Jeśli uważasz, że któraś z unijnych instytucji popełniła błąd lub nie zastosowała się do własnych reguł, możesz prosić Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich o pomoc w rozwiązaniu problemu i przeprowadzenie śledztwa w Twoim imieniu. Nowa strona internetowa Rzecznika pomoże usprawnić składanie skarg i wyszukanie informacji.
Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich bada skargi dotyczące
przypadków niewłaściwego administrowania w instytucjach i organach
Unii Europejskiej. Nie może natomiast badać skarg złożonych na
krajowe, regionalne lub lokalne władze, nawet jeśli skargi te
dotyczą spraw związanych z UE.
Termin "niewłaściwe administrowanie" oznacza administrowanie
wadliwe lub nieudolne. Występuje ono, jeżeli dana instytucja
zaniedbała działania wynikające z przepisów prawa, zaniedbała
stosowanie zasad dobrej administracji lub jeżeli naruszyła prawa
człowieka. Przykłady niewłaściwego administrowania:
nieprawidłowości administracyjne, niesprawiedliwość, dyskryminacja,
nadużycie uprawnień, brak odpowiedzi, odmowa udzielenia informacji,
nieuzasadniona zwłoka.
Skargę do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich może złożyć
każdy obywatel państwa członkowskiego Unii lub osoba mieszkająca na
stałe w państwie członkowskim. Dotyczy to także przedsiębiorstw,
stowarzyszeń lub innych organów mających statutową siedzibę w Unii
Europejskiej.
Zaledwie ¼ z 3 tys. skarg, które docierają rocznie do Rzecznika,
mieści się w jego kompetencjach. Pozostałe powinny być rozpatrywane
na poziomie krajowym lub regionalnym.
Zazwyczaj Rzecznikowi udaje się znaleźć rozwiązanie akceptowalne
dla obu stron. Jeśli jednak zdarzy się, że instytucja UE nie chce
zaakceptować jego rekomendacji, Rzecznik może przedstawić sprawę na
forum Parlamentu Europejskiego, który z kolei może podjąć stosowne
działania polityczne.
Rzecznik wybierany jest przez Parlament Europejski na odnawialną 5-letnią kadencję. Obecnym Rzecznikiem jest Nikiforos Diamandouros.
- Sprawozdanie z działalności Rzecznika za 2008 rok zostanie przedstawione na konferencji prasowej 27 kwietnia. Wkrótce zostanie ono zamieszczone na stronie internetowej we wszystkich oficjalnych językach UE.
- Sprawozdanie za 2007 rok (w języku polskim) >>
Jak kontaktować się z Rzecznikiem?
Le Médiateur européen
1 Avenue du Président Robert Schuman
CS 30403
FR-67001 Strasbourg Cedex
Francja
- Telefonicznie
+33 3 88 17 23 13
- Faksem
+33 3 88 17 90 62
- Strona internetowa
www.ombudsman.europa.eu