Krótka analiza najważniejszych zmian wprowadzanych przez Program ERASMUS+ w obszarze edukacji pozaformalnej i projektów młodzieżowych.
Przypominam, że oficjalny przewodnik po programie dostępny jest pod adresem:
3 akcje
Wszystkie działania w ramach programu ERASMUS+ zostały pogrupowane w ramach 3 akcji kluczowych. W ramach działań dotyczących młodzieży przedstawia się to następująco:
Akcja 1: Mobilność edukacyjna
Akcja 2: Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk
Akcja 3: Wsparcie w reformowaniu polityk
Nie mniej ważny jest Aneks III, który jest słowniczkiem wyjaśniającym znaczenie poszczególnych pojęć, np. czym jest akredytacja, kogo mamy rozumieć jako młodzież, kim jest np. przedsiębiorstwo społeczne itp. Program ERASMUS+ tym samym eliminuje dowolność w interpretacji niektórych terminów.
Przede wszystkim Europa
- zwiększenia zatrudnienia,
- zwiększenia liczby osób z wykształceniem wyższym,
- ograniczenia emisji dwutlenku węgla, ochrony środowiska i zapewnienia trwałego, zrównoważonego rozwoju,
- zmniejszenia liczby młodych ludzi przedwcześnie kończących edukację szkolną.
A także:
- zwiększenia zaangażowania społecznego młodzieży,
- rozwoju kompetencji kluczowych pomagających znaleźć pracę, w szczególności w zakresie mobilności edukacyjnej i zawodowej,
- budowania świadomości nt wielokulturowości współczesnej europy i zasad poszanowania innych kultur,
- świadomości na temat wartości europejskich oraz zaangażowania w budowę zjednoczonej Europy,
- wzrostu przedsiębiorczości i zaangażowania w tworzenie nowych inicjatyw przez młodych ludzi.
Mniej współpracy z krajami partnerskimi
W parze z większą uwagą na polityki europejskie i integrację europejską idzie pewien zwrot w kierunku środków na działania w ramach Programu, tj. ograniczenie środków przeznaczonych na współpracę z sąsiadującymi krajami partnerskimi (sytuacja nie jest jeszcze oficjalnie określona).
Taka sytuacja dotyczy roku 2014. W kolejnych latach może ulec zmianie, jeśli jak w przypadku Programu “Młodzież w działaniu” pojawią się dodatkowe środki na współpracę partnerską z innych funduszy w ramach Komisji Europejskiej.
Więcej współpracy w ramach Unii Europejskiej
Z drugiej strony program bardzo wyraźnie kładzie nacisk na intensyfikację współpracy w ramach Unii Europejskiej, poprzez zwiększenie budżetu oraz rezygnację z działań krajowych. Wszystkie projekty realizowane w ramach ERASMUSa+ muszą być międzynarodowe i dotyczy to również wewnętrznych projektów realizowanych przez Narodowe Agencje. Ponadto w stosunku do Programu “Młodzież w działaniu” zakładany budżet jest większy, podobnie jak planowana liczba beneficjentów.
Nowe procedury aplikowania o środki
Program ERASMUS+ całkowicie zmieni procedurę składania wniosków dla organizacji z Polski:
- Znikają papierowe wnioski – w konkursach wniosków przyjmowane będą tylko wnioski online.
- Nowe formularze – wnioski o dofinansowanie składane będą za pośrednictwem formularzy eForms, które będą bardzo zbliżone do formularzy funkcjonujących za granicą w ramach Programu “Młodzież w działaniu”.
- Nowe terminy aplikowania - w ramach procedury aplikowania o środki termin wysłania dokumentów upływa o godz. 12:00 czasu Brukselskiego. Nowe daty aplikowania o środki to:
- 17. III. 2014 o godz. 12:00 czasu brukselskiego dla projektów rozpoczynających się między 17.VI i 31.XII,
(TYLKO DZIAŁANIA OKREŚLONE W ZAPROSZENIU DO SKŁADANIA WNIOSKÓW!) - 30.IV.2014 o godz. 12:00 czasu brukselskiego dla projektów rozpoczynających się między 1.VIII i 28.II,
- 1.X.2014 o godz. 12:00 czasu brukselskiego dla projektów rozpoczynających się między 1.I i 30.IX.
- 17. III. 2014 o godz. 12:00 czasu brukselskiego dla projektów rozpoczynających się między 17.VI i 31.XII,
- Każda organizacja musi być zarejestrowana na stronach Komisji Europejskiej i uzyskać numer PIC (Personal Identification Code). Szczegółowa instrukcja rejestracji organizacji znajduje się na oficjalnej stronie Programu: http://erasmusplus.org.pl/zaproszenie-do-skladania-wnioskow/
Nowe zasady finansowania
Znika także zapis o procentowym udziale własnym w kosztach podróży lub budżecie projektu, po prostu udziałem własnym będą wszystkie koszty powyżej stawki ryczałtowej, co jeśli porównamy to ze średnimi cenami biletów daje nam przybliżoną sytuację jak w Programie “Młodzież w działaniu” (czyli zależnie od akcji i działania, stawka ryczałtowa wystarcza na pokrycie np. 70% kosztów biletu)
Zmianie uległy też nazwy kategorii kosztów, które w akcji 1. i 3. brzmią:
- Koszty podróży - dofinansowanie kosztów podróży,
- Wsparcie organizacyjne - wszystkie koszty bezpośrednio związane z realizacją działania,
- Koszty specjalne - koszty związane z udziałem osób niepełnosprawnych(!!!),
- Koszty dodatkowe - koszty dotyczące wiz, szczepień, zezwoleń, wsparcia udziału osób z mniejszymi szansami (ale nie kosztów podróży).
W projektach Akcji 2. zauważycie, że kategorie kosztów są zupełnie inne:
- Zarządzenie projektem i jego realizacja – wszystkie koszty działań oraz administracji projektu.
- Projektowe spotkania międzynarodowe – koszty podróży i organizacji spotkań międzynarodowych w ramach projektu.
- Rezultaty intelektualne - czyli koszty opracowania programów, narzędzi, publikacji i innych produktów w ramach projektu. Są to koszty ekspertów zatrudnionych do ich osiągnięcia.
- Wydarzenia upowszechniające rezultaty intelektualne.
- Koszty dodatkowe – koszty podwykonawców dostarczających towary i usługi, dotyczy to tych usług i towarów, które nie mogą być zapewnione bezpośrednio przez organizacje uczestniczące w partnerstwie, a także zakupu środków trwałych (które muszą być bardzo dobrze uzasadnione).
- Koszty specjalne – koszty związane z udziałem osób niepełnosprawnych.
Podsumowanie
Program ERASMUS+ to kolejny krok naprzód w rozwoju programów edukacyjnych. Porównując go do Programu “Młodzież” i “Młodzież w działaniu” rzuciła mi się w oczy pewna konkretyzacja działań (np. podkreślenie wagi rezultatów oraz uszczegółowienie celów działań w ramach programu) oraz dążenie do eliminacji słabych punktów poprzedników (np. uproszczenie zasad obliczania kosztów podróży, jednolite formularze online, podkreślenie europejskości programu i jego służebności wobec polityk UE, zwrócenie uwagi na to, że projekty powinny dążyć do osiągnięcia konkretnych celów i rezultatów). Nie mniej ważną zmianą jest promowanie współpracy międzysektorowej w programie co może przyczynić się powstaniem regionalnych systemów i sieci współpracy, które trwale przyczynią się do rozwiązania problemów młodzieży.
Obserwując doświadczenia z ostatnich kilku lat bardzo cieszy mnie mocne zaakcentowanie integracji europejskiej w programie – wymóg międzynarodowości w realizacji programów będzie bardzo mocnym impulsem do rozwoju współpracy transgranicznej i lepszego poznania się mieszkańców Europy. Program burzy spokój i komfort organizacji, zmuszając je do szukania nowych partnerów i nowych sposobów realizacji swoich działań. Świetnie zapowiada się realizacja Akcji 2., która stwarza olbrzymie pole do wdrażania innowacyjnych projektów, które wreszcie będą mogły w pełni wykorzystać potencjał edukacji pozaformalnej i skutecznie przygotować młodych ludzi do stawienia czoła stojącym przed nimi wyzwaniom, zwłaszcza bezrobociu i dewaluacji wykształcenia wyższego.
Otwartą pozostaje kwestia, czy powinniśmy tak łatwo poświęcać współpracę z krajami partnerskimi, zwłaszcza w Europie Wschodniej i krajach Kaukazu, z drugiej strony takie postawienie sprawy może przyczynić się do większego zaangażowania rządów tych krajów i miejmy nadzieję, ich współudziału w Programie.
Program pozostaje w budowie, nie ma jeszcze ostatecznej formy wniosków, nie ma jeszcze wszystkich narzędzi. Jego ostateczny kształt zależy od nas i tego jaką treścią wypełnimy jego ramy. Na pewno przez cały 2014 rok będzie trzeba pilnie śledzić stronę programu i strony Komisji Europejskiej.
Uwaga, niniejszy artykuł jest opracowaniem sporządzonym przeze mnie na bazie Przewodnika po Programie ERASMUS+ i ma on funkcję pomocniczą. Wiążące informacje możecie Państwo uzyskać TYLKO w Narodowej Agencji Programu:
Źródło: Co-action