cię, by oceniać wysoko, sprawi to, że dwa razy się zastanowisz zanim odeślesz naprawdę szczerą opinię.
Wielu, pewnie nawet większość, pracowników jest finansowo nagradzana za dobre wyniki ankiet i otrzymują bonusy za każdą dziesiątkę. To jest właśnie niewłaściwy sposób pozyskiwania informacji zwrotnej o twojej działalności. Organizacja w żaden sposób na tym nie skorzysta, tylko wpoi sobie fałszywe poczucie doskonałości. Zachęcanie badanego do napisania czegokolwiek innego niż prawdy, sprawia, że robisz krzywdę swojej działalności.
Lepszym sposobem na skonstruowanie takiego przekazu jest zachęcenie do wypełnienia ankiety samej w sobie. Nie podawaj rozmówcy gotowego schematu, nie mów mu, jak ma myśleć. Komunikat powinien brzmieć zupełnie inaczej niż poprzedni: "W ciągu dwóch tygodni otrzymasz na maila ankietę, a my bardzo chcemy otrzymać twoją opinię. Nasi pracownicy są nagradzani przy każdym jej wypełnieniu, więc byłbym naprawdę wdzięczny, gdybyś poświęcił kilka minut, by powiedzieć prawdę o naszej organizacji". Niezręczne? Być może, ale na pewno autentyczne i szczere.
Jeśli używasz ankiet - wspaniale. Większość działalności z tego nie korzysta, więc należą ci się gratulacje za wyprzedzenie swojej konkurencji. Gdy jednak będziesz prosił o informację zwrotną, przyjmuj wszystkie opinie, nawet te najgorsze, a co za tym idzie - prawdziwe. Nie konstruuj badania tak, by liczyły się tylko pozytywne wyniki, a negatywne były skrupulatnie ukrywane. W ten sposób krzywdzisz nikogo innego jak siebie.
Czy twoja organizacja korzysta z ankiet? Jak ważnym źródłem informacji są one dla ciebie?
Źródło: http://www.convinceandconvert.com
Źródło: technologie.ngo.pl