Equal: Lista ekspertów, zabezpieczenia i ewaluacja
10 marca 2005 odbyło się piąte posiedzenie Komitetu Monitorującego PIW Equal. Podczas spotkania poruszone zostały kontrowersyjne kwestie, o których w ostatnich miesiącach informowaliśmy w portalu www.ngo.pl. Jedną z najważniejszych informacji jest przychylenie się do wniosku przedstawicieli organizacji pozarządowych o ujawnienie listy ekspertów. Po kilkunastotygodniowej analizie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji stwierdziło, że lista ekspertów jest informacją publiczną w myśl Ustawy o dostępie do informacji publicznej - nie ma więc żadnych powodów do jej utajniania.
W związku z tym Komitet Monitorujący jednomyślnie przychylił się do
propozycji Piotra Stronkowskiego, Zastępcy Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS, o opublikowaniu
listy na stronach internetowych. Jak zapowiedział Piotr Stronkowski, lista ta zostanie udostępniona
niezwłocznie po posiedzeniu Komitetu.
Na posiedzeniu przedstawione zostały wstępne wyniki ewaluacji procesu
oceny przeprowadzonej przez Kompanię Dobrych Usług (KDU) na zlecenie Ministerstwa Gospodarki. Celem
ewaluacji było zbadanie mechanizmów procesu naboru, oceny i selekcji projektów, wyznaczenie
czynników wpływających na wybór wniosków oraz wypracowanie zaleceń usprawniających podobne procesy
w przyszłości. Krzysztof Jaszczołt z KDU na podstawie przeprowadzonych wywiadów i ankiet
stwierdził, że proces był przeprowadzony uczciwie, chociaż ogromna presja czynników zewnętrznych
(czasu, uwarunkowań prawnych) spowodowała kłopoty związane z jego jawnością. W ewaluacji zwrócono
uwagę na konkretne przykłady błędów i niedociągnięć, które w znacznym stopniu miały wpływ na
negatywny odbiór społeczny procesu wyboru. Pełny, bardzo szczegółowy raport z ewaluacji dostępny
będzie w ciągu następnych kilkunastu dni, po jego zatwierdzeniu przez Grupę Sterującą ds. Ewaluacji
IW Equal, której spotkanie odbędzie się w poniedziałek 14 marca 2005 roku.
Ważną informacją dla tworzących się partnerstw jest przyjęcie nowego
rozporządzenia, które łagodzi kwestię zabezpieczeń i gwarancji. Rozporządzenie zostało opublikowane
dzisiaj (10 marca) w Dzienniku Ustaw nr 39 poz. 373. Minister Marek Szczepański wyraził żal, że
jego wprowadzenie trwało tak długo. Przedstawiciele organizacji pozarządowych po raz kolejny
zwrócili uwagę, że ta kwestia znana jest od lipca zeszłego roku, więc tak duże opóźnienie jest
niezrozumiałe.
Odbyła się także dyskusja dotycząca problemów w niektórych
partnerstwach. Dochodzi bowiem do sytuacji, w których liderzy partnerstw samodzielnie podejmują
niezrozumiałe decyzje o wykluczaniu niektórych instytucji/organizacji, które składały listy
intencyjne na etapie przygotowywania wniosków. Przewodniczący Marek Szczepański zwrócił uwagę, że
takie praktyki uderzać mogą w wizerunek m.in. organizacji pozarządowych, które są najliczniejszymi
projektodawcami w Equal - zwłaszcza w kontekście wiarygodności w realizacji podobnych działań w
innych programów operacyjnych oraz tworzonego Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie na
lata 2007-2013. Na wniosek o ujawnienie nazwy partnerstwa, w którym konflikt między liderem a
partnerami jest szczególnie widoczny Minister zaproponował, by dać jeszcze szansę stronom sporu na
wypracowanie porozumienia. Jeżeli do niego nie dojdzie, Minister zapewnił, że "będzie
pierwszym, który na następnym posiedzeniu Komitetu" wypowie głośno, o które Partnerstwo
chodzi.
W odpowiedzi na trudności pojawiające się w trakcie negocjacji z
powstającymi Partnerstwami, które przedstawione zostały na podstawie listów przesłanych do
przedstawicieli Komitetu Monitorującego, uzyskane zostały następujące odpowiedzi:
- przy podpisywaniu umowy na Działanie 2 również będą obowiązywały zabezpieczenia i gwarancje, jednak umowa będzie przygotowana na podstawie nowego rozporządzenia, które łagodzi te wymogi,
- kilkunastodniowy okres akceptacji kwalifikowalności kosztów wynika z konieczności ich dokładnego sprawdzenia o skonsultowania z Instytucją Zarządzającą,
- uzgodnienia z BISE w zakresie zapisów w umowach o poręczeniu mają zostać zakończone w najbliższym czasie.
Krajowa Struktura Wsparcia i Instytucja Zarządzająca zapewniają, że w
przejściu do Działania 2 wykorzystają dotychczasowe doświadczenia m.in. w zakresie zawierania umów.
Dlatego zwrócą Partnerstwom uwagę, aby niezbędnych do zawarcia umowy na Działanie 2 dokumentów nie
przesyłać w ostatniej chwili, ale przedstawiać je KSW sukcesywnie. Ponadto Piotr Stronkowski
zapewnił, że wykonana zostanie analiza ryzyka, które pozwoli wskazać, w których miejscach następuje
największe zagrożenie dla terminowości realizowanych działań.
Warto zauważyć, że ze 107 projektów zaakceptowanych do realizacji
umowę podpisało dopiero 41. Czas realizacji Działania 1 kończy się 30 maja 2005 roku. KSW
wskazywała na problemy z komunikacją z Partnerstwami - m.in. długi czas oczekiwania na odpowiedzi.
Największym problemem były żmudne negocjacje budżetowe oraz pozyskiwanie gwarancji i zabezpieczeń.
O ile w rozwiązaniu tego drugiego problemu pomocne będzie znowelizowane rozporządzenie, o tyle
rozwiązaniem pierwszego chcą zająć się same Partnerstwa - prosząc KSW o szkolenie dotyczące
kwalifikowalności kosztów. Tym samym KSW i IZ mają nadzieję, że te wspólne doświadczenia korzystnie
wpłyną na proces przechodzenia z Działania 1 do Działania 2.
Źródło: inf. własna