Ewaluacja – nie ewakuacja, czyli dlaczego warto ewaluować procesy partycypacyjne
Niechciana, zapomniana, uciążliwa… Takie skojarzenia często rodzi myślenie o ewaluacji – traktowanej zazwyczaj jako przykry obowiązek. Tymczasem rzetelna ocena podejmowanych działań partycypacyjnych może w przyszłości bardzo podnieść ich jakość. A o jakość powinniśmy zacząć dbać.
Czym jest i czemu powinna służyć ewaluacja w partycypacji?
Stopień angażowania się w sprawy publiczne ściśle wiąże się z poziomem zaufania do władzy i innych obywateli – im bardziej wierzymy, że nasz głos naprawdę ma znaczenie i będzie wysłuchany, tym bardziej jesteśmy skłonni zabierać go w istotnych dla nas sprawach. Z kolei źle prowadzone procesy mogą łatwo i trwale naruszyć tę wątłą wiarę i zniechęcić do angażowania się. Dlatego tak ważne jest umiejętne i przemyślane prowadzenie procesów partycypacyjnych. Jednym ze sposobów na uniknięcie błędów w kolejnych procesach jest ewaluowanie tego typu działań – zarówno na bieżąco, poprzez analizę poszczególnych etapów działań, jak i pod koniec – oceniając całość projektu i osiągnięte rezultaty.
Jak zachęcać do ewaluacji procesów partycypacyjnych?
Mimo że ewaluacja często kojarzy się z dodatkowym obciążeniem dla organizatorów procesów partycypacyjnych, za jej prowadzeniem przemawiają konkretne argumenty i korzyści. Poniżej przedstawiamy wybraną ich listę, wypracowaną podczas dyskusji uczestników XV seminarium Laboratorium Partycypacji Obywatelskiej poświęconego tej tematyce.
Korzyści z ewaluacji dla organizatorów procesów partycypacyjnych
- Pozwala ustalić, czy proces miał sens – czy był efektywny ze względu na koszty i rezultaty, czy dostarcza wiedzy o tym, czy warto kontynuować takie działania, a także co warto zmienić w kolejnej edycji;
- Organizatorzy mogą zdiagnozować obszary, w których potrzebują dodatkowego wsparcia w swoich dalszych działaniach, np. merytorycznego czy finansowego;
- Pomaga uchronić się przed działaniem rutynowym i schematycznym – wnioski z ewaluacji mogą pomóc nadać procesowi partycypacyjnemu żywotności i dynamiki;
- Gdy proces jest przemyślany i na bieżąco ewaluowany, a organizatorzy zachęcają uczestników do włączania się w jego ocenę, budują swój obraz jako poważnie traktujących mieszkańców – dają sygnał, że zależy im na zdaniu obywateli, że przewidują ulepszenia i zmiany;
- Jest okazją i szansą na wzmocnienie komunikacji pomiędzy organizatorami a uczestnikami procesu partycypacyjnego;
- Może służyć jako narzędzie budowy pozytywnego wizerunku (organizatora lub samej idei partycypacji);
- Ewaluacja wewnętrzna może być wzmocnieniem dla zespołu realizującego proces.
Korzyści z ewaluacji dla władz odpowiedzialnych za procesy partycypacyjne
- Władza stosująca ewaluację postrzegana jest jako władza „ucząca się”, chcąca poprawiać swoje działanie, co buduje jej pozytywny społeczny wizerunek;
- Umiejętność przyjęcia uwag krytycznych i przyznania się przez władze do błędu może być pozytywnie odbierane przez mieszkańców: daje poczucie otwartości, szczerości i buduje zaufanie, zmniejszając bariery na linii władza – obywatele;
- Ewaluacja wskazuje na myślenie perspektywiczne, nastawione m.in. na podnoszenie jakości świadczonych usług;
- Pomaga ocenić efektywność wydatkowania publicznych pieniędzy przeznaczonych na realizację procesu partycypacyjnego;
- Może być ważnym elementem podczas rozmów między przełożonymi a podwładnymi: dla podwładnych stanowi potwierdzenie podjętych przez nich decyzji (np. finansowych), a dla przełożonych – narzędzie kontroli pracy wydziałów;
- Dostarcza wniosków na temat podejmowanych działań, które można przedstawiać publicznie jako pewien „produkt medialny”, który daje możliwość „pochwalenia się” takimi inicjatywami i budowania dla nich poparcia społecznego;
- Z punktu widzenia pragmatyki politycznej wychwycenie ewentualnych błędów w procesie odpowiednio wcześnie pozwala władzom na zapobiegnięcie ewentualnej krytyce ze strony oponentów politycznych;
- Jest standardem w działaniach partycypacyjnych w krajach zachodnich – warto zatem podążać za trendami i promować takie działania też w Polsce.
Ewaluacja, nie ewakuacja
Oprócz realnych korzyści, które stoją za dobrze przeprowadzoną ewaluacją procesu partycypacyjnego, warto bardziej pozytywnie myśleć o samym terminie i nie utożsamiać go wyłącznie ze słowem „ocena” i skupianiu się wyłącznie na tym, co w procesie się nie udało. Od rozmowy o porażkach nie można uciekać, jednak warto pamiętać, że ewaluacja może także pomóc nam wychwycić to, co było pozytywnego w podjętym działaniu – co mieszkańcy uważają za wartościowe, udane i co warto kontynuować. Dzięki temu będziemy mogli, jako organizatorzy procesów partycypacyjnych, lepiej odpowiadać na potrzeby obywateli i ułatwiać im angażowanie się w przyszłości. A czego chcieć więcej?
Zachęcamy też do zapoznania się z publikacjami, opisującymi zasady planowania i prowadzenia dobrej ewaluacji (w tym ewaluacji procesów partycypacyjnych) i wykorzystywania jej efektów:
Na zdjęciu|: Motta uczestników podsumowujące XV seminarium