Equal: Nabór wniosków zakończony, ale problemów może być więcej
Wczoraj 31 sierpnia 2004 roku minął termin składania wniosków do pierwszego etapu Inicjatywy Wspólnotowej Equal. Kto nie zdążył, nie ma już szans na zgłoszenie projektu w tej rundzie. Ale pomimo że nabór wniosków się zakończył, spodziewać się można, iż pojawią się nowe problemy i niejasności, związane z realizacją naczelnych zasad Equal.
Według tych zasad przygotowane zostały wnioski do Działania 1. (pierwszego etapu realizacji projektów w ramach Equal).
Jednakże wczoraj, 31 sierpnia 2004, w Komitet Monitorujący Inicjatywy Equal przyjął zmianę Uzupełnienia Programu, wynikającą z Ustawy o dziłalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zmiana ta powoduje, że jednostki sektora finansów publicznych (jesli zarządzają Partnerstwem) są zobligowane do ogłoszenia otwartego naboru partnerów do Partnerstwa na rzecz Rozwoju. Procedurę naboru będą musiały przejść również te organizacje, instytucje i firmy, które przygotowywały wniosek do Działania 1. Tak więc może okazać sie, że nie wejdą one w skład Partnerstwa.
W samym Uzupełnieniu, jako kryterium wyboru wskazano co prawda współpracę z instytucją ogłaszającą nabór partnerów na etapie przygotowania wniosku, jednak teoretycznie możliwe jest, że taka organizacja może ostatecznie nie zostać wybrana. Dlaczego? Na przykład dlatego, że pojawi się inna, trochę bardziej doświadczona, która etap przygotowań zaspała, albo taka, która złożyła własny wniosek, odrzucony podczas oceny. Albo zmieni się władza. Oczywiście są to przypuszczenia, ale nie zmienia to faktu, że takie sytuacje mogą wystąpić.
Dobrze, że samorządy będą za partnerów musiały wybrać tych
najlepszych. Jednak wprowadzenie zapisu o tej procedurze dopiero teraz może podważać zaufanie do
procesu wdrażania Inicjatywy w Polsce. Dla organizacji, które brały aktywny udział w procesie
przygotowania wniosku wprowadza dodatkową pracę - będą udowadniać, że się nadają do Partnerstwa,
mimo że już przygotowując wniosek przekonały urząd, samorząd, że są w stanie i chcą brać udział w
Partnerstwie (do wniosku trzeba było dołączyć listy intencji z informacją o partnerach).
Wszystko jest zgodne z polskim prawem. Jakaś procedura decydowania o
tym, komu samorząd ostatecznie zleci zadania w ramach Equal, musi obowiązywać. Wszystko po to, by
pieniądze były wydawane jawnie i efektywnie. Trudno jednak zachować stoicki spokój, kiedy
informacje "o zmianach ze względu na istniejące w Polsce regulacje prawne" podawane są w
takich terminach. Przypomnijmy, że dopiero kilka dni temu dowiedzieliśmy się o kwestiach
zabezpieczeń i gwarancji potrzebnych na etapie podpisywania umowy o finansowaniu działań, które dla
wielu organizacji mogą stać się zaporą dla bycia liderem Partnerstwa.
Na szczęście organizacje nie składają broni. Nasi przedstawiciele na
spotkaniach Komitetu Monitorującego, czy spotkaniach z Ministerstwem Gospodarki i Pracy oraz
Krajową Strukturą Wsparcia przedstawiają argumenty organizacji. I znów na szczęście - wiemy, że po
drugiej stronie częściej spotykamy partnerów niż wrogów. Zatem sama sprawa naboru do Partnerstw
będzie przedmiotem rozmów. Zresztą już kilka miesięcy wcześniej były prowadzone rozmowy o podobnych
mechanizmach w całym Europejskim Funduszu Społecznym. Cały czas przedstawiciele organizacji czekają
na interpretację Ministerstwa Finansów. Mamy nadzieję, że przy okazji Equala, kwestia ta zostanie
rozstrzygnięta w najbliższych tygodniach, o czym Państwa poinformujemy.
Najważniejsze informacje z posiedzenia Komitetu Monitorującego IW Equal 31 sierpnia
- przyjęto Uzupełnienie Programu Inicjatywy Wspólnotowej Equal
- przyjęto regulamin pracy Komitetu Monitorującego IW Equal
- przyjęta została Strategia Informacyjno-Promocyjna, do której wniesiono poprawki zgłaszane
między innymi przez przedstawicieli organizacji pozarządowych
- pozytywnie zarekomendowano listę kandydatów na ekspertów do Podkomisji Oceny Wniosków
- Ministerstwo Gospodarki i Pracy poinformowało o zamiarach wydania podręcznika o gwarancjach
i zabezpieczeniach, wydania komunikatu w sprawie możliwości podwyższania w szczególnych przypadkach
wartości projektów przed podpisaniem umowy o finansowaniu (np. gdy z powodu braku informacji nie
można było wpisać wydatków związanych z pozyskaniem gwarancji)
- kolejne posiedzenie Komitetu jest przewidziane na 27 października 2004 r., podczas którego
Komitet rekomendować będzie listę rankingową projektów
- Fundusz Współpracy poinformował o próbach korupcji pracowników Krajowej Struktury Wsparcia, o
sprawie powiadomiona została prokuratura
Źródło: inf. własna