Obywatele i przedsiębiorcy w Unii Europejskiej coraz częściej wchodzą do sieci, robią zakupy przez internet, mają większe zaufanie do rozwiązań teleinformatycznych i sprawniej z nich korzystają. Nadal istnieje jednak ogromna przepaść w zakresie umiejętności cyfrowych. Mimo to, według najnowszych danych, Unia Europejska jest na dobrej drodze, by do 2015 roku zrealizować 95 spośród 101 celów agendy cyfrowej. Komisja Europejska ocenia to jako duży postęp.
29 maja Komisja 2014 r. Europejska opublikowała 11. wydanie studium porównawczego administracji elektronicznej. Raport ten pokazuje, że obywatele wciąż są znacznie bardziej zadowoleni z funkcjonowania prywatnych usług internetowych (takich jak bankowość elektroniczna) niż z elektronicznych usług sektora publicznego (np. informacji dotyczących zatrudnienia). Dostępnych jest więcej usług administracji elektronicznej, jednakże często są one trudne w obsłudze, powolne i mało przejrzyste. Przeszkody te powstrzymują obywateli przed częstszym korzystaniem z usług administracji elektronicznej.
Zmiany pozytywne
-
Wzrosła liczba osób regularnie korzystających z internetu: od 2010 r. odsetek osób używających internetu przynajmniej raz w tygodniu wzrósł z 60 proc. o 72 proc. Największy wzrost odnotowano w Grecji, Rumunii, Irlandii, Czechach i Chorwacji. Najlepsze wyniki (ponad 90 proc. obywateli regularnie korzystających z internetu) osiągnęły Dania, Szwecja, Holandia i Luksemburg. W Stanach Zjednoczonych ponad 87 proc. dorosłych korzysta z internetu.
-
Duży postęp w obrębie grup w niekorzystnej sytuacji: więcejbezrobotnych i osób o niskim wykształceniu korzysta z internetu – 57 proc. podczas gdy 4 lata temu odsetek ten wynosił 41 proc. Jeżeli obecny trend się utrzyma, docelowe 60 proc. zostanie osiągnięte jeszcze przed 2015 r.
-
Liczba osób nieużywających internetu spadła o jedną trzecią: 20 proc. obywateli UE nigdy nie korzystało z internetu, czyli o 1/3 mniej niż 4 lata temu. Jeżeli obecny trend się utrzyma, cel agendy cyfrowej, by zmniejszyć odsetek takich osób do 15 proc., zostanie osiągnięty do 2015 r.
-
Znacznie popularniejsze zakupy internetowe: 47 proc. obywateli UE robi zakupy w sieci, ich odsetek wzrósł więc o 10 proc. – docelowe 50 proc. najprawdopodobniej zostanie osiągnięte do 2015 r.
-
Zabezpieczony dostęp: 100 proc. Europejczyków ma dostęp do internetu szerokopasmowego. Zazwyczaj mają do wyboru kilka opcji – sieć światłowodową, kablową, ADSL lub mobilną technologię 3G/4G. Wszyscy mają dostęp przynajmniej do szerokopasmowego satelitarnego internetu za przystępną cenę.
- Szybki internet szerokopasmowy: dostępność mobilnego internetu szerokopasmowego 4G znacząco wzrosła – wynosi 59 proc. w porównaniu do zeszłorocznego wyniku - 26 proc. Dostęp do internetu o prędkości transferu danych przynajmniej 30 Mb/s przez sieci stacjonarne jest dostępny dla 62 proc. obywateli UE. Rok temu odsetek ten wynosił 54 proc., a w 2010 r. – 29 proc. Szybki internet szerokopasmowy jest dostępny w 90 proc. domów lub więcej w Belgii, Danii, Holandii, Luksemburgu i Wielkiej Brytanii oraz na Litwie i na Malcie.
Wyzwania
-
Małe przedsiębiorstwa wciąż nie wykorzystują możliwości, jakie oferuje internet: jedynie 14 proc. przedsiębiorstw zatrudniających mniej niż 250 pracowników prowadzi sprzedaż online. W całej Unii Europejskiej żaden kraj wyraźnie nie zbliżył się do stawianego przez UE celu – 33 proc. do 2015 r.
-
Tereny wiejskie: jedynie 18 proc. gospodarstw domowych na terenach wiejskich w UE ma dostęp do szybkiego internetu szerokopasmowego.
- Stagnacja rozwoju usług administracji elektronicznej w 2013 r. Z tej formy korzysta jedynie 42 proc. obywateli UE. Jeżeli utrzyma się taka tendencja, państwa członkowskie nie osiągną docelowego wskaźnika 50 proc. do 2015 r.
Średnia w UE |
||
Internet szerokopasmowy |
2014 |
Cel |
Dostęp do internetu szerokopasmowego dla wszystkich |
100% |
100% (2013) |
Jednolity rynek cyfrowy |
||
Odsetek obywateli robiących zakupy w sieci |
47% |
50% (2015) |
Transgraniczny handel elektroniczny |
12% |
20% (2015) |
MŚP prowadzące sprzedaż internetową |
14% |
33% (2015) |
E-integracja |
||
Obywatele regularne korzystający z Internetu |
72% |
75% (2015) |
Obywatele w niekorzystnej sytuacji regularnie korzystający z internetu |
57% |
60% (2015) |
Obywatele niekorzystający z internetu |
20% |
15% (2015) |
Usługi publiczne |
||
Obywatele kontaktujący się z organami sektora publicznego za pomocą internetu |
42% |
50% (2015) |
Obywatele wysyłający wypełnione formularze do organów sektora publicznego w formie elektronicznej |
21% |
25% (2015) |
Kontekst
Celem Komisji Europejskiej jest stworzenie klimatu biznesowego i regulacyjnego, który będzie sprzyjał konkurencyjności i inwestycjom w europejskie rynki technologii cyfrowych.
Tabela wyników cyfrowych z 2014 r. zawiera ocenę postępu na poziomie UE i krajowym w osiągnięciu tego celu, mierzoną według 13 kluczowych wskaźników efektywności. Raport powstał na bazie danych z 2013 r.
Komisja dotychczas ukończyła 72 spośród 101 działań wyznaczonych przez Europejską agendę cyfrową. Kolejne 23 zadania mają zostać ukończone w wyznaczonych terminach. Sześć terminów zostało przesuniętych lub istnieje ryzyko, że tak się stanie.
Więcej informacji:
- Tabela wyników agendy cyfrowej
- Tabela wyników cyfrowych dla poszczególnych państw: spojrzenie na popularność internetu szerokopasmowego, częstotliwość korzystania z internetu i usług administracji elektronicznej oraz trendy regulacyjne i badawcze w telekomunikacji
- MEMO/14/383 Czy technologia cyfrowa tworzy nowe miejsca, czy je niszczy? Czy Europejczycy mają wystarczające umiejętności cyfrowe, by zdobyć i utrzymać pracę?
- Europejska agenda cyfrowa
- Scoreboard infographic
- Neelie Kroes
- Twitter Neelie Kroes
- #DAEscoreboard #connectedcontinent