Podczas Kongresu Edukacji Globalnej, który odbywał się w dniach 3-4 listopada w Dublinie (Irlandia), przyjęta została Europejska Deklaracja Edukacji Globalnej do 2050 roku. W konferencji wzięły udział delegacje rządowe z całej Europy, w tym - z Polski.
Deklaracja zawiera odnowioną definicję edukacji globalnej, podkreśla znaczenia tej perspektywy edukacyjnej dla m.in. rozwoju umiejętności, postaw i wartości niezbędnych do radzenia sobie ze złożonością i niepewnością, z wyzwaniem egzystencjalnym, jakim jest kryzys klimatyczny, niezbędnych również do zainicjowania transformacji społecznej i ekologicznej.
Ponadto znajdują się w niej konkretne zobowiązania sygnatariuszy dotyczące: budowania i rozwijania krajowych polityk i strategii nakierowanych na edukację globalną; zwiększenia roli edukacji globalnej w polityce edukacyjnej, m.in. w programach nauczania; zapewnienia funduszy “współmiernie do ambicji niniejszej Deklaracji”, w tym także wieloletnich, stabilnych i przewidywalnych źródeł finansowania.
Deklaracja powstała w trakcie wielomiesięcznego procesu, koordynowanego przez Global Education Network Europe (GENE) - europejską sieć ministerstw i agencji odpowiedzialnych na szczeblu krajowym za kształtowanie polityki i finansowanie edukacji globalnej. Proces tworzenia nowej deklaracji został zaprojektowany w sposób włączający instytucje publiczne, prywatne, organizacje pozarządowe, akademię oraz ekspertki i ekspertów edukacji globalnej działających w krajach partnerskich globalnego Południa.
Grupa Zagranica również brała aktywny udział w przygotowaniu deklaracji poprzez szerokie, wieloetapowe konsultacje. Na każdym etapie organizacje pozarządowe, w tym Grupa Zagranica, mogły proponować swoje zapisy.
Grupa Zagranica od wielu lat działa na rzecz zwiększenia znaczenia edukacji globalnej w systemie edukacji formalnej i nieformalnej w Polsce z uwzględnieniem istotnej roli istotnej roli organizacji obywatelskich.
Źródło: Grupa Zagranica